5 adviezen om betrouwbare influencers in te kunnen zetten

Influencers inzetten voor je bedrijf. Doen! Het is een goede manier van ‘vertellen’ over je product en je bereikt er enorm veel mensen mee. Of juist niet doen omdat niet iedere influencer even betrouwbaar is? 

Een bekende influencer met een Ted Baker tas! Als hij of zij positief is over de tas en er staat een goede foto bij, dan is de kans groot dat deze een hit wordt. Groter dan wanneer deze niet online zichtbaar was geweest, met zoveel volgers. Veel ondernemers vallen er dan ook voor of voelen dat ze ‘er iets mee moeten’. Met influencers en social media.

Ondernemers ‘moeten er iets mee’

Influencer marketing is je van hét. Een ware marketingtool die, als je het goed doet, tot veel moois kan leiden. Influencers met veel volgers zijn zo populair dat als jij met je bedrijf daar een vinger tussen kunt krijgen, ook jij en je product wel eens flink kunnen gaan scoren. Bingo! 

Daar zitten echter nogal wat haken en ogen aan, meent marketing- en communicatie-expert Thijs van Dijk. Sommige influencers lijken veel volgers te hebben, maar daar is niets van waar. Volgers worden gekocht. Likes en comments zijn nep. 

Tien procent fake volgers 

De VPRO liet vorig jaar in een documentaire zien hoe makkelijk het is om volgers te kopen. Hoe mensen kunnen worden ingeschakeld om een merk online populair te maken. Volgens dit programma zou zelfs Enzo Knol, een bekende influencer bij de jeugd met naar verluid 1,5 miljoen volgers, tussen de 10 en 15 procent fake volgers zou hebben. 

Als je daar met je bedrijf intrapt, ben je de klos. Het kost je geld en het zet totaal geen zoden aan de dijk. Daar word je als ondernemer niet vrolijk van. Hoe moet je daar nou mee omgaan? Van Dijk geeft in zijn column een aantal adviezen waar je op kunt letten voordat je met een influencer in zee gaat.

Let bij het inschakelen van een influencer op het volgende: 

  • Heeft een influencer duizenden volgers, maar een tiental likes? Dan kun je er vanuit gaan dat dit niet in de haak is.
  • Volgers met vreemde namen, of zonder profielfoto? Dan mag je argwanend zijn of deze wel echt bestaan.
  • Kijk naar hoe het account groeit. Als dat ineens een boost krijgt, dan is het goed dit in de gaten te houden. Ineens veel volgers erbij zou best eens kunnen duiden op een ingekocht aantal.
  • Let op nep-reacties die je vaak kunt herkennen aan standaard emoji’s of veelgebruikte woorden als fantastic.
  • Ga van het goede uit, de meeste influencers zijn oké. Check vooral die met 1 miljoen of meer volgers.   


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 6 oktober, 2019 door Be Heerder with Comments Off on 5 adviezen om betrouwbare influencers in te kunnen zetten

Reageren is niet toegestaan.