Plan voor betere aansluiting A73 afgeketst

Groesbeek zal, na jaren van voorbereiding, waarschijnlijk niet langer inzetten op de realisatie van een voorkeursvariant (5a) voor de verbinding Groesbeek – A73. De kosten hiervoor zijn te hoog. Wel wil het Groesbeekse college de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Groesbeek en Molenhoek door laten gaan. Dit blijkt uit een raadsvoorstel van de gemeente Groesbeek.

Hoge kosten

In juli 2008 heeft de Groesbeekse raad besloten om samen met de gemeente Mook en Middelaar een (technische en financiële) haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de voorkeursvariant 5a. Deze variant heeft een vijftal aanpassingen (zie raadsvoorstel) ten opzichte van de huidige situatie, waaronder het verbreden van de Heumensebaan. De kosten bedragen 10 miljoen euro, waarvan Groesbeek er minstens twee miljoen moet betalen. Dit zou op kunnen lopen naar 2,5 miljoen euro omdat de beide provincies terughoudend zijn. Gelet op het feit dat het zwaartepunt van de kosten zal worden gemaakt op het grondgebied van de gemeente Mook en Middelaar betaalt de gemeente Groesbeek tevens feitelijk fors mee aan de realisatie van infrastructuur op het grondgebied van Mook en Middelaar. Dit is volgens het college van B&W Groesbeek onhaalbaar en te veel van het goede.

Groesbeek nog steeds goed bereikbaar

Groesbeek ligt enigszins decentraal en dat versterkt het imago van rust, ruimte en exclusiviteit. Zoals besproken en beschreven in de Strategische Visie plant Groesbeek daarom geen ingrijpende wijzigingen meer in de bestaande infrastructuur. Groesbeek is voor (vracht)verkeer bereikbaar via de ANWB bewegwijzerde route via de kern Mook. Daarnaast is er een goede route via de N271 – Milsbeek – Breedeweg voor het verkeer vanuit het zuiden en zijn er routes door Nijmegen voor het verkeer vanuit het noorden. Het college wil de bereikbaarheid garanderen met de al bestaande doch goed onderhouden en eventueel beter te benutten wegen.

Fietspad tussen Groesbeek en Molenhoek

Het college houdt wel vast aan het plan om een vrijliggend fietspad tussen Groesbeek en Molenhoek te realiseren. Dit sluit aan bij de algemene beleving, dat deze weg niet prettig is om te fietsen. Dit kost in totaal zo`n € 840.000,- (€ 546.000,- voor Groesbeek), maar door subsidie is de gemeente waarschijnlijk niet meer dan € 250.000,- kwijt aan deze veiligheidsmaatregel. Een voorstel daarover komt later aan de orde.

Het onderwerp wordt op 5 april 2012 in de Groesbeekse raad behandeld.

DeGroesbeek.nl, Raadsvoorstel (B23) Groesbeek



Tags:,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 29 maart, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 6 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Bezorgde burger

Maar hoe zit het dan met de bereikbaarheid van de nieuwe kerncentrale?

henk

Als ze gewoon meteen een knoop door hadden gehakt hadden we de 2 miljoen niet uit hoeven geven aan adviesbureaus waar je niet wijzer van wordt! En hadden we nu een goede weg gehad.

Maar nee we krijgen een fietspad waar amper iemand op te bekennen is!!

Theo.

Dus nu kun je op de fiets razend veilig naar de snelweg!

Nuchtere klant

ER ligt al een fietspad van schelpen gemaakt!!! Door geen fatsoenlijke ontsluiting te maken naar de A73, gaan we terug naar de jaren 70, toen hadden we ook een raad die van Groesbeek een museum wilde maken. Ga vooral door met het wegjagen van de jeugd uit het dorp, door je alleen maar op ouderen te richten met je beleid en geen starterswoningen te bouwen.
Realiseer je wel, dat de jeugd ook je toekomstige belastingbetalers zijn en dat alleen ouderen in een dorp uiteindelijk uitsterven betekent. Uitsterven van cultuur, voorzieningen en economie!!!

Hans Peters

Het was gewoon een absurde variant. Maar goed dat de grond op het industrieterrein van Mook te duur werd. Voor het bruggetje linksaf tot aan de spoorbrug, hoe kom je erop?
Ik vind het wel jammer voor de bewoners van de Heumensebaan in Molenhoek. Heumen wilde helemaal geen ontsluiting over hun grondgebied. We zijn onderweg naar een randgemeente rondom Nijmegen, een van de weinige voordelen daarvan is, dat een eventuele nieuwe keuze dan eenvoudiger wordt

Heleen

Eindelijk weer eens een goed besluit. Dat vrijliggend fietspad vind ik een goede zaak. Dan is het treinstation eindelijk veilig met de fiets te bereiken voor onze schoolgaande jeugd en andere treinreizigers.

wpDiscuz