Groesbeek stelt harde eisen aan reactivering spoorlijn

Het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) in Groesbeek wil dat de raad tegen elke vorm van reactivering van de huidige spoorlijn blijft.


Spoor nabij Hulsbroek. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Mocht de spoorlijn Nijmegen-Kleve, door invloed van anderen, toch in gebruik worden genomen, dan moet dat onder een stel harde voorwaarden. Dit blijkt uit een raadsvoorstel (B41) van de gemeente Groesbeek.

Groesbeek dwarsboomt al langer de ingebruikname van de spoorlijn voor een nieuwe treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve en laat in het voorstel duidelijk blijken niet gediend te zijn van de komst van een trein door het dorp. Het college acht dit om verschillende reden niet nodig. Zo is de vervoerswaarde te mager, gaat de reactivering ten koste van de buslijnen en hebben andere projecten een hoger rendement. Ook is de huidige draisine met 30.000 boekingen per jaar goed voor de economie. Deze kan niet meer bestaan als de spoorlijn voor andere doeleinden in gebruik wordt genomen.

Als de raad met het voorstel akkoord gaat, dan zal de heractivering onder de volgende Groesbeekse voorwaarden plaatsvinden:

a) In de kern Groesbeek wordt minimaal één station / halte gerealiseerd;
b) Goederenvervoer op de spoorlijn wordt uitgesloten;
c) Buslijn 5 (De Horst / Breedeweg – Groesbeek – Nijmegen) blijft behouden in een
frequentie van minimaal 2x per uur;
d) Een verdiepte en overdekte passage van het centrum van Groesbeek wordt gerealiseerd
indien de spoorlijn in de modaliteit trein wordt gereactiveerd;
e) Na de vervolgstudie wordt door de partijen gezamenlijk een financieringsparagraaf
opgesteld met realistisch tijdsplan, waarbij:
e1) De exploitatietekorten niet ten laste worden gebracht van de gemeente Groesbeek;
e2) De gemeente Groesbeek niet bijdraagt in de investeringskosten.

Groesbeek geeft met het laatste punt aan dat zij geen zin heeft om mee te betalen aan de projectkosten, die boven de 100 miljoen euro liggen. Weinig reizigers zouden Groesbeek als bestemming hebben, maar slechts doorgaand gebruik maken van de trein tussen Groesbeek en Nijmegen, stelt het college. Om het fraaie nieuwe centrum in stand te houden is als oplossing bij de alternatievenstudie ingebracht om het spoor in het centrum verdiept aan te leggen en tussen Houtlaan en Marktplein overdekt uit te voeren met een simpele halte in een tunnel.

Het onderwerp wordt op 4 oktober in de raad behandeld. Dit stond in eerste instantie gepland voor de raad van 30 augustus, vandaar de herpublicatie van dit bericht.

Raadsvoorstel (B41) Groesbeek, DeGroesbeek.nl



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 2 oktober, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 17 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Realist

Haha wel lachen met dit college. Alsof er op rijks- danwel enig ander bestuursniveau ook maar iemand wakker ligt van wat Pim, Frits, Sjaak en Harry willen. Enkel de meerderheid van de Groesbeekse raad luistert naar dit college. Eerst mocht de trein absoluut niet terug, nu alleen nog onder voorwaarden. Die trein gaat er gewoon komen of bovengenoemd kwartet dat nu wil of niet. Nu wat daadkrachtige taal bezigen is enkel en alleen voor de bühne.

HansPeters

Inderdaad Realist kan je wel eens gelijk hebben. Natuurlijk zou het handig zijn indien je het spoor ondergronds door het centrum zou kunnen laten lopen. De PvdA is in ene voor vreemd dat hun wethouder tegen is. Omgekeerd dualisme zo zal ik het noemen. Gebeurde dit maar vaker maar dan omgekeerd, maar goed wie weet de verkiezingen komen eraan.

handy

Wel weer raar eerst was het de Prick maar deze invaller is al niet veel beter. En dat voor een man waarvan ik dacht die heeft landsvisie, jammer… wederom gemiste kans…

Kedengedeng

Persoonlijk zou ik het heel fijn vinden als dit traject terug komt. Uiteraard wil ik niet dat het groesbeekse centrum over hoop gehaald wordt tijdens de realisatie van dit traject, maar dit spoor kan goed uit gaan pakken.

Nuchtere klant

Ondergronds op het natste deel van Groesbeek, ik stel voor op palen en dan 5 meter boven de weg, leuk aankleden, dan wordt het een attractie.
Of gewoon zonder spoorwegovergang in het centrum, dan kan dit college meteen eens doorpakken in het verkeersbeleid voor het centrum en uiteraard de schuld bij Prorail leggen, want verantwoordelijkheid nemen en dragen voor echte besluiten dat is voor deze bestuurders wel heel erg moeilijk!!!

Harrie

Reactivering lijkt mij een goed idee. Ik zie het alsvolgt:

Twee pendeldiensten lightrail voor het spoor: Groesbeek-Nijmegen en Groesbeek-Kleve. Met de pendeldienst Groesbeek-Nijmegen ben je in 7 minuten bij station Heijendaal (Univesiteit / NSG) en in 10 minuten op Nijmegen Centraal. In de spits kan dat twee, misschien wel drie keer per uur.

Nieuwe buslijn “De Horst – Breedeweg – Groesbeek CS – Groesbeek Noord” om mensen van en naar het station te brengen.

Lijn 5 beperken tot “Groesbeek CS – Nijmegen – Beuningen” om bijvoorbeeld nog naar Dekkerswald te kunnen. De frequntie van deze lijn kan dan omlaag.

Paul

Over verkiezingen gesproken, Hans. Hoe gaat dat nu bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014? Een paar maanden later is waarschijnlijk de herindeling, dus stemmen zal weinig nut hebben, toch? Vraag me sowieso af hoe de raad er uit ziet na de herindeling.

Piet

De Embere van Gils tunnel.

soeg

Het zou mooi zijn de trein door Groesbeek .
Ook voor openbaar vervoer alleen al de inwoners zullen sneller na Kleve /nijwegen kunnen .
Over die tunnel en als wat de heren nu weer willen kan ik kort zijn .
Wat hebben jullie al niet vernield in Groesbeek het centrum/spoorlijn /zelfs onze mooi naam Groesbeek willen jullie verander schande wordt tijd dat 2014 snel komt zodat we afscheid van jullie kunnen nemen

HansPeters

@Paul,
De verkiezingen mits er een herindeling komt worden uitgesteld tot november2014 dan kiezen de 3 gemeenten de nieuwe gemeenteraad voor de fusiegemeente. Die nieuwe gemeenteraad bepaalt vanaf januari 2015 dan oa de nieuwe belastingtarieven, begroting etc. De oude 3 gemeenteraden kunnen niet over hun graf heen regeren dus hoe dat dan verder gaat is aan de in november 2014 gekozen gemeenteraad, die vervolgens korter zit tot aan maart 2018, daarna zijn er dan weer in de pas lopende reguliere verkiezinge, 2022 etc. Tenzij bijvoorbeeld Heumen mee zou willen gaan doen dat kan dan pas in 2018.

Paul

Bedankt voor de uitleg Hans. Vraag me af welke partijen het gaan redden dan.

Hans Peters

Ik ook maar dat is gewoon aan de kiezer Paul, in 2 jaar kan ik als voorbeeld nog een heleboel foute maar zeker ook goede beslissingen nemen. Ook dat is van toepassing voor een ieder raadslid.

diana

heeft de gemeenteraad 1x gelijk och och geen trein ook geen tunnel kost het ook niets

henk

laat ons mooie dorp vooral met rust we zitten echt niet te wachten op n trein
gr v h

inderdaad de Groesbeek ligt er net,stroomt net , net als de Rabo wilde 5 meter omhoog, stukje aanbouwen aan het gemeentehuis, klaar je station, bakker bart erin hoppa, simpel toch, van binneveld tot achter marktplein een recht stuk, mooier kan niet, en anders net als in Lent, werkt toch ook goed

Voorstel: laat eens 2 jaar een snelbus reiden op de route Nijmegen CS – Heyendaal – Groesbeek CS – Kranenburg – Kleve CS met goede aansluiting op de Niers express in Kleve en evalueer na twee jaar voor je van alles overhoop haalt en uitgeeft.

De verkiezingen in Groesbeek komen in 2014 pas in Oktober. In verband met de herindeling.

wpDiscuz