Groesbeek voor reactivering spoorlijn Nijmegen-Kleve

De Groesbeekse gemeenteraad heeft donderdagavond in meerderheid (10-5) besloten dat de huidige spoorlijn Nijmegen – Kleve, onder voorwaarden, weer in gebruik mag worden genomen. De raad was tegen het collegevoorstel (B41) en vóór een amendement van GroenLinks (GL) en de PvdA.


Spoor nabij Hulsbroek. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Amendement: reactiveren onder voorwaarden

De reactivering is goedgekeurd onder enkele voorwaarden, zoals voorgesteld in het amendement. Zo wil de raad geen trein door Groesbeek zien, alleen een tram of tramtrein dat alleen personenvervoer omvat. De busverbinding over de Nijmeegsebaan moet ook blijven bestaan. Er moet tevens 1 station/halte in het centrum van Groesbeek komen (haltes op de Horst en Biesseltsebaan zijn wenselijk) en Groesbeek is, althans voorlopig, niet van plan in het project mee te investeren en risico te dragen voor de exploitatie. Volgens de tegenstanders van het amendement was dit een nogal hypocriete houding: “Wel de lusten, niet de lasten”, zei CDA-er Dave van Loon. Het college blijft met bovenstaand standpunt deelnemen aan de vervolgstudie en bestuurlijke en ambtelijke overleggen op regionaal en Sintropher-niveau. In het oorspronkelijke voorstel stelde het college voor om de reactivering te blijven frustreren. Mocht er van hogere hand toch de opdracht komen om de spoorlijn in gebruik te nemen dan wilden burgemeester en wethouders hier harde eisen aan hangen.

“Niet reactiveren”

De Groesbeekse Volkspartij (GVP) en het CDA zagen een reactivering niet zitten. Hennie Eikholt (GVP) vond het niet uit te leggen dat Groesbeek over dure projecten spreekt terwijl zaken als ouderenzorg, waar nu in gesneden wordt, meer prioriteit hebben. “Er is geen noodzaak aangetoond voor de reactivering die tussen de 100 en 125 miljoen kost. Uiteindelijk komen er toch wel rapporten die aantonen dat een trein of tram niet rendabel is. Onze visie: tot 2030 komt er geen trein. Het is gewoon niet realistisch”, sprak hij donderdagavond.

“Wél reactiveren”

De PvdA vond dat men deze kans moest pakken. De huidige draisine, een argument van het college om reactivering tegen te houden, is volgens de partij toch een aflopende zaak, omdat je dat na één ritje wel hebt gezien. Ook de VVD vond dat dit een niet te missen kans voor Groesbeek is, daar veel gemeenten in Nederland graag zo`n spoorlijn als die in Groesbeek willen hebben en het heuveldorp er niets mee doet. “Als de spoorlijn eenmaal weer in gebruik is zullen andere gemeenten hun vingers erbij aflikken” aldus Mechteld ten Doesschate, die ook nog wat quotes uit krantenknipsels van eind jaren ’90 over dit onderwerp erbij haalde. VOLG, Sociaal Groesbeek en GL stemden ook voor.

Groesbeek eerst tegen reactivering

Groesbeek dwarsboomde jarenlang de ingebruikname van de spoorlijn voor een nieuwe (trein)verbinding tussen Nijmegen en Kleve en liet in het voorstel duidelijk blijken niet gediend te zijn van de komst van een trein door het dorp. Het college achtte dit om verschillende reden niet nodig. Zo is de vervoerswaarde te mager, gaat de reactivering ten koste van de buslijnen en hebben andere projecten een hoger rendement. Ook is de huidige draisine met 30.000 boekingen per jaar goed voor de economie. Deze kan niet meer bestaan als de spoorlijn voor andere doeleinden in gebruik wordt genomen. De raad kon zich in dit alles echter niet meer vinden.

Donderdag werd ook bekend dat er een stoptrein tussen Arnhem en Dusseldorf (DE) gaat rijden. Dit zal in 2017 gerealiseerd zijn en is bedoeld om het treinverkeer tussen de buurlanden te stimuleren.

DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 4 oktober, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 17 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering

Mooi zo, kom je er toch nog ff uit op je oude dag. Auto rijden is op leeftijd geen lolletje meer.

stom

Dat is mooi. Autorijden wordt ook steeds duurder, dat zie je wel met parkeren en benzine.

Paul

Werd tijd dat Groesbeek die ouderwetse beslissingen eens los zou laten. Het zijn nog wel wat voorwaarden, maar iets minder achterlijk dan waar de gemeente mee kwam. Nu kun je ook tenminste een beetje meepraten en meebeslissen, anders doen anderen het voor je. Genoeg volk wat op deze manier de grens over wil en die verbindingen nu zijn gewoon klote.

1007

Zit hier iemand op te wachten…de buslijn die er liep zat geen hond in..weg gegooid gemeenschaps geld..! Dit in het vervolg op het mislukte verkeersplan wat ook klauwen met geld heeft gekost..nee goed bezig!

henk
E, je kunt ook fietsen, snorfietsen, brommer en wandelen, heel gezond.Het gaat op den duur toch geld kosten ook voor Groesbeek.Straks nog meer stilstaan in het dorp. We komen nu toch ook van a naar b. Met die lange winters en herfst, weer blaadjes op de rails met gevolg vertragingen. Weleens in Turkije geweest? Ideaal sijsteem hebben ze daar met Dolbusjes (of zo iets) handje omhoog, instappen geld doorgeven aan de chaffeur en gaan met het busje.Rijden op vaste route`s, mooie competitie tegen de gewone bus en taxi. Laten rijden naar milsbeek, mook/malden, nijmegen, kleef. Brengt weer werkgelegenheid op en… Lees meer »

@Henk. Lul jij lekker verder, ff wandelen naar Kleef? Doe dat lekker zelf. En we leven hier niet in Turkije.

diana

je kunt ook de altena weer openmaken ,is niet zo duur of misschien een motortje op de fietslorry

henk
@E, wel eens in het westen van Nederland geweest? over Turken gesproken (grapje, niet discrimenerend bedoeld) Ik weet dat we niet in Turkije wonen maar ze hebben dat toch goed opgelost met die busjes. Ik neem aan dat je nu ook nog wel eens in Kleef komt zonder de trein, en wat betreft naar Kleef lopen zou niet verkeerd zijn, over het treinloze spoor ( hopelijk blijft dat ook )is het korter dan met de auto, alleen je loopt er wat langer over. Laat het spoor maar voor wat het is, straks gaat de MUG al genoeg kosten. Voel je… Lees meer »

Ik weet het niet meer, wat wordt het nou? Wel of geen reaktivering?

Ik weet het niet meer, wat wordt het nou? Wel of geen reaktivering? Geef es duiedelijkheid media!

Hennie Eikholt (GVP) vond het niet uit te leggen dat Groesbeek over dure projecten spreekt terwijl zaken als ouderenzorg, waar nu in gesneden wordt, meer prioriteit hebben.

HELEMAAL MEE EENS!
(ouderen)zorg & onderwijs gaan voor

1007

En gaat er dan 1 tram lopen??? Over 1 spoor..is die een uur onderweg van Kleve naar Nijmegen en terug…dat betekend dan dat er om bv om 7.30 eentje komt en de volgende om 8.30…daar heb je wat aan..de rest vd dag is die waarschijnlijk leeg…ik zou als gemeenten nog maar eens goed nadenken of dat zo’n dure investering waard is..

HansPeters

LJ Ik ben het met je eens voor wat betreft ouderenzorg etc. Maar het amendement is aangenomen met die voorwaarden dat Groesbeek niet mee betaald aan de exploitatiekosten en de investeringskosten. Dus het kost Groesbeek dan niets. Ik denk dat de GVP/CDA/PvdA/GL/VVD maar eens heel goed na moeten gaan denken wat een fusie voor een gevolgen heeft voor oa ouderenzorg etc. O ja we krijgen indien het door de Staten geaccodeerd wordt 3 miljoen van de provincie cash, bij herindeling. Dat is 5 jaar het begrotingstekort van Millingen

ijsbeer

Wat een dooddoener om telkens de ouderenzorg erbij te halen als je het niet eens bent met een voorstel.

Het college heeft gisteravond in haar eigen voet geschoten door het voorstel tegen reactivering opnieuw op de agenda te zetten. Een mooi voorbeeld van het dualisme tussen gemeentebestuur en gemeenteraad. Het kan dus toch, een gemeenteraad die zich kritisch opstelt. Ga zo door.

De buurman

Eikhout en vrienden hebben op andere vlakken al veel geld weg gegooid.

Dit doen ze graag als ze een vriendje verder kunnen helpen en dat de gemeenschap dan ook geld kost intreseerd ook eikholt helemaal niks.

De huidige leden van de gemeenteraad zijn over het algemeen dubbel dekkers dus eigenbelang gaat voor.

Voorbeeld is het geld verslindende wijnclubje !

henk

Voor mij hoef die spoorlijn helemaal niet.
Maak langs het spoor een iets breeder fiets -looppad
en laat de draisine mooi zoo als het is, goed voor vacantie gangers.
De altena open gooien alleen voor personen auto’s, en maak in de smalle cranenburgsestraat het laatste stuk dus naar de grens in en uitvoegstroken.
En besteed inderdaad meer aan oudere zorg

Kruimeltje

Kan ik al een kaartje kopen?

wpDiscuz