DeGroesbeek.nl – Jaaroverzicht 2012

Het jaar 2012 zit er al weer bijna op. Het afgelopen jaar, waarin DeGroesbeek.nl haar tweede verjaardag vierde, is er uiteraard weer veel te lezen geweest op onze site. Hoewel het jaar nog niet helemaal voorbij is, presenteren wij u net als voorgaande jaren vlak voor de feestdagen een uitgebreid jaaroverzicht met daarin nog een terugblik op het meest gelezen en besproken nieuws van 2012.

De lancering van DeGroesbeek.nl:
DeGroesbeek.nl is op maandag 16 augustus 2010 gelanceerd met als doel de inwoners van de diamant tussen de heuvels te voorzien van het laatste lokale en regionale nieuws. Tevens staat het dorp bol van cultuur en activiteiten waarover bericht kan worden. Er was echter nog geen nieuwswebsite die al deze dingen samenvoegde tot een geheel. DeGroesbeek.nl doet dit wel.

Jaaroverzicht 2012:
Onderstaand treft u ons jaaroverzicht van 2012 aan. Deze is verdeeld per maand. Door op een link te klikken gaat u naar het nieuwsbericht waar over geschreven wordt. Het bericht opent zich dan overigens automatisch in een nieuw venster. De nieuwsberichten waarover wij in dit overzicht schrijven zijn volgens het statistiekenprogramma dat wij gebruiken, “Google Analytics”, in die maand het best door u bekeken. Op basis van die statistieken hebben wij dit overzicht dan ook gemaakt. Het is daarmee dus een kleine selectie uit het grote aantal nieuwsberichten wat dit jaar is gepubliceerd.

DEGROESBEEK.NL JAAROVERZICHT 2012:

JANUARI 2012

In 2011 werd er al ruimschoots aandacht besteed aan de mogelijke komst van glasvezel in Groesbeek. Al in het begin van het nieuwe jaar werd duidelijk dat ook Groesbeek voor glasvezel koos. Wethouder Theo Giesbers dreigde met opstappen als zijn Romeinse luxe speeltje door de Groesbeekse raad werd tegengehouden. De Groesbeekse Volkspartij (GVP) veranderde op het laatste moment van mening (lees: draaien) waardoor Giesbers gewoon in zijn zetel bleef zitten. De maand januari was ook de maand van het welbekende Schlagerfestival. Deze werd gewonnen door ’t Kos Kwoier met het nummer “Moi Rooi”. Over Rooi gesproken: Natascha Janssen – Eikhout hield in deze maand een expositie naar aanleiding van haar fotoshoot van Groesbekers met rood haar. Germania organiseerde haar jaarlijks terugkerende dropping en het was eind januari/begin februari erg koud.

FEBRUARI 2012

In februari was het wederom tijd om carnaval te vieren. In Groesbeek was de optocht door het Keulen van Gelderland, waarbij overigens geen echte iPads te winnen waren. CV Goed Gek won met hun wagen diverse prijzen. Door het koude weer kon er op diverse plaatsen in de gemeente Groesbeek, waaronder De Horst, worden geschaatst en werd de El Clásico van Groesbeek een paar keer afgelast. Slecht nieuws was er voor de paarden omdat het paardenvirus in de gemeente Groesbeek uitbrak. Verder begon de COOP in februari aan de Groesbeekse voetbalplaatjesactie en werd De Wolfsberg uitgeroepen tot beste hotel van Nederland. Cafetaria Rikken viel voor de tweede achtereenvolgende keer in de prijzen, omdat daar volgens Frietopia ‘s lands beste sfeer is.

MAART 2012

Het paardenvirus was nog even gesprek van de dag in de gemeente en omstreken. Door de uitbraak hiervan werd het zelfs ook landelijk nieuws. Carnaval kwam definitief ten einde na de Verlichte Halfvasten Optocht (VHO) en op de Sint Annastraat overleed een jong meisje na een aanrijding. Onze ietwat vroeg ingezette 1 april grap was dit jaar succesvol. Groesbeek heeft de ideale grond voor de bouw van een kerncentrale. Dit is overigens geen grap. Dat minister Verhagen (nog voor de val van het kabinet) toestemming gaf om in Groesbeek een kerncentrale te bouwen was dat wél. Er volgde een tornado aan reacties (200+) op onze site, waarvan enkelen verontwaardigd reageerden. Wethouder Sjaak Thijssen speelde, zonder dat wij hiervan wisten, het spelletje op Omroep Groesbeek nog eens mee (.MP3-bestand). De 1 april grap werd enkele duizenden malen gelezen.

APRIL 2012

Het was al in maart bekend, maar op 1 april (geen grap) was het dan zover: Harry Keereweer werd benoemd tot waarnemend burgemeester van Groesbeek. April was een historische maand voor Achilles ’29. De ploeg won voor het eerst in haar bestaan de zondagtopklasse. Een week of iets daarvoor werd de Groesbeekse derby door de witzwarten nog winnend afgesloten. In de maand april ging de kerncentrale-discussie nog eens rustig door en was er ophef over de overlast van hondenpoep. Tevens werd er deze maand een militaire oefening in Groesbeek gehouden en zette de nieuwe buurtmarkt in Breedeweg haar eerste stapjes.

MEI 2012

Mei was een maand waarin veel gebeurde. Zo werd Achilles ’29 algeheel amateurkampioen van Nederland. De daarop volgende huldiging op het Dorpsplein was een feest. De schaal die één maand eerder werd gewonnen, werd gestolen. Ajax-doelman Jasper Cillessen zat opnieuw bij de voorselectie van Oranje voor het EK, maar viel uiteindelijk wel af. Het was meer een stage dan dat het Groesbeekse talent een serieuze optie was. Het EK 2012 stond dus voor de deur en daarop organiseerden Gruusbek.nl, 112Groesbeek.nl en DeGroesbeek.nl een EK-pool voor de Groesbeekse voetballiefhebbers. Dit werd bijzonder goed ontvangen. De oprichting van de Voedselbank Groesbeek e.o trouwens ook.

Groesbeek werd in mei getroffen door noodweer, wat voor de nodige chaos zorgde. In het heuveldorp moest een modewinkel noodgedwongen de deuren sluiten en de manier waarop was dubieus te noemen. De eigenaar deed bij ons zijn verhaal. Er was nog meer tragisch nieuws: Embere van Gils overleed begin mei op het Marktplein ten gevolge van een hartinfarct en in Gennep werd een vrouw (64) vermoord.

JUNI 2012

Juni was de maand van kampioenen en geslaagden. Gefeliciteerd! Sinds de zomermaand is Groesbeek ook een wereldrecord rijker: 100.000 WC-rollen werden er aan elkaar gelegd vanwege het jubileum van basisschool Adelbrecht-Windekind. De actie leverde hen een plaats in het Guiness Book of Records op. De Zwitserloot Dak Run gaat in 2013 niet door, maar werd in juni 2012 nog wel gehouden. DeGroesbeek.nl deed hier ook aan mee. Het EK was nog in volle gang, dus onze pool ook. Triest nieuws voor Steroko, dat failliet werd verklaard. Belangrijk politiek nieuws van juni: de gehate slingers op de Cranenburgsestraat zijn verwijderd en het kruispunt Molenweg-Cranenburgsestraat is ook aangepakt. Dit laatste leverde kritiek op omdat de gemeente Groesbeek het nodig vond om voor een uitzonderlijke, volgens de raad onveilige, voorrangssituatie te kiezen. Hier komen we in november nogmaals op terug. De Lidl toonde initiatief door plannen te maken om naar de Schreven-locatie de verhuizen. De raad stemde hier echter niet mee in. Verder was er nog wat getouwtrek tussen Achilles ’29, Helmond Sport en Eric Meijers. De deal ging uiteindelijk wel gewoon door.

JULI 2012

De Vierdaagse door Groesbeek. DeGroesbeek.nl was er weer bij met live beeld en de dag van Groesbeek kende 935 uitvallers. Eind juli werd er gewaarschuwd voor hevige regenval en doordat de voorspelling hiervan uitkwam stonden er in Berg en Dal, Beek en Groesbeek diverse straten blank. Overleed twee maanden terug Van Gils nog, nu raakte Groesbeek in Pastor Thuring een geliefde man kwijt. Nog wat klein nieuws: Het EK werd gewonnen door Spanje en onze pool door Alex Rademaker. De Treffers werd door NEC in een oefenduel afgedroogd, een Nijmeegse vrouw had na een avondje stappen wel zin om op auto’s te dansen en Jan van Deinsen werd de nieuwe oefenmeester van Achilles ’29.

AUGUSTUS 2012

Zomer in Gelderland! Reden voor de regionale omroep om er in Groesbeek aandacht aan te besteden. Er kon voor Kindervakantie Werk (KVW) Groesbeek, het goede doel, € 1000,- gewonnen worden. Het thema was Kleren van de Keizer en de trivia en spellen werden goed uitgevoerd. Jackpot voor KVW! Er waren nog meer feestjes: bij de Wolfsberg bijvoorbeeld en ook de kermis stond weer voor de deur. DeGroesbeek.nl publiceerde in augustus alvast het overzicht en vooral de komst van de Speed Booster maakte tongen los in het dorp. Voetbalnieuws: Achilles ’29 speelde in de KNVB-beker tegen Spakenburg. De prijs was, behalve een plaats in de tweede ronde, het feit dat PSV de tegenstander was van de winnaar van de eerste ronde. “De Heikanters” wonnen net als vorig jaar de Supercup voor Amateurs. Over Cillessen horen we al een tijdje niks meer, maar dat komt naar eigen zeggen omdat hij nog geen kans heeft gekregen.

Midden augustus, in het weekend vlak nadat we 2 jaar zijn geworden, liepen de temperaturen in Nederland op tot ruim boven de 30 graden. Op de zondag werd het zelfs 38 graden. Heet werd het ook in de politiek: de MUG-herindeling werd na het vastellen van het herindelingsontwerp meer besproken en de discussie over de spoorlijn kwam ook in een sneltreinvaart. Eerst was men faliekant tegen de komst van een tram of trein in Groesbeek, maar later werd de harde taal wat teruggenomen en was de raad in principe niet tegen reactivering. De openbare verlichting werd uit het buitengebied gehaald. Het was, Groesbeek kennende, dan ook niet verwonderlijk dat men in de raad er pas ná het realiseren van de plannen achter kwam dat het toch niet zo`n goed idee was… De verlichting wordt in 2013 op sommige plaatsen waarschijnlijk weer teruggeplaatst. Opnieuw vond een Nijmeegse het nodig om over auto’s te lopen.

SEPTEMBER 2012

September, de kermis in Groesbeek barst weer los en de weersomstandigheden waren dusdanig dat het een geslaagde editie was. Minder geslaagd was het nieuws dat politiekorps Gelderland-Zuid kreeg naar aanleiding van een drama in Kekerdom (DOSSIER). Jan Petter (ex Team Groesbeek) schoot een 47-jarige vrouw en een 50-jarige man dood. Hierna besloot hij zelfmoord te plegen. De drie doden hadden een driehoeksverhouding. Schokkend was ook de manier waarop een jonge Nijmeegse vrouw (26) om het leven kwam. Zij werd aangereden door een vrachtwagen en enkele 100-en meters meegesleurd. Lichaamsdelen lagen verspreid over de weg. Eind september werd er ook een dominee in Ubbergen vermoord. Daarover in oktober meer.

Eerst wat positief nieuws: Voor Achilles ’29 was het wél een goede maand. De ploeg kreeg PSV op bezoek en verloor weliswaar nipt, maar wist de El Clásico van Groesbeek te winnen waardoor aartsrivaal De Treffers hekkensluiter in de zondagtopklasse werd. Dit maakten de roodzwarten in de maanden daarop echter meer dan goed.

In Groesbeek werden er een nieuwe buurtmarkt en kringloopwinkel geopend. Een ATB-tocht voor het goede doel was een groot succes. Fotograaf Jan Peters, die wij evenals Piet Spanjers via dit overzicht nogmaals enorm willen bedanken voor het aanleveren van verschillende foto’s, kreeg welverdiend zijn eigen expositie. In Groesbeek, maar bij het Nijerf in het bijzonder, heeft men veel last van (drugsgebruikende) hangjeugd. Een informatieavond werd gehouden en er zijn diverse maatregelen getroffen. De drugs- en alcoholproblematiek in Groesbeek kreeg in het najaar weer opnieuw veel aandacht.

OKTOBER 2012

Ubbergen op zijn kop. De moord op een dominee schokt het dorp. Nog schokkender is dat zijn levenspartner, Frank J. (ook dominee), de verdachte is van deze moord. Groesbeker Jeroen Hoogstraten won goud tijdens EuroSkills en het Groesbeekse melkveebedrijf Janssen won Topkuil 2012. Er werd door IJssalon Passione gratis ijs uitgedeeld omdat het seizoen ten einde kwam. Optredens waren er van de lokale zangers Laurens de Haan en Helen Liebers. De presentatie van de solo-CD van laatstgenoemde was ietwat omstreden te noemen en kreeg daarbij onbedoeld veel (negatieve) aandacht op de site. Naar aanleiding van het regeerakkoord gaat de alcoholleeftijd omhoog van 16 naar 18 jaar.

NOVEMBER 2012

1 november 2012. Het indienen voor een zienswijze naar aanleiding van het vastgestelde herindelingsontwerp MUG is niet meer mogelijk. De voorgaande maanden is er online en in de raad veel gediscussieerd over de nieuwe herindeling met Millingen aan de Rijn en Ubbergen, maar op de georganiseerde inloopavonden waren niet veel mensen te zien. Er zijn diverse websites in het leven geroepen (petities, voorbeeldzienswijzen en de officiële herindeling-site). De Groesbeker leek het allemaal wel best te vinden. Diezelfde dag legt een grote brand een monumentale villa in Berg en Dal gedeeltelijk in de as. Van Electrabel Nijmegen bleef ook vrij weinig over na een zware explosie. Het geruis, veroorzaakt door de stoom, en de knal waren tot in Groesbeek te horen.

In juni hadden wij het al over het kruispunt Molenweg – Cranenburgsestraat. De voorrangssituatie was uitzonderlijk, maar na onderzoek bleek dit niet onveilig te zijn, hoewel het wellicht wél zo voelde voor de gemiddelde automobilist. Het college besloot, na herhaaldelijke klachten, in oktober om de situatie te wijzigen naar de algemeen gangbare regel “korte bocht gaat voor lange bocht”. De werkzaamheden werden in november uitgevoerd. Het begrotingsdebat 2012 had ook begin november plaats. De begroting is vastgesteld en tijdens deze avond zijn er middels moties en amendementen veel (belangrijke) beslissingen genomen.

Half november werd er op het terrein van Van Kesteren een vrachtwagen ontvreemd. Dit was niet de enige november-diefstal in Groesbeek, want ook Sinterklaas werd bestolen. De ballon van Eline Vissers werd wél teruggevonden, namelijk zo’n 414 km van waar haar KVW-ballon op 2 augustus de lucht in ging. Daarmee won de 9-jarige Vissers de ballonnenwedstrijd. Het wijkproject rond het Groeske won ook iets: maarliefst € 12.500,- kregen zij van het Oranjefonds naar aanleiding van een nominatie voor “Groen Dichterbij Icoonproject van Gelderland”.

DECEMBER 2012

De Groesbeekse kringloop blijkt een schot in de roos. De initiatiefnemers moeten zelfs maatregelen treffen omdat er te veel spullen worden aangeleverd. In het tweede weekend van december ligt het amateurvoetbal plat. Dit was niet vanwege het slechte weer, maar omdat enkele spelers van Nieuw-Sloten B1 een grensrechter mishandelden met de dood tot gevolg.

Vlak na Sinterklaas kwam Koning Winter al op bezoek. Het sneeuwdek in Groesbeek bereikte een hoogte van maarliefst 18 cm. Dit zorgde voor overlast, maar ook voor mooie foto’s. Minder mooi was het resultaat van een onderzoek naar fraude in Groesbeek over het jaar 2011. Werd er in 2010 nog voor € 100.000,- gefraudeerd, in 2011 was dit maarliefst € 355.000,-!

DVSG en korfbalvereniging De Horst kregen midden december alvast een kerstcadeau van de Groesbeekse raad. De kunstgrasvelden zijn nodig aan vervanging toe en de gemeente heeft hiervoor een subsidie van iets meer dan € 3,5 ton verleend. 20 december 2012: Een historische dag voor Groesbeek en de omliggende gemeenten. Niet omdat het zogenaamd de laatste dag van onze aarde zou zijn, maar er wordt een definitieve stap naar de MUG-herindeling gezet. Er volgt nu nog een ongeveer 1,5 jaar durende procedure voordat de fusie echt een feit is.

Tot slot willen wij een ieder die een grote boom ter beschikking heeft vragen contact op te nemen met Bakker Groesbeek VOF. Deze ondernemer zet jaarlijks op eigen initiatief de kerstboom voor alle inwoners van Groesbeek, omdat de gemeente hier geen geld meer voor heeft.

Tot zo ver het jaaroverzicht van 2012. Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een gelukkig 2013,

Redactie DeGroesbeek.nl

Tags:, , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 21 december, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 7 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering

Ik wens De Groesbeek fijne feestdagen en ga zo door. Ik zal jullie ook volgend jaar volgen 🙂

Gijs

Lekker degroesbeek.nl. De enige site waar nog groesbeeks nieuws te volgen is! Ga zo door in 2013. Fijne feestdagen toegewenst!

Bjorn Ceelen

Leuk overzicht ….. Netjes

Harry

Meerdere malen per dag zit ik op jullie site , ga zo door jongens en natuurlijk nog een fijne kerst en een gelukkig 2013 toegewenst,

klaas

doorgaan vooral doooooorgaaaaaaaan

www.hanspeters.eu

Ik vind het heel bijzonder wat jullie als deGroesbeek, maar zeker ook als 112Groesbeek en de Grusbek doen. Fijne Feestdagen aan jullie, maar zeker ook aan alle bezoekers van deze website.

Kruimeltje

Geweldig jaaroverzicht en als site een mooie aanvulling voor Groesbeek. Al het goede gewenst voor 2013

wpDiscuz