“Rotonde Nieuweweg zonder tankstation is optimaal”

De Groesbeekse gemeenteraad neemt in december een besluit over de realisatie van een rotonde op het kruispunt Zevenheuvelenweg – Nieuweweg.


De toekomstige locatie voor een rotonde. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Er zijn 4 varianten mogelijk, waarvan er bij één zelfs het tankstation moet wijken. Hoewel dit volgens het college de meest optimale rotonde is, lopen de kosten vanwege uitkoop en sanering echter zo hoog op (€ 3,5 miljoen) dat het college een andere voorkeur heeft.

Kruising gevoelsmatig onveilig

Het kruispunt staat al enkele jaren ter discussie in Groesbeek en het onderwerp is al enkele keren in de raad behandeld. Toch is het college van mening dat er op dit punt dusdanig weinig (ernstige) ongelukken gebeuren dat een rotonde niet nodig is. Weggebruikers zijn op deze kruising extra alert door het onveilige gevoel dat zij hebben. De raad heeft tijdens de begrotingsdebatten in november echter een amandement van het PvdA (ingediend samen met CDA, VVD en Sociaal Groesbeek) aangenomen waardoor burgemeester en wethouders opnieuw met een voorstel moesten komen.

“Rotonde zonder tankstation meest optimaal”

Er zijn 4 varianten mogelijk. De eerste is een zogeheten ovatonde waarvan de kosten oplopen tot één miljoen euro. De tweede en derde zijn rotondes met respectievelijk vier en drie takken. Bij de viertakkige variant sluit het tankstation aan op de rotonde en bij de drietakkige niet. De vierde variant is een rotonde met drie takken waarbij het tankstation naar een andere locatie moet verhuizen. Dit is wél de meest optimale rotonde, omdat het aantal conflicten tussen de verschillende verkeersstromen bij deze rotonde het minst is. Tevens is de ligging hiervan het mooist. De kosten bedragen, vanwege uitkopen en saneren van het tankstation, echter € 3.500.000,- en dat vindt het college te gortig. “Financieel gezien staat deze variant als oplossing niet in verhouding tot het probleem”, stelt zij.

Voorkeur: Rotonde met 4 takken en behoud tankstation

Het college heeft de voorkeur voor de tweede variant. Dit is een meer realistische overweging en tevens wordt deze rotonde als “second best” gezien. Het fietsverkeer krijgt voorrang op het autoverkeer. Er moeten wel 24 bomen gekapt worden, maar deze worden mogelijk allemaal verplant. Dit is ook nagenoeg verplicht omdat deze bomen zijn opgenomen in de lijst met bijzondere houtopstanden en de kapvergunning daarvoor niet zomaar gegeven wordt.

Start aanleg in 2014

Als de raad akkoord gaat met de tweede variant van de rotonde dan kan er, als alles volgens planning verloopt, in maart 2014 begonnen worden met de aanleg hiervan. Een en ander dient eerst ook nog juridisch afgehandeld te worden. De Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland moet het besluit ook nog goedkeuren. De kosten bedragen rond de € 710.000,-. Het is daarmee wel de goedkoopste uitvoering.

Documenten

Hieronder staan de tekeningen van de vier mogelijke varianten:

Variant 1: Ovatonde á € 993.000,-
Variant 2: Rotonde, 4 takken met aansluiting tankstation á € 712.000,-
Variant 3: Rotonde, 3 takken zonder aansluiting tankstation á € 733.000,-
Variant 4: Rotonde, 3 takken zonder tankstation á € 3.300.000,-

DeGroesbeek.nl, Raadsvoorstel (B59) Gemeente Groesbeek

Gerelateerde berichten



Tags:, , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 29 november, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 12 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
zwarte piet

als je van de zevenheuvelenweg richting groesbeek rijdt.is het grootste probleem het zicht naar links.kap 2 bomen of verplaatst deze en het probleem is opgelost.kosten?20.000 euro?

Harrie Derks.

Goed opgemerkt, zwarte piet.
Dit is de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Maar hier zal wel weer voor een duurdere oplossing worden gekozen.
Dit word dan weer een onderwerp voor de carnavalsoptocht.

jantje.

Gewoon laten zoals het is, er gebeuren niet meer of minder ongevallen dan elders dus simpelweg uitkijken, en met 2 bomen kappen moet je net zo goed nog uitkijken als nu, want die hele rijen bomen maken het zicht slechter. Maar ze zullen het toch niet in hun bol halen om 24 bomen daarvoor weg te halen…alhoewel ik sta nergens meer van te kijken…

gijs

Kap gewoon 2 bomen dan is het zicht een stuk beter!!

de buurman

Bomen verkopen per opbod voor hout zijn liefhebbers,dus kan zelfs nog geld opleveren.

Maar dan verdienen de vrienden van het college geen centjes !

jantje.

Zeg Buurman, maargoed dat jij de touwtjes niet in handen hebt…dan gingen alle bomen in ons Groesland eraan…

Paul

Het is wel duur maar toch vind ik het een mooie ruime rotonde eigenlijk zo zonder dat tankstation. Er zijn miljoenen voor mindere (of achteraf onlogische) dingen uitgegeven hier in Groesbeek.

de buurman

Nou Jantje het tekort op mansbergstort moet toch ergens van betaald worden.

jantje.

@Buurman, gelukkig is het nog niet zover dat de gemeente hout moet en kan verkopen…in tegenstelling tot die ratten van SBB die hebben hun sporen wel nagelaten. Gewoon variant 5 uitvoeren…niets doen dus. Is toch van de zotte dat er met tonnen wordt gegooid alsof het niets is in deze tijd, en dat alleen v.w dat men het lastig vindt met oversteken…

Nuchtere klant
Optie 5: GEEN rotonde. Nou heb ik van deze raad al veel capriolen gezien, maar dat ze nou verstand van verkeersafwikkeling hebben. Ik dacht het niet, dit is er een onder het motto, we hebben een oplossing, wat voor probleem moeten we daar nu bij creëren?? Als je echt iets aan veiligheid wil doen geachte raad: – begin dan eens met het plaatsen van deugdelijke straatverlichting bij de zebra’s, zodat een automobilist eindelijk eens stopt voor een oversteker; – maak van Pannenstraat en Dorpsstraat eenrichtingsverkeer, zodat fietsers een fatsoenlijke strook krijgen en de voetgangers niet de stuipen op het lijf… Lees meer »
stom

Zijn 3 stoplichten geen optie? 2 op de Nieuweweg (links en rechts van 7heuvelenweg) en 1 op de 7heuvelenweg zelf? Die moeten dan zo ingesteld worden dat mensen op de 7heuvelen gelijk door kunnen rijden. Mensen op de Nieuweweg krijgen dan rood licht. Dit wordt gelijk groen als er een tijdje niemand van de 7heuvelen af komt.
Zo veel mensen komen er niet van de 7heuvelenweg af achter elkaar en het is juist de Nieuweweg die de boel voor die auto’s blokkeert. Is ook goedkoper alternatief.

op de verlichting in het buitengebied moet bezuinigt worden, nu wel even drie en half miljoen uitgeven aan een rotonde wat een stelletje mafkezen ze praten over veilig maken terwijl ze zelf alles onveilig aan het maken zijn.

wpDiscuz