Openstelling Altena-Hettsteeg belangrijke stap dichterbij

Woensdag 12 december heeft de Raad van State uitgesproken dat het verkeersbesluit van de gemeente Groesbeek om de gesloten verklaring in de Cranenburgsestraat op te heffen in stand mag blijven.

Sinds vele jaren is de Cranenburgsestraat inzet van meerdere procedures om de weg al dan niet te gebruiken als verbinding voor gemotoriseerd verkeer van en naar Kranenburg. Sinds 1994 geldt ter hoogte van de landsgrens een verbod voor gemotoriseerd verkeer. Op 20 juli 2010 hebben burgemeester en wethouders van Groesbeek echter besloten, dat het opheffen van de gesloten verklaring in de Cranenburgsestraat de beste methode is om de toegenomen verkeersstromen over de landsgrens te faciliteren.

Beroep

Tegen dit verkeersbesluit is beroep en vervolgens hoger beroep ingesteld door verschillende rechtspersonen. Deze beroepen zijn in navolging van de uitspraak van de Rechtbank Arnhem van 1 september 2011 nu deels niet-ontvankelijk en voor het overige ongegrond verklaard. De Raad van State heeft daarbij geoordeeld dat de gemeente de verschillende natuur- en milieubelangen voldoende heeft meegewogen en dat de Cranenburgsestraat dusdanig wordt ingericht dat deze verkeersveilig kan worden gebruikt en goed kan worden beheerd. De Raad van State is de hoogste instantie inzake publiekrechtelijke geschillen in Nederland. Het verkeersbesluit is nu onherroepelijk.

Eerst herinrichten

Toch zal het nog geruime tijd duren voor de Cranenburgsestraat daadwerkelijk gebruikt kan worden voor doorgaand (personen)autoverkeer tussen Groesbeek en Kranenburg. Voorwaarde voor het opheffen van de gesloten verklaring is namelijk dat de Cranenburgsestraat eerst wordt heringericht. De gemeente Groesbeek kan nu de technische voorbereiding daarvoor verder oppakken. Zo zal de rijbaan moeten worden verbreed en voorzien worden van rode fietssuggestiestroken. De maximum toegestane snelheid wordt verlaagd naar 60 km/uur en er komen een aantal snelheidsremmende maatregelen. Ook zullen er dassentunnels worden aangelegd. De gemeente Kranenburg zal de Hettsteeg, haar deel van de route, eveneens gaan aanpassen.

Volgende maand zullen beide gemeenten samen een planning maken wanneer deze beide wegen aangepast kunnen worden.

Uitspraak LJN: BY5894, Raad van State, Zaaknummer 201110918/1/A3

Gemeente Groesbeek



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 14 december, 2012 door Redactie DeGroesbeek with 18 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
ikke

En daar gaan we weer. de OPENBARE VERLICHTING komt ook weer terug op het laatste deel (buitengebied)van de Cranenburgsestraat. goed bezig weer bij de gemeente maar alleen met GELD VERSPILLEN.en waarom zou je iets dat goed is veranderen? wat is er mis om via de Wylerbaan naar kranenburg te gaan?

Laurens

En wat is er mis om via de altena hettsteeg naar cranenbrug te gaan?

Als je op Horst woont wil je liever via de korte weg.

Pietje

henk

laat ze de hertsteeg maar open maken dit is goed voor groesbeek en voor kranenburgse winkeliers.
over wyler rijden is meer als eens zover.

slumpke

Ze vertellen er niet bij dat het verbreden en geschikt maken van de Hettsteeg en (het laatste gedeelte) van de Cranenburgsestraat ca. 2,5 miljoen euro belastinggeld kost.

slumpke

Nee Henk, van Groesbeek naar Kranenburg over Wyler is niet meer dan eens zover.
De afstand centrum Groesbeek tot centrum Kranenburg over Hettsteeg is maar 1200 meter korter dan via de Wylerbaan.

Laurens,toevallig woon ik op de Horst en ga gewoon via de boersteeg, Wylerbaan naar Kranenburg. inderdaad ik KAN over de Hettsteeg, maar zoals ikke, waarom iets dat goed is veranderen?

Kees

Hè hè we hangen op de Ketelstraat de vlag uit!!!!

Laurens

voor mijn is het niet goed de grens overgang dicht is.

dus open dan is het goed voor me.

Pietje

los die weg zo snel mogelijk,IKKE jij zuld er wel last van hebben. daarom ben je het er niet mee eens.

toontje

We hebben jaren geleden samen met de burgemeesters van Groesbeek en Kraneburg de slagboom doorgezaagd mag de overgang nu een keer open.Wat heeft het procederen al die jaren gekost?

Realist

@Henk. Iedereen heeft zo zijn argumenten om voor of tegen te zijn, maar het belang van de winkeliers uit Kranenburg boeit met totaal niet. Dat lijkt me dan juist ongunstig uit te pakken voor de Groesbeekse winkelier.

blaag
kijk ik woon in kranenburg en mijn ouders op de horst. voor mij hoefd de hetsteeg niet open. nu ga ik vaker op de fiets is beter en gezonder. als de hetsteeg open gaat zullen de grensbewoners van nederlandse afkom sneller geneigd zijn om hun kinderen naar nederland op school te plaatsen. dit zal hun (eventuele) inburgering niet ten goede komen helaas. en henk kijk eens goed naar het kranenburgse dorpshart mooi leeg he alleen nog plaats voor mega stores aldi penny dm enz. zo ziet groesbeek er over 10 jaar ook uit als jullie niet oppassen. o ja aan… Lees meer »

is enen blaag en blijft ene blaag

mupit

zo snel als het kan open die grens en op de ketelstraat asfalt maken goed voor het mileu en de heilige koe

Hans
@mupit Je bedoeld dat het juist zeer slecht is voor de aanwonenden van die route? En die heilige koe is allang niet meer heilig behalve voor verstokte autorijders die te lui zijn om eens de fiets te pakken en die mooie grens eens op een andere manier te passeren. Ik durf te wedden dat de meesten nog nooit die weg hebben gezien laat staan gereden. Heilige koe is al jaren Melkkoe maar daar malen we niet om toch?? Al wordt de benzine €3 de liter dan nog wordt er geschreeuwd dat beslissingen als deze doorgedrukt moeten worden. Gelukkig duurt het… Lees meer »
De verloedering van ons mooie Groesbeek gaat maar door. In het centrum is het een en al kaalslag en leegstand en als je iets hebt gekocht zorg je dat je er zo snel mogelijk weer weg bent. Je blijft niet lekker winkelen als je steeds op moet letten dat je niet van de sokken wordt gereden door de auto’s die nog altijd dwars door het centrum rijden. Nu wordt de veilige, rustige en mooie grensweg naar Kranenburg weer opgeofferd aan de gehaaste automobilist. Waarom loopt ons gemeentebestuur toch steeds achter mensen aan die de wereld alleen bekijken door de voorruit… Lees meer »

Nu moet ons gemeentebestuur consequent zijn en ook de Maldensebaan opengooien. Je kon via de Maldensebaan altijd met je auto naar Malden totdat burgemeester van Gils de asfaltbestrating liet slopen en slagbomen liet plaatsen. De Maldensebaan is de historische en kortste route van Groesbeek naar Malden. Met dezelfde argumenten als bij Altena moet de Maldensebaan open zodat auto’s niet meer hoeven om te rijden. Vooral voor automobilisten uit Groesbeek-noord scheelt dat heel wat kilometers omrijden en dat is goed voor het milieu. Kom op gemeentebestuur, nu doorpakken!!!!

JAN,mooie en rustige grensgebied, we willen allemaal wel aan een weg wonen waar geen verkeer heen komt.de maldensebaan vind ik toch wel iets anders dwars door het bos.

wpDiscuz