[Update 2] Voorlopig geen reactivering spoorlijn

Een reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve zit er de komende jaren niet in. Dit staat in een beslisdocument van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.


Spoor nabij Hulsbroek. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Te duur

Volgens het rapport zijn de investeringskosten te hoog. Deze bedragen meer dan 120 miljoen euro. Vanuit onder andere Kleve en Kranenburg hoeft men geen geld te verwachten. Verder zouden er ook jaarlijkse verliezen van zo`n 1,5 miljoen euro de boeken in gaan. In oktober 2012 stemde de Groesbeekse raad nog in met een amendement van GroenLinks en PvdA over dit onderwerp. Daarin staat dat Groesbeek voorlopig niet investeert in het project, maar het de reactivering niet te veel wil frustreren. Het geld is dus een probleem.

Verschillende ideeën

Hoewel de omliggende gemeenten de reactivering wel zien zitten, verschillen zij van mening over hoe de spoorlijn gebruikt moet worden. Zo wil bijvoorbeeld Nijmegen een oplossing in de vorm van een tram, maar kiest Nordrhein-Westfalen voor een trein. De gemeente Groesbeek wil een tram(trein), alleen voor personenvervoer, met minstens een halte in het centrum. Een gezamenlijk voorstel is er dus niet.

GVP en CDA Groesbeek tegen reactivering

Er is al lange tijd discussie over de reactivering van deze verbinding. Groesbeek dwarsboomde jarenlang de ingebruikname van de spoorlijn voor een nieuwe (trein)verbinding tussen Nijmegen en Kleve en liet in eerdere voorstellen duidelijk blijken niet gediend te zijn van de komst van een trein door het dorp. De raad ging op 4 oktober 2012 weliswaar akkoord, maar de Groesbeekse Volkspartij (GVP) en het CDA zagen een reactivering niet zitten. Hennie Eikholt (GVP) vond het niet uit te leggen dat Groesbeek over dure projecten spreekt terwijl zaken als ouderenzorg, waar nu in gesneden wordt, meer prioriteit hebben. “Er is geen noodzaak aangetoond voor de reactivering die tussen de 100 en 125 miljoen kost. Uiteindelijk komen er toch wel rapporten die aantonen dat een trein of tram niet rendabel is. Onze visie: tot 2030 komt er geen trein. Het is gewoon niet realistisch”, sprak hij vorig jaar.

Geen definitief einde

Het zal zeker nog (tientallen) jaren duren voordat de spoorlijn eventueel weer in gebruik kan worden genomen. Tot die tijd kunnen de liefhebbers van de draisine nog genieten van hun ritjes. Wel zou er in het document staan dat de lobby nog voortgezet dient te worden. Het is nog niet het definitieve einde van het project.

Update 19-12-2013, 21:45 uur
Donderdag is het beslisdocument (.PDF-bestand) behandeld in de Groesbeekse raad. Het college van burgemeester en wethouders in Groesbeek heeft ingestemd met de besluiten die in het document staan, waaronder het besluit dat een reactivering wordt nagestreefd op de (middel)lange termijn. Dit is echter wel onder de volgende voorwaarden:

– Groesbeek wil niet meewerken aan een projectbureau om een gezamenlijke lobby voor reactivering op te starten. Over het bureau is veel onduidelijkheid en het kost geld. De raad heeft eerder al aangegeven geen geld te willen investeren in de reactivering van de spoorlijn;
– Een trein is geen optie, maar hier is in het document ook rekening mee gehouden;
– De halvering van het aantal buslijnen vindt Groesbeek, bij welke vorm van reactivering dan ook, niet acceptabel.

Groesbeek blijft, in tegenstelling tot berichtgeving in andere media, in principe wel gewoon open staan voor de komst van een tram(trein). CDA en GVP blijven tegen de reactivering, maar hebben samen geen meerderheid.

FacebookLogo_DG1 Like DeGroesbeek.nl op Facebook.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 17 december, 2013 door Redactie DeGroesbeek with 30 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Hans1

Goed nieuws!! Niet rendabel en geen noodzaak inderdaad.

de nachtboswachter

BEN het helemaal eens met HENNIE EIKHOUT niet altijd maar van deze ronde wel stel voor er komt een tram of trein rijden wat gaat het allemaal kosten en is het de moeiten waard en brengt het ook geld op.ik denk het niet maar tot 2030 wachten toch maar een rondweg aan leggen gelieve niet door het bos gebied zo hans hoe denk jij er over.

gruusbek

beter dat die kut trein niet door ons ‘nieuwe’ centrum komt

ouder
we zouden een snelle trein/tram verbinding uitsluitend voor personenvervoer moeten toejuichen. Juist voor het dorpshart heeft een station een aanzuigende werking en wordt het veel sneller een verblijfsgebied waardoor er een gezellig centrum ontstaat. Door dit niet te doen blijven we een lange lintbebouwing waar iedereen zo snel mogelijk doorheen jakkert. Nu hebben we vooral een file in het dorp omdat de raad te slap is om in te grijpen. Tijdens de werkzaamheden aan de voetpaden hadden ze de kans om tijdelijk eenrichtingsverkeer in te stellen en te kijken wat het effect er van zou zijn. Het busverkeer zou het… Lees meer »
www.hanspeters.eu
Die treinverbinding zou volgens het laatste raadsvoorstel zo’n 30 miljoen kosten. Inderdaad een boel geld, maar ik zou er voorstander van zijn. Deze reactivering zou net als Molenhoek met haar station een verbetering zijn voor het openbaar vervoer. Met de trein vanaf Groesbeek centrum rechtstreeks naar het hartje Nijmegen of naar de universiteit of naar de ziekenhuizen, waarbij station Heijendaal een snelle busverbinding zou zijn, dat zou ideaal zijn. Zoals het voorstel er lag zou er een treinhalte komen in de buurt van Mulderskop, in het centrum en in de nabijheid van de Boersteeg. Indien zoiets 100 miljoen of meer… Lees meer »
Hans1
Ik vind jouw vergelijking met Molenhoek niet reëel. Daar ligt een station in het buitengebied en is voldoende parkeergelegenheid aanwezig. Als Groesbeek midden in het centrum een station zou krijgen dan wordt het alleen nog maar drukker dan het nu al is. Dan hebben we het nog niet eens over de leefbaarheid in het centrum. Je kunt niet vlak aan een spoorlijn eerst alles volbouwen en vervolgens daar weer een trein gaan laten rijden. Dat is nou precies waar ze in Molenhoek totaal helemaal geen last van hebben. De spoorlijk mooi laten zoals ie nu is en dan kost het… Lees meer »
treintje

geen trein
gelukkig komt er ook nog goed nieuws van ons gemeentehuis
met de auto ben je sneller
geen wacht tijden
en de parkeerkosten in kleve zijn te overzien.
goed besluit.
toeristen die groesbeek willen zien komen toch wel.

tova

Geen trein is de ontwikkeling van je dorp tegenhouden erg kortzichtig zo te denken.

henk h

Mooi, nu die spoorrails en bielzen eruit, en dan een éénrichtingsweg ervan maken van of naar Nijmegen – h.landstichting, een beetje met een shovel gelijk maken, verlichting, asfalt en klaar, aftakking naar Malden, en Molenhoek, waar je de trein naar ergendwho kunt nemen, rondweg opgelost. Lijkt mij niet zo´n dure investering.
Natuurlijk wel rekeninghoudend met de natuur, maar daar hebben we tunnels voor.

stekkenberger

De meeste gaan naar Duitsland voor de boodschappen,of om te tanken,dan lijkt het me handig als je een auto bij je hebt. Die bus heeft er toch ook een tijdje gereden van Groesbeek naar Kleve,daar zat nooit iemand in,alleen de chauffeur.

Kruimeltje

Stekkenberger: dat noemen wij goederentreinen.

de nachtboswachter

HANS als je in de buurt van mulderskop een halte plaats daar stapt nog geen hond op en ook niet op de boersteeg het beste idee is van HENK H.en er hoeft geen bos voor weg en niet zo duur.

www.hanspeters.eu

Nee Hans1 dat klopt de vergelijking is niet reëel in Molenhoek wonen oa. geen 19000 inwoners. Overigens moest er met de bouw vlakbij het spoor wel degelijk, rekening gehouden worden met de reactivering van de spoorlijn. En weet je indien Nijmegen en Kleve zou willen reactiveren, dan is de grond rond het spoor en de rails niet eens van ons. Je kan je dan maar beter positief uitspreken pro trein, voor de duidelijkheid geen goederentrein. Dan dat je wel de lasten van de trein hebt maar dat ie niet stopt.

Hans1
Gaat het jou dan om de inwoners van Groesbeek in dit geval? Denk je echt dat het overgrote deel van ons dorp die trein zal gaan gebruiken? Als er een treinverbinding komt dan zal die voornamelijk bestaan ten bate van forenzen die tussen de grote steden in Nederland en Duitsland reizen. Moet Groesbeek daaraan gaan meewerken zonder er zelf enig profijt uit te kunnen trekken? Meer toeristen is natuurlijk onzin net als winkelend publiek uit andere steden en dorpen. Als het centrum straks klaar is razen er nog steeds net zoveel auto’s door Groesbeek als nu het geval is en… Lees meer »
stekkenberger

Een eenrichtings rondweg,lijkt me ook niet zo handig.

www.hanspeters.eu
Nee Hans wat ik zeg is dat Molenhoek maar een paar inwoners heeft en een station dat loopt als een tierelier. Groesbeek heeft er bijna 19000 en dadelijk wel een trein die van Nijmegen naar Kleve rijdt maar in Groesbeek voorbij gaat. Wel de lasten maar niet de lusten. Huizen die nabij het spoor gebouwd zijn, moeten volgens die normen alsof er een trein rijdt geïsoleerd zijn, ook is er rekening gehouden met de afstand van het te bouwen tot aan het spoor. Goed bovenstaand bericht geeft aan dat die d’r nog lang niet komt en misschien wel überhaupt niet… Lees meer »
Hans1

En dat is wat mij betreft helemaal oke!

willie

hi

Akkie

Nou HansPeters…. mijn schoonouders wonen op de Heer Zegerstraat, hun tuin grenst tot aan de beschoeiing van ProRail… nu is het zomers leuk als er eens een draisine voorbijkomt. Maar de hele dag dat gejakker over dat spoor gaat op den duur toch vervelen, over de inkijk nog maar te zwijgen. Moet er niet aan denken als hier dan elke dag een paar keer een trein voorbij komt denderen. Dus afstand tot bebouwing??? Geluidsisolatie??? Ze worden nu al knettergek van de herrie van de afzuiging van de Kegro…

www.hanspeters.eu

Ja Akkie ook dat heb ik gehoord, maar met nieuwbouw moet daar rekening mee gehouden zijn.

wpDiscuz