Openstelling Altena-Hettsteeg: dwangsom gemeente

De gemeente mag niet beginnen aan de werkzaamheden aan de Cranenburgsestraat voor de openstelling van de grensovergang Altena/Hettsteeg. Doet zij dit wel dan moet zij een dwangsom van € 25.000,- betalen per dag dat de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dit heeft het ministerie van Economische Zaken besloten.

De reden dat deze maatregel wordt opgelegd, is om de veiligheid van de beschermde diersoorten (in dit geval de steen- en kerkuilen) te waarborgen. Volgens Dienst Regelingen zal de gemeente Groesbeek artikel 9 van de Flora- en Faunawet overtreden als er toch wordt begonnen aan de openstelling van het grensweggetje. De gemeente heeft diverse maatregelen genomen om de diersoorten te beschermen, maar uit een rapport blijkt dat deze nog onvoldoende zijn.

Naar verwachting zal het aantal passages van motorvoertuigen per etmaal toenemen van 130 naar 2500. Volgens Economische Zaken zullen er in meer dan incidentele gevallen verkeersslachtoffers vallen. Dit betreft diersoorten en dat is in strijd met artikel 9 van de Flora- en Faunawet.

Om te voorkomen dat Groesbeek toch gaat beginnen aan de werkzaamheden is een preventieve last onder dwangsom opgelegd van € 25.000,- per dag dat er werkzaamheden worden geconstateerd, met een maximum van € 200.000,-. Pas als de gemeente kan bewijzen dat de uilen voldoende beschermd worden, kan er een ontheffing worden verleend.

Groesbeek zou aanvankelijk dit jaar nog starten met de werkzaamheden zodat de grensovergang eind 2014 in gebruik kan worden genomen.

FacebookLogo_DG1 Like DeGroesbeek.nl op Facebook.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 3 december, 2013 door Redactie DeGroesbeek with 42 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
B. Eerput

Niet het eerste rapport van de gemeente dat een ‘onvoldoende’ krijgt. Zitten weer veel belastingcentjes in dit rapport, natuurlijk weer weinig tot geen alternatieven bekeken… misschien wat werkzoekenden op de uitkijk zetten om de uilen te beschermen gemeenteraad? Kun je op de verjaardag weer loze praatjes houden dat jullie ze in Groesbeek zo goed aan het werk krijgen.

Willem

Wat bezielt de gemeente Groesbeek toch om, tegen beter weten in, hiermee door te gaan. Eerder al heeft Veilig Verkeer Nederland aangegeven dat de weg heel onveilige gaat worden. Vele tonnen gemeenschapsgeld uitgeven zodat Groesbekers enkele minuten eerder in Kranenburg zijn om te tanken en boodschappen te doen. Onbegrijpelijk dat de Groesbeekse middenstand hier niet tegen in opstand komt, de winkeliers in Groesbeek hebben het toch al zo moeilijk.

stekkenberger

Ik ben het helemaal met Willem eens,gewoon laten hoe het is, en het geld is een keer nuttig besteden.

Hans1
Sowieso altijd al een belachelijk onderwerp van gesprek geweest. Nergens voor nodig om hier een doorgaande weg van te maken. Het lijkt wel of hier alles moet wijken voor het genot en gemak van de automobilist. Een rotonde die niet nodig is op de Nieuweweg, het bevorderen van het doorgaande verkeer door het centrum, een nog steeds niet verplichte rijroute voor vrachtverkeer en ook het niet handhaven van regels mbt parkeren in het centrum. Het is een zooitje. Die blauwe vakken zouden wegmoeten en om het fietsverkeer tegen te gaan op de stoepen zou een lage scheiding tussen rijweg en… Lees meer »
klaas

poen poen wat je met poen van de gemeenschap toch allemaal kan doen

los gooien die weg.

Bets

Ja losgooien, wat `n drukte hij was toch gewoon los, het komt nog zo ver dat als er bij jou thuis `n diertje zit wat daar gewoon mag zitten je nog niet eens meer bij je eigen op je terrein mag komen het zijn dieren en die moet je ook als dieren behandelen bij ons hebben ook de hele zomer uiltjes gezeten en ook gebroed.

Kees

En op de ketelstraat zitten zeker geen kerkuilen, open dat ding of over wyler en niet door de ketelstraat.

www.hanspeters.eu

Los gooien dat ding, hoeft niet zo duur te zijn gewoon wat beton in die carterrammer, probleem opgelost. Als die dieren echt een probleem zijn, dan maar wat maatregelen treffen, maar dat hoeft echt geen tonnen te kosten. Indien deze niet open gaat dan ook die grote SUV auto’s en bussen de overgang verbieden.

Pieter-Jan

Eigen rechter spelen doet ons gemeente bestuur dagelijks, da’s inmiddels alom bekend. Voor of tegen maakt me niet zozeer uit. Het gaat erom dat ze denken steeds te kunnen (beslissen) doen wat HUN goeddunkt.
Doordrammen leidt (blijkt ook steeds) in elk geval tot frustratie van alle partijen!

jans

Over zeikers gesproken. Het is vreemd dat de discussie iedere keer net voor de openstelling oplaait. Het mag wat geld kosten. Overigens verbaas ik me dat de zeikers aan de NL kant zitten. Aan de nederlandse kant zijn tientallen bezwaarschriften ingediend en aan de duitse kant geen enkele.

Oliedom

Zowel aan onze kant als de Kranenburgse kant is het net zo krap als de spoorovergang tussen de Nijverheidsweg en Mariendaalseweg/Stationsweg. Waarom de ene wel en de andere niet? Waarom geen verbinding tussen Lagewald en Bundesstrasse? Waarom de overgang bij De Horst niet open door deze te verharden? Tja de wegen van B&W zijn ondoorgrondelijk! Waarom een vermogen uitgeven aan een Formule 1 route door dorp, vergelijk het wegvak maar eens met circuit Zandvoort? En zo kun je nog uren doorgaan over het beleid van deze ” zeer bekwame” bestuurders!!

ikke

hans peters.eu; het is niet alleen een kwestie van beton storten op de carterrammer! als de overgang open gaat zal er toch een bredere, betere weg moeten komen.liefst een fietspad ernaast voor de veiligheid van de schoolgaande jeugd en wat snelheidsremmende middelen zou dan ook geen overbodige luxe zijn!

slumpke

€ 2.000.000,00 (2 miljoen) zou deze grap kosten, € 800.000,00 (8 ton) in Groesbeek en de rest voor het aanpassen van de weg in Kranenburg. Niet omdat het nodig is, maar alleen voor een paar minuten tijdwinst van haastige automobilisten. Doordat de minister geen ontheffing verleent komt in Groesbeek een bedrag van € 800.000,00 vrij. Dat geld komt goed van pas nu de gemeente op allerlei voorzieningen moet bezuinigen.

slumpke

@jans

Wat jij zegt klopt niet, in Kranenburg hebben veel meer mensen bezwaar gemaakt dan in Groesbeek.

slumpke

@ http://www.hanspeters.eu

Heel vreemd wat je zegt, want je hebt zelf in de gemeenteraad ervoor gestemd om bijna € 800.000,00 voor dit grapje beschikbaar te stellen.
Weet jij geen betere bestemming in Groesbeek voor zoveel geld?

Wat maak je me nou

Zit slumpke in de gemeenteraad?
Schandalig dat raadsleden hier anoniem reageren.

www.hanspeters.eu
Ik heb inderdaad voorgestemd, voor een voorstel zoals @ikke die omschreven heeft. Her moest inderdaad veilig en uilskuiken vriendelijk, daardoor kost het inderdaad nagenoeg 8 ton. Natuurlijk zijn er betere bestemmingen, Echter indien je niet investeert is de bestemming algemene reserve gemeente MUG. Er was al eerder budget voor gereserveerd, met bestemming een (c)Kranenburgsestraat die ook voor de gewone automobilist naar Kranenburgsestraat leidt. In het verleden is er daar ook al een overgang voor auto’s geweest, nu ook voor SUV’s en klanten van tenminste 1 aanwonende. Overigens wilde Kranenburg nog veel meer overgangen toegankelijk maken. enig nadeel is dat er… Lees meer »
Hans1
Valt me toch tegen van je Hans. Je zegt dus dat we het geld moeten gebruiken omdat het anders voor de MUG Gemeente in een potje gaat. Weet je wat je dan met dat geld moet doen? Een drempel leggen in de versmalling die er al ligt bij de Carolusschool en een drempel leggen op de T-splitsing Mariendaalseweg- Heikant!! Ook moeten er zo spoedig mogelijk snelheidsremmende aanpassingen worden gedaan in de Hoflaan want ook dat is een racebaan op dit moment. Maak je daar maar eens hard voor in dat gemeentehuis want dat is vele malen belangrijker dan een onnodige… Lees meer »
boersteeg

hans laat de overgang toch dicht het geeft geen enkele meerwaarde.
jouw opmerking over de fietsers slaat nergens op.
1. nu kunnen fietsers daar rustig fietsen weinig verkeer.
2. als je 100 meter omfietst heb je een pracht van een fietspad op duits grondgebied die aan de duitse kant op de hetsteeg weer uitkomt.
en de bullshit die iemand zegt dat de kinderen naar school fietsen, he die worden toch gebracht in de woonwijk in kranenburg heeft het merendeel toch een suv.
en die uil dat is ook weer zoiets deze zit gewoon aan de rand van het reichtswald met als rustplaats kruisford zijn boerderij.

wpDiscuz