“Project Keizerlijn” voor verbinding Nijmegen-Groesbeek

Naar aanleiding van het beslisdocument van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, waarin staat dat reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve tot 2020 niet mogelijk is, is er een nieuw project gelanceerd: Project Keizerlijn.

tram_groesbeek_nijmegen_KL
Project Keizerlijn. Foto: plan Keizerlijn.

Dit is een beoogde tramverbinding tussen Groesbeek en Nijmegen over de voormalige spoorlijn Nijmegen-Kleve, met stations in Groesbeek, Malden Zweefvliegveld, Nijmegen Panovenlaan, Nijmegen Heyendaal en Nijmegen.

Kosten te hoog en geen gezamenlijk plan

Een reactivering van het totale traject wordt nagestreefd op de (middel)lange termijn, staat er in het beslisdocument. De spoorlijn kan, mede door de hoge kosten, voorlopig niet gereactiveerd worden. Kleve, Kranenburg en Groesbeek zullen weinig tot geen geld in het oorspronkelijke project investeren. Daarnaast hebben de betrokken partijen, waaronder ook Nijmegen, hun eigen voorwaarden met betrekking tot het reactiveren van de lijn. De ene partij ziet liever een trein, de ander een tram.

Project Keizerlijn

Sinds maandag is het project Keizerlijn gelanceerd. Het project is een initiatief van Maurice Niesten, bestuurslid van de Vereniging Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV). De Keizerlijn is een project waarbij in samenwerking met de provincie Gelderland, gemeente Groesbeek, gemeente Nijmegen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen een hoogfrequente tramverbinding tussen Groesbeek en Nijmegen op de spoorlijn Nijmegen – Kleve als HOV-traject wordt gepresenteerd. Doorgaande reizigers richting Kleve dienen op station Groesbeek over te stappen op de (internationale) bus via groene grensovergang Hettsteeg. Niesten tegenover DeGroesbeek.nl: “Mijn inziens getuigt het plan, naast haalbaarheid en de zo gewenste opschaling naar een robuuste HOV-lijn, van politiek realisme en geeft het invulling van zowel de wensen van gemeente Nijmegen en Groesbeek tegen aanzienlijk lagere kosten”.

“Geen probleem wat betreft inpassing”

“Qua inpassing levert het traject van Groesbeek centrum tot aan de Sionsweg geen onoverkomelijke problemen op”, legt Niesten uit. “Het huidige draisinestation dient 200 meter verplaatst te worden richting Kranenburg om plaats te maken voor station (tramhalte) Groesbeek. Het traject tot aan de Sionsweg ligt vrij en is zelfs al grotendeels van hekwerk voorzien om spoorlopers te voorkomen.”. Aan de overige voorwaarden van Groesbeek is gedacht. Wel hoopt Niesten dat, nu de kosten lager zijn en er meer voordeel voor Groesbeek (eindpunt van de lijn) is, de gemeente wellicht toch nog mee wil investeren.

Kosten

De kosten voor dit project zijn volgens Niesten beduidend lager dan de kosten voor reactivering van het totale traject: 11,1 miljoen euro tegenover 120 miljoen. Deze kosten zijn berekend op basis van een raming van Sintropher en Arcadis. Niesten hoopt, ondanks de tijddruk, dat de tramverbinding in 2015 al in gebruik kan worden genomen: “Nu doet zich echter een perfecte gelegenheid voor om de Keizerlijn te openen op een datum vol symboliek, namelijk 8 augustus 2015. Op deze dag is het 150 jaar geleden dat de lijn geopend werd en de eerste stoomtrein naar Duitsland vertrok”.

De tram

De roze-witte trams van Breng die op de Keizerlijn rijden hebben een transparante uitstraling en zijn modern gestileerd. Door gelijkvloerse instapmogelijkheden zijn de trams prima toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Klimaatbeheersing regelt een aangename temperatuur. Glazen scheidingswanden en camera’s verhogen de sociale veiligheid. Eén uiteinde van de nieuwe Keizerlijntrams is voor jongeren ingericht. Aan het andere uiteinde van de tram is een stiltecoupé. Wie geen volstrekte stilte wil, kan in het ruime middendeel van de tram terecht. De tram heeft verdereen ruimte voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen. Als extraatje biedt Breng draadloos internet aan in de tram.

Om alles over het project Keizerlijn te kunnen lezen hebben wij hieronder enkele documenten (.PDF-bestanden) staan. Oordeelt u zelf:

Project Keizerlijn (hoofddocument).
Project Keizerlijn (samenvattend).
Quickscan kostenraming Arcadis.

Er is een website voor dit project in het leven geroepen: www.keizerlijn.nl. Op social media is Keizerlijn ook actief: Facebook en Twitter.

FacebookLogo_DG1 Like DeGroesbeek.nl op Facebook.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 6 januari, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 31 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
NIGHT.ranger

KLINKT goed mag het dan ook de groesbeekse brenglijn heten

Mooi plan. Goed bedacht en voor ieder wat wils

1234

als dat station nou aan de kant van het gemeentehuis zou blijven, heb je er midden in het dorp al geen extra last meer van. Of misschien krijg je zo dan toch een auto luw dorp.

Verder veel succes, benieuwd wat er van terecht komt.

de nachtboswachter.

GOED idee maar wat gaat een ritje kosten en wat gaat er straks met de buslijn gebeuren.is het dan ook nog de moeite waard om met de bus op de horst of breedeweg te komen.er zitten toch haken en ogen aan.op zich geen slecht idee moeten we ook gaan denken aan een goede parkeerplaats waar men gratis kan parkeren zonder een tegoed bon voor de voor ruit van de auto als je begrijpt wat ik bedoel.

Lambert

Een politieke oplossing, dan neem je een half besluit. Voor de tegenstanders van de lijn Nijmegen -Kleve, dit is het begin van het einde. Voor de voorstanders, een goed begin is t halve werk.

Rails verkopen 20 eurocent per kilo , weer een gat gevuld !!!

NIGHT.ranger

NOU ton ook geen gek idee als ik al die rode duimjes zie op de site.

John

Nee toontje !! 18 cent!

Piet

Ik vind dit een goed idee. nu doorzetten!!

johnnie

Realiseren jullie zich wel dat dit plan ten koste gaat van de goede huidige busverbinding, met dit plan is “de Horst en de Breedeweg “. Beste mensen wordt wakker AUB.

Stadse

Het stadselijntje dat is de nieuwe naam van het lijntje

Zou mooi zijn

Zou super zijn, als deze tram er zou komen!! zouden mijn kinderen eindelijk, vanuit de trein via dit lijntje, naar opa en oma kunnen gaan! Ik zelf ook trouwens 😉

Voorstander

Geweldig idee! Sowieso vreemd dat je anno 2014 niet via railverbinding van Nijmegen naar Groesbeek kan. Hopelijk gaat het lukken!

Toontje

Beste mensen, loop nou niet allemaal die Maurice achterna. Die kerel loopt al jaren via zijn zwaar gesubsidieerde clubje te lobbyen voor heringebruikname van de spoorlijn (zie http://www.viev.eu/author/maurice/). Flitsende persberichten waarin van alles en nog wat wordt beloofd en de indruk wordt gewekt dat Jan en alleman er achter staan. Hebben we toch niet nodig in Groesbeek. We hebben prima busverbindingen met Nijmegen, die door de evt. komst van een tram / trein (of hoe het ook allemaal mag heten) de kans lopen te worden geminimaliseerd. Zullen De Horst en Breedeweg blij mee zijn.

de nachtboswachter

WACHT met spanning af hoe HANS PETERS zijn mening is over PROJECT KEIZERLIJN.wat zijn de voordelen en naar delen voor GROESBEEK.zouden meer mensen uit de politiek kunnen doen in plaats van stiekum op de site te kijken.

www.hanspeters.eu

Volgens mij is het programma Utopia vandaag pas op SBS begonnen. Dan de naam van de lijn, dan het Draisinestation dat zijn ze net aan het bouwen. Nee ik ben niet echt voorstander en laten we eerst een zoeken naar dekking voor het tekort van 3 miljoen in 2015.

Corné

Geen goed idee! Bos moet van de wandelaars, hardlopers, MTB-er, dieren blijven. Al die discussie over middelen om de mens maar te pleasen. Ga fietsen: 20-30 minuten in Nijmegen en is nog goed voor je ook.

weet ik veel

Flikker toch op met die rotzooi moet je kijken wat al die voor onder zoeken kosten Iedereen heeft al vervoer en wat het nog gaat kosten voor 10 km in een treintje te zitten stop dat geld maar in goede fiets paden wat een onzin

kloeke

Zolang dat treintje niet doorloopt tot aan kleef is het niet rendabel….dan is het idd gewoon een vervanger van de busverbinding.loopt het tot kleef kan je er wat mee qua toerisme.

weet ik veel

En de bus verbinding van Groesbeek naar kleef zat toch ook niemand in heeft ook een jaar geld gekost maar ja is gewoon zinetje door drijven dan kunnen ze zeggen heb ik geregeld geef maar aan de voedsel Ank en aan kringloop die mensen doen het voor Jan lul

wpDiscuz