Aandacht voor “Project Keizerlijn” in Stadsregioraad

Donderdag 13 februari wordt in de gecombineerde commissie Mobiliteit & Werken, Ruimte & Wonen en Bestuur & Financiën van de Stadsregio Arnhem Nijmegen het ingediende voorstel inzake de Keizerlijn behandeld.

tram_groesbeek_nijmegen_KL
Project Keizerlijn. Foto: plan Keizerlijn.

Tevens wordt er een toelichting gegeven door Ineke van Gent (regiodirecteur NS) over de stand van zaken StadsregioRail.

De Keizerlijn

De Keizerlijn is een privaat initiatief waarbij een tramlijn van Nijmegen naar Groesbeek gerealiseerd kan worden voor 11,1 miljoen euro en geëxploiteerd wordt door Breng. Zowel gemeente Nijmegen als gemeente Groesbeek hebben aangegeven voorstander van een tramverbinding te zijn. Tevens wordt buslijn 57 van Breng (Nijmegen – Kranenburg) doorgetrokken naar Groesbeek via de Hettsteeg (grensoverschrijdende busverbinding, een ambitie van de Stadsregio). De Keizerlijn dient dan ook niet gezien te worden als aanvulling op de onlangs tot 2020 uitgestelde treinverbinding Nijmegen – Kleef, maar een volledig nieuw, alternatief plan met een binnenlandse tram- en grensoverschrijdende busverbinding.

StadsregioRail

De kern van Stadsregiorail is 4x per uur een Sprinter op het traject Wijchen – Nijmegen – Arnhem. Voorwaarde daarvoor is dat NS de Intercity Zwolle – Roosendaal, de IJssellijn, versneld tussen Arnhem en Nijmegen, waardoor er ruimte op het spoor ontstaat voor de extra Sprinters. De stadsregio heeft in 2012 meer dan 35 miljoen euro gereserveerd voor het nieuwe station Nijmegen Goffert, keerspoor Wijchen en het derde spoor in Elst. De directie van NS Reizigers heeft onlangs besloten dat de versnelling van de IJssellijn niet per december 2014 plaatsvindt maar uitgesteld wordt tot maximaal 2016.

Besparing bijstelling exploitatiebijdrage gebruiken voor Keizerlijn

Gevolg is dat er geen 4 Spinters tussen Wijchen en Arnhem kunnen rijden en stadsregio stelt dan ook een bijstelling van de exploitatiebijdrage van stadsregio aan NS voor. Maurice Niesten stelt voor de besparing welke gerealiseerd wordt door deze lagere exploitatiebijdrage aan te wenden voor de Keizerlijn, zodat deze daadwerkelijk vanaf augustus 2015 kan gaan rijden tussen Nijmegen, Groesbeek en Kranenburg. Daarnaast kan een beperkt gedeelte van de gereserveerde 35 miljoen euro voor Stadsregiorail vrijvallen en worden aangewend voor de vernieuwing van spoorstaven, dwarsliggers en ballast op het traject tot Groesbeek.

Media-aandacht voor het project

De Keizerlijn heeft sinds de lancering begin januari veel media-aandacht gekregen, zowel in gedrukte media (dagblad De Gelderlander), internet (artikelen op DeGroesbeek.nl en op vele fora gekopieerd en bediscussieerd) en de radio (Omroep Groesbeek). Veel reacties zijn opvallend positief en de Keizerlijn verdient meer aandacht van de Stadsregio Arnhem Nijmegen als verantwoordelijke autoriteit voor openbaar vervoer in deze regio.

Keizerlijn kopie van Valleilijn

Het Keizerlijnconcept (tram en bus op één lijn) is nagenoeg een 1-op-1 kopie van de succesvolle Valleilijn (trein en bus op één lijn) welke door provincie Gelderland beheerd wordt. Als men momenteel vanuit Groesbeek naar Kranenburg wil reizen doet men daar met de bus 1 uur over en moet men overstappen in Nijmegen. Het moge duidelijk zijn dat de grensoverschrijdende busverbinding dit aanzienlijk sneller doet en men reeds binnen 10 minuten in Kranenburg kan zijn.

Financiering EU

Daarnaast kwalificeert het project zich door de grensoverschrijdende buslijn voor het INTERREG IV A programma Deutschland – Nederland. Hierbij zou de EU tot maximaal 50% van de kosten voor een project kunnen bijdragen (zie ook www.deutschland-nederland.eu). In fase II van het plan, het doortrekken van de tramlijn van Groesbeek tot Kranenburg zodra de RE10 Niers Express vanuit Düsseldorf doorrijdt tot station Kranenburg kan tevens cofinanciering via INTERREG worden aangevraagd. Voor projecten die Europese regio´s economisch versterken is immers geld beschikbaar.

Samenwerking noodzakelijk

De EU komt dit geld niet brengen, je zult het zelf moeten halen. Een proactieve houding vanuit de stadsregio en samenwerking met de Duitse partners (gemeente Kranenburg) is hiervoor noodzakelijk. Ten opzichte van andere spoortrajecten vraagt deze tram- en busverbinding voor personen op de lijn Nijmegen – Groesbeek (tram) – Kranenburg (bus) een relatief lage investering, namelijk 11,1 miljoen euro. Deze beperkte investering zal snel tot resultaat kunnen leiden en kan, in de infrastructuur projecten met een internationaal karakter, gezien worden als zogeheten ‘laaghangend fruit’. Met bestuurlijke ambitie kan een op donderdagmiddag 13 februari een historische stap gezet worden.

Social media

Er is een website voor dit project in het leven geroepen: www.keizerlijn.nl. Op social media is Keizerlijn ook actief: Facebook en Twitter.

FacebookLogo_DG1 Like DeGroesbeek.nl op Facebook.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 12 februari, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 11 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Reageerbuisje

O nee hè, daar hebben we onze EU-subsidiehunter Maurice Niesten weer hoor. Heeft weer een slappe meeloopjournalist gevonden die in zijn praatjes is getrapt.
Vertrouw hem niet. Hij leeft van subsidie-aanvragen voor vanalles en nog wat. Heeft totaal geen binding met dit onderwerp !

bellefante

Dit is zo zonde van het geld wat kost het dan als ik met mijn gezin naar kleef wil als de crisis zo door gaat dan zal het wel met de fiets zijn

de nachtboswachter

Reageerbuisje ik vertrouw hem ook niet hij zal er best een leuk bedrag zelf aan overhouden bellefante dit is ook niet meer haalbaar zij die mee doen willen er alleen maar van profiteren en laat Nijmegen het zelf maar uit zoeken we hebben genoeg kosten in het centrum waar we in de toekomst nog veel geld moeten in stoppen hou het gewoon Groesbeeks en laat de rest aan zich zelf werken en dan die GVP noemt zich ook nog Groesbeeks het zijn verraders met hun politiek beleid bij deze moeten we ook allemaal stemmen op HANS.

bellefante

Doen we

weg met dat hele ding
de fiets lorrie levert groesbeek genoeg geld op.

bellefante

Als het geld op brengt dan was de trein wel blijven rijden

henk

Busje komt zo.
Heb het al eens een keer gezegd, Systeem net als in Turkije.
Busjes laten rijden tussen al de windstreken, had op steken, instappen en betalen.

Verhagen

Ik ben voorstander van de Keizerlijn! Inwoners van Groesbeek mogen trots zijn dat er, na al die jaren, een mooie verbinding tot stand kan worden gebracht met Nijmegen. Het zet Groesbeek nog meer op de kaart en is voor de inwoners (denk ook aan ouderen en minder validen) een ideaal vervoermiddel.
Steun dit project!

bellefante

Voor dat het geld terug is verdiend aan de lijn is het zooitje al verrot

Kruimeltje

Laat de trein/tram maar komen…

de nachtboswachter

OF EEN lorrie.

wpDiscuz