Park ’t Groeske verbindt verleden en heden

Wat is de overeenkomst tussen de bouw van het complex Dorpsstraat-Mariëndaal en park ’t Groeske? Antwoord: De Groesbeek.


Werkzaamheden Mariendaalseweg. Foto en rechten: Piet Spanjers/DeGroesbeek.nl.

De naamgever van dit dorp loopt namelijk straks als een rode draad van de bron bij de NH-Kerk langs de bouwlocatie en dan door het park ’t Groeske richting Duitse grens. Het opnieuw ingerichte park is daar straks een prachtig verbindend element in.

Vroeger lag er een grote vijver. Die komt niet terug, maar wel het idee ervan. De omtrek ervan wordt met een keerwand van Cortenstaal rondom aangegeven. Deze keerwand scheidt ook meteen de rand van het park met het verdiepte binnendeel.

Mariëndaalseweg geen ontsluitingsweg

Op dit moment legt de aannemer nieuwe riolering in de Mariëndaalseweg. Deze weg ziet er na de reconstructie precies weer zo uit -met dezelfde breedte- als ervoor. Het wordt géén ontsluitingsweg!

Nadat de weg klaar is, begint de aannemer met de grondwerkzaamheden in het binnendeel, onder archeologische begeleiding. Omdat er niet diep wordt gegraven is dat voldoende, om te waarborgen dat er niets verloren gaat of beschadigd wordt.

Negen eilanden

Als de keerwanden zijn gezet en alle grondwerkzaamheden klaar zijn liggen er negen eilanden en slingert de Groesbeek er mooi midden doorheen, met planken bruggetjes op diverse plekken eroverheen. Aanwonenden die verenigd zijn in de stichting De Groesbeek, gaan vier van deze eilanden inrichten en beheren. De stichting heeft als doel van het park ook hun buurtpark te maken, een groene ontmoetingsplek voor jong en oud. De stichting heeft ook een digitale ontmoetingsplek op FaceBook genaamd Buurtpark het Groeske.

De laatste klus om het park helemaal af te maken blijft nog even liggen tot na de zomer. Dat is het aanplanten van nieuw groen. De kans dat wortels aanslaan is in het najaar groter dan in de zomer.

Parel in het landschap

Het hele tracé van de Groesbeek wordt straks een toeristisch-recreatieve parel in het landschap, waarlangs heerlijke gewandeld en ook gefietst kan worden. Het deel van de Groesbeek dat in het buitengebied ligt, is ook opnieuw ingericht en onlangs opgeleverd. Zie het artikel elders op deze pagina.

FacebookLogo_DG1 Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1 Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: Gemeente Groesbeek

Gerelateerde berichten



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 28 april, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 7 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Hans
Geweldig allemaal, heel mooi. Het zou ook heel mooi zijn als er gelijk iets aan wordt gedaan om de snelheid van het autoverkeer eruit te krijgen. De Hoflaan, Mariendaalseweg en Heikant zijn stukken waar véél te hard kan en dus wordt gereden door menigeen. Dit is ook nogeens een kinderrijke buurt en dan lijkt het mij toch zeer aanvaardbaar dat men hier iets aan gaat doen. Maak van de versmalling bij de school een drempel en ook bij de T-splitsing Mariendaalseweg-Heikant moet er echt iets gebeuren. Er komen mensen met 70-80 km per uur de wijk in vliegen, levensgevaarlijk. Verder… Lees meer »
Willem
Hans, het zal alleen maar drukker met auto’s worden in de wijk, want zoals je wellicht weet, heeft de gemeente besloten om de fietsersdoorgang over het spoor bij Mariendaal/ Ambachtsweg open te stellen voor autoverkeer. Wat betreft honden: er is voorgesteld om honden te weren uit het park en een aparte uitlaatplek te maken, maar daar wil de gemeente niet aan want er zou geen draagvlak in de buurt voor zijn. Ik heb begrepen dat er nu een uitlaatstrook rondom het park komt. Komen je kinderen toch nog iedere keer thuis met poep onder de schoenen als ze zijn gaan… Lees meer »
Muts

@Willem: Of dat spoor open gaat is nog maar zeer de vraag. De buurtbewoners zijn hier zeer fel op tegen, zeker omdat er, zoals Hans al zegt, zeer hard gereden wordt. Dat zal dan alleen nog maar erger worden. Dit is natuurlijk levensgevaarlijk voor de spelende en naar school gaande kinderen en voor de wandelende bewoners van Mariendaal.

willem 2

Onderzoeken hebben aangetoond dat in buurdschappen en wijken
de snelheidsovertreders voor 80% in deze wijken wooachtig zijn.
Hans ga eens bij je zelf te raden.

Hans
@willem 2 Het is buurtschappen (met een T)maar dat terzijde. In de wijk waar ik het over heb zijn er inderdaad ook een paar jakkeraars, dat is overal zo, maar zeker geen 80% van de bewoners. Ook tegen deze jakkeraars moet worden opgetreden uiteraard. Het merendeel echter zijn mensen die niet in de wijk wonen en neem nou maar van mij aan dat ik dat allang heb bekeken. Ik schrijf enkel over geconstateerde feiten. De Hoflaan wordt veelal gebruikt door mensen die richting de Cranenburgsestraat gaan. Ook de school zorgt voor een onveilige situatie elke dag doordat alles wordt dicht… Lees meer »
Handy

Wie komen er in de wijk, toch de bewoners zelf.. heel raar.. en zelf maar klagen.. uit diverse onderzoeken in wijken waar te hard wordt gereden en geklaagd, blijken vaak de eigen bewoners het te zijn die hardrijden.
Dus waarom de gemeenschap weer laten opdraaien voor verkeersremmenden maatregelen. Gewoon HANDHAVEN op snelheid.

Muts

@Handy: Dat zou wel het beste zijn. Maar, de politie en gemeente zeggen zelf dat handhaving niet hoeft, omdat het hier een 30km/h zone betreft en dat de bebording voldoende zou zijn.

Dat dit een volledige wassen neus is weten we allemaal.

Verder rijdt er erg veel verkeer door het Vilje van mensen die er niet wonen, maar die bijvoorbeeld bij Mariendaal of bij de school moeten zijn. Hans heeft volledig gelijk dat dat erg vaak zeer onveilige situaties oplevert.

wpDiscuz