Groesbeek blijft inzetten op betere ontsluiting Wyler

Groesbeek zal blijven inzetten op een betere verkeersontsluiting richting Wyler. Dit heeft de raad donderdagavond besloten.

De "kleine" grensovergang: grensovergang Wyler. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

De “kleine” grensovergang: grensovergang Wyler. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Een betere ontsluiting in Wyler is volgens de Groesbeekse raad van groot belang voor de huidige gemeente Groesbeek en meer nog voor de nieuwe gemeente vanwege de bereikbaarheid van Millingen aan de Rijn en Ubbergen. Het is tevens ook van belang om de verkeersdruk vanuit Groesbeek op de kern Mook te verminderen. De gemeente Mook en Middelaar heeft Groesbeek herhaaldelijk verzocht om de overlast door vrachtverkeer in haar gemeente te verkleinen door het vrachtverkeer te spreiden over meerdere toegangswegen, waaronder Wyler.

Het college stelde aanvankelijk voor om het project helemaal af te sluiten, omdat Duitsland niets ziet in een aanpassing van de grensovergang. In de kern Wyler vreest de bevolking een toename van (zwaar) verkeer als de weg wordt aangepast, met als gevolg meer geluidsoverlast en een verslechtering van de luchtkwaliteit.

De raad diende een amendement in om het college de opdracht te geven de lobby alsnog te continueren.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 25 september, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 13 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
truus

En Groesbeek heeft last van sluipverkeer uit Mook en Middelaar.

Hans
Wyler heeft toch gewoon groot gelijk! Er zal een toename van verkeer zijn met alle gevolgen. Dat is ook al het geval op de Cranenburgsestraat zometeen. Allemaal alleen maar voor onze “heilige koe”. De bereikbaarheid van Millingen is natuurlijk de grootste kolder want dat zal geen verschil maken met nu. En als ook Mook begint te zeuren dan wordt het toch tijd om na te gaan denken over een andere ontsluiting van Malden/Molenhoek naar Groesbeek. Wij bepalen niet het verkeer maar dat doen GPS-systemen tegenwoordig. Van de week draaide er een COOP trailer bij de Linde terug naar het centrum… Lees meer »
Jennifer Janssen

Al het verkeer wat van Malden/Mook komt gaat via het centrum naar de Wylerbaan zo naar Wyler.
Het beste is toch om het verkeer via Cranenburgsestraat – Hettsteeg te laten gaan. Op die manier wordt wel de dorpskernen Groesbeek, Wyler én Kranenburg ontlast.
En dat is exact wat Duitsland wilt.
Waarom dat Groesbeek zo krampachtig aan de grensovergang bij Wyler vasthoud is mij een raadsel.

Marcel Poelen
Beste Jennifer Janssen uit Millingen; ik heb er begrip voor dat de inwoners van Wyler die aan de hoofdstraat wonen zich zorgen maken over verkeersoverlast. Ik begrijp dat de politiek in Kranenburg daar oren voor heeft. Ik heb echter ook heel veel begrip voor die zelfde soort zorgen van de aanwonenden van de Cranenburgsestraat. Hun kernargument is gelijkwaardig aan de argumenten uit Wyler. Kranenburg ziet echter heel graag dat de Groesbekers makkelijk hun boodschappen kunnen halen in hun winkel ‘centrum’, maar dan wel even om het centrum van Kranenburg rijden! Als Wyler (gesteund door Kranenburg) de grensovergang ‘bij Wyler niet… Lees meer »
Jennifer Janssen

Marcel Poelen zei:
“Ik heb echter ook heel veel begrip voor die zelfde soort zorgen van de aanwonenden van de Cranenburgsestraat. Hun kernargument is gelijkwaardig aan de argumenten uit Wyler.”
Met dit verschil dat als het verkeer via Hettsteeg gaat worden de dorpskernen van Groesbeek, Wyler en Kranenburg ontlast.
En welke oplossing ook gekozen wordt, klachten van omwonenden blijven altijd wel komen.

Hans

Dus jij vindt het helemaal normaal als daarvoor de Cranenburgsestraat (en dus buitengebied waar we zuinig op moeten zijn) dan maar de snelweg naar Kranenburg moet worden?
Als Kranenburg wil dat de Nederlanders komen winkelen( want daar gaat het om) dan geven ze eerst zelf maar eens iets toe lijkt me he??
Dan gaan we maar met z’n allen via de B9.
Groesbeek, Kranenburg en Wyler in één keer ontlast en iedereen kan lekker 100 rijden. Prima oplossing toch? Wel iets om rijden maar dat heb je er toch voor over om goedkoop boodschappen te kunnen doen??

Miep
Dan kun je beter de Hettsteeg open maken, want de Cranenburgsestraat is nu al een stuk van de rondweg van Groesbeek. Immers komende van af Mook of Milsbeek word je al om het dorp heen geleid via de Cranenburgsestraat. Dus het zou beter zijn als je daar dan rechtsaf kon gaan via de Hettsteeg. Dan is de Cranenburgsestraat en de grens overgang Wyler en de Wylerbaan een stuk rustiger Ik begrijp niet waarom sommige Groesbeekse politieke partijen zich zo krampachtig vast houden aan hun idee…..lijkt wel of het is om maar elk goed idee van de zittende partijen de grond… Lees meer »
Jennifer Janssen
Hans zei: “Dus jij vindt het helemaal normaal als daarvoor de Cranenburgsestraat (en dus buitengebied waar we zuinig op moeten zijn) dan maar de snelweg naar Kranenburg moet worden?” Als ik naar het totaalplaatje kijk: ja. Beter het verkeer via Cranenburgsestraat en de Hettsteeg laten gaan dan de dorpskernen van Groesbeek, Wyler en Kranenburg lastig te vallen. De rest van je verhaal valt onder niet relevant. Het probleem van een aantal Groesbekers is dat men de klachten van een aantal aanwonenden van de Cranenburgsestraat zo zwaar laat tellen dat de rest niet relevant is. Kom op zeg! Eerst was bij… Lees meer »
Miep

@ Jennifer je hebt gelijk, in het verleden heeft men al het verkeer om het dorp heen geleid via een soort rondweg.
Maar nu is er aan de Cranenburgsestraat [ een stukje van die rondweg ] een school gebouwd. Het zou bij die school al voor de veiligheid van de kinderen daar ten goede komen dat men het verkeer via de Hettsteeg stuurt!! Maar je kent sommige Groesbekers nog niet goed genoeg. Die moeten hun zin er doordrammen ongeacht het resultaat en de gevolgen

Jennifer Janssen
@Miep: Nergens om, maar dan is het toch op de blaren zitten. Eigen schuld dikke bult. Men WIST dat er een randweg was, men WIST dat die echt weer een keer open moest en toch tegen beter weten in daar een school neerzetten is echt een applaus waard voor oenigheid. Blunder eerste klas. Als dit echter het resultaat is van alles dwarsbomen om er maar voor te zorgen dat die grensovergang niet open hoeft, vind ik dat meer dan schandalig. Maar dan nog: waarom kunnen dergelijke situaties in Millingen en Ubbergen wel op een goede manier worden opgelost en is… Lees meer »
Miep

Tja daar kom je na gemeentelijke herindeling wel achter….

Jennifer Janssen
Miep zei: “Tja daar kom je na gemeentelijke herindeling wel achter….” Ik denk dat dan mensen ernaar gaan kijken die wel naar het gehele plaatje kijken, met als gevolg dat die “zeurpieten” gewoon aan de kant worden geschoven. Het resultaat zal dan zijn dat er een goede snelle verbinding komt tussen Malden/Mook en Kranenburg waarbij de dorpskernen van Groesbeek, Wyler en Kranenburg ontlast worden. En mensen die zaniken dat ze daar voor de rust wonen: Ga aub heel snel in een hutje op de hei wonen. In Millingen zijn er ook verkeersprojecten geweest. Daar had men ook de Crumpsestraat af… Lees meer »
Miep

Nou Jennifer van mij heb je het eerst groene duimpje..
Dan krijg ik ook weer een massa rode ha ha ha

wpDiscuz