GVP geeft uitleg over nut rotonde Hulsbroek

Er worden in Groesbeek vraagtekens gezet bij de aanleg van de rotonde Hulsbroek-De Mies. Inwoners vragen zich af wat het doel van een rotonde op die locatie is. De Groesbeekse Volkspartij (GVP) was één van de partijen die het plan steunde en geeft uitleg.

Rotonde Hulsbroek - De Mies. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Rotonde Hulsbroek – De Mies. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

“Veel mensen hebben ons gevraagd waarom er een rotonde is aangelegd op de kruising van de Hulsbroek met de Mies. Wij leggen graag uit waarom de Groesbeekse Volkspartij dit heeft gesteund.

Allereerst was door de bocht in de Hulsbroek het zicht voor auto’s die vanuit de Mies de Hulsbroek op wilden, niet goed. Daarom wilden de bedrijven op het industrieterrein graag een rotonde: die remt de snelheid van het verkeer en dat is een verbetering voor het vrachtverkeer van de Mies naar de Hulsbroek. De wens voor een rotonde werd nog sterker omdat het fietspad is doorgetrokken van de Linde naar de Kloosterstraat en dat vrachtverkeer dus ook te maken zou krijgen met fietsers en voetgangers. Omdat wij de veiligheid van langzaam verkeer heel belangrijk vinden, waren wij het met de ondernemers eens dat een rotonde de beste oplossing zou zijn. Overigens vonden wij de doortrekking van dat fietspad belangrijk, omdat de plaatsen waar de fietsers tot voor kort moesten oversteken (bij de firma Coenen) geen veilige plekken waren.

Een rotonde is de meest veilige manier om het bedrijventerrein te ontsluiten. Als de economie weer aantrekt en zich nieuwe bedrijven vestigen op de nog beschikbare kavels, dan zal er meer verkeer komen en is een goede ontsluiting van die delen van het industrieterrein belangrijk. Met de rotonde is dit optimaal geregeld en is de verkeerssituatie dan in ieder geval meteen veilig.

Wat ook nog een belangrijk argument was, is de toegezegde provinciale subsidie van € 376.000 voor een aantal maatregelen op het industrieterrein, waaronder de rotonde. Als deze niet in 2014 klaar zou zijn, zou de subsidie vervallen. De totale kosten van de rotonde bedragen € 480.000, dus het zou onverstandig zijn om deze subsidie te laten lopen. U mag van ons verwachten dat wij de beste oplossing tegen de laagste kosten realiseren, en dat hebben we met deze rotonde gedaan”.

De rotonde werd eind 2014 gerealiseerd. Helemaal klaar is men echter nog niet met de werkzaamheden. De laatste laag asfalt en de belijning worden vroeg in het voorjaar aangebracht. Vanwege de temperaturen is dit in de winter niet mogelijk. De rotonde wordt tijdens de laatste werkzaamheden nog één week afgesloten.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 21 januari, 2015 door Redactie DeGroesbeek with 13 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Zwarte Piet

De rotonde heeft dus toch nog €104.000,- gekost. Dat is heel veel geld voor een maatregel die het gebruik van de rondweg nog meer ontmoedigd.

bewoner

Heel goed besluit van gemeente voordat de rotonde was gerealiseerd was het een racebaan en aanleg van aan beide zijde een fietspad is een juiste beslissing

Johan

Ik ben het helemaal eens met “bewoner”. Het was gewoon wachten op een (dodelijk?) ongeluk.

stom

Ik ben blij met de rotonde en het fietspad.

klaas

nu nog de rotonde nieuwe weg zevenheuvel weg

bellefante

Super goed dat fietspad

Hans
Eerst iets anders klaas want als het om veiligheid gaat dan zouden ze maar eens de situatie Hoflaan – Mariendaalseweg en Heikant onder de loep nemen en daar iets gaan doen. In al deze straten wordt véél te hard gereden. Dit terwijl het een 30km-zone is en er een school ligt langs de Hoflaan. Moet hier ook eerst een (dodelijk) ongeluk plaatsvinden?? Er ligt welgeteld één drempeltje in dit hele gebied en al het verkeer van Husenhoff, Heikant en het halve vilje rijd langs de school terwijl juist daar zoveel verkeer echt niet kan. Bij de school is het ook… Lees meer »
Karel

Het gaat er om dat de rotonde al vast klaar is en belangrijk is voor de sociale woningbouw in de buurt aldaar.
Bedrijven zijn er niet veel meer, dus kan industriegebied een mooie sociale woonplek zijn. Toch?
Van Kesteren blij, die zal vet worden uitgekocht ivm stankoverlast.

Hans

Zijn de rode duimpjes op mijn eerdere reactie van mensen die hier worden bedoeld en zich aangesproken voelen misschien??
Raar dat er mensen zijn die deze situatie blijkbaar normaal en acceptabel vinden?

jantje.
@Hans, ik gaf een rood duimpje v.w dat er in maar weinig 30 zone,s ook werkelijk 30 gereden wordt en we hebben al irritante en autoslopende drempels in overvloed, en een drempel werkt zeker niet altijd verkeersremmend want men gaat vaak tussen de drempels weer met vol het gas erop rijden, want de tijd van het afremmen voor een drempel moet weer ingehaald worden. Maar die school had nooit langs een rondweg gebouwd mogen worden, en om nu daarvoor de weg aan te of wat voor maatregel ook daar pas ik voor. En daarbij veel van die hardrijders of mensen… Lees meer »
Ria Patella

Hans Jij rijd bij mij in de straat veel te hard.
Gek toch, iedereen vindt dat er in ZIJN straat veel te hard gereden wordt. Wie zijn dat dan toch ? Want zelf nee hoor.

De nachtboswachter

Weet iemand hoeveel rotonde er in de plaats Groesbeek totaal al zijn en kan iemand zeggen wat het totale kosten plaatje is.

Hans
@jantje Onzin wat je zegt. We hebben het hier niet over de rondweg maar over de wijk erachter. Drempels werken, ook al geef je gas tussendoor, echt wel verkeersremmend en als er geen andere oplossingen toereikend zijn dan maar drempels ja. En dan maar irritant. Je auto gaat er niet stuk van hoor ( behalve als je er te snel overheen wilt rijden). Met aangepaste snelheid is er niets aan de hand en is de doelstelling al gehaald, snap je?? Dat ouders van kinderen daar te hard rijden is feit maar die wonen niet in deze buurt en dus moet… Lees meer »
wpDiscuz