WMO-klanten Groesbeek – Berg en Dal tevreden

In mei 2015 voerde de gemeente Groesbeek – Berg en Dal een klanttevredenheidsonderzoek uit onder haar Wmo-klanten in de voormalige gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek (MUG).

Klanttevredenheid_WMO_Groesbeek_BenD-DGB

Dit deed de gemeente samen met I&O Research. In het onderzoek stond de tevredenheid over de werkwijze in 2014 centraal. In totaal hebben 169 klanten een vragenlijst ingevuld.

De volgende vragen kwamen aan bod:

1) Hoe hebben klanten de aanvraag en het huisbezoek ervaren?
2) In hoeverre zien zij de uitkomst van het gesprek met de gemeente als een oplossing voor hun hulpvraag?
3) Wat zijn verbeterpunten in de aanvraag van maatschappelijke ondersteuning?

De belangrijkste redenen voor klanten om contact op te nemen met het Wmo-loket waren problemen met lopen (47%) en moeite met het huishouden (41%).

Ruim voldoende

Klanten beoordeelden het totale aanvraagproces met een ruim voldoende (7,3). Meer dan de helft geeft het totale aanvraagproces een rapportcijfer van 8 of hoger. Gemiddeld genomen beoordelen zij de mate waarin de oplossing ook op lange termijn effectief is met een 7,5. Klanten geven een 7,4 voor de mate waarin de oplossing bijdraagt aan hun zelfstandigheid en een 7,2 voor de mate waarin de oplossing bijdraagt aan een beter functioneren in de samenleving. Ruim 70% van de klanten gaf aan dat de oplossing overeenkomt met wat zij zelf dachten nodig te hebben. Wanneer de oplossing niet overeenkomt met wat men had verwacht, is men vaker ontevreden over de oplossing.

Verbeterpunten

Verbeterpunten voor de gemeente in het aanvraagproces zijn: communicatie over het afhandeltempo, klantvriendelijkheid en inlevingsvermogen van het personeel en duidelijke communicatie over (vertragingen in) het proces en de kosten. De gemeente neemt deze aanbevelingen mee als verbeterpunten voor haar toekomstige werkwijze.

Snelle afhandeling

Het meest tevreden waren de klanten over de gevonden oplossing. Andere punten van tevredenheid zijn een snelle afhandeling en het begrip en de betrokkenheid van de consulent. Bekijk het rapport (.PDF-bestand) hieronder:

Rapport klanttevredenheidsonderzoek WMO Groesbeek/Berg en Dal.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 3 augustus, 2015 door Redactie DeGroesbeek with 4 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Toontje

Wat een PR-lulkoek. Per 1 januari 2015 geldt de nieuwe wetgeving en bij de gemeente Groesbeek is het een organisatorische puinhoop met die WMO. Groesbeek geldt als een van de slechtste gemeenten. De verantwoordelijke ambtenaren geven zelf off the record toe dat ze het ook niet weten.

kloeke

Teken de petitie op http://www.breakthesystem.nl

juustem

Ben bang dat je gelijk hebt Toontje. Je wilt niet weten hoe lang alles duurt, kastje, muurtje alles al gezien. Maar ja, de verantwoordelijk wethouder is dezelfde als die van de centrum plannen, zegt genoeg toch?

ben.helder

Het klopt weer helemaal ‘op papier’!
Ik vind het beledigend dat een gemeentebestuur er kennelijk van uitgaat dat zij op deze wijze ons in slaap denkt te kunnen sussen.
De afdeling PR maakt er weer eens een gelikt stukje van en wij worden geacht als hersenloze burgers dit tevreden op te lepelen. Je zou er van in de lach schieten als het om bv de supermarkt zou gaan maar hier is dus een goedbetaald ambtenaren circus mee bezig.

wpDiscuz