Spoorlijn Nijmegen – Kleve viert 150-jarig jubileum

Aanstaande zaterdag, 8 augustus 2015, is het precies 150 jaar geleden dat de spoorlijn Nijmegen – Kleef geopend werd. De Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV) zet zich inmiddels al 20 jaar in om deze verbinding weer gereactiveerd te krijgen.

Spoor_Groesbeek_Hulsbroek_aug2015-DGB
Spoor nabij Hulsbroek. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Het onlangs gekozen (nieuwe) bestuur maakt zich sterk voor de Keizerlijn, waarmee Nijmegen een directe tramverbinding met Duitsland kan krijgen voor nog geen 20 miljoen euro. Bijgaand de speech welke door voorzitter Maurice Niesten zal worden gegeven op 8 augustus bij het monument aan de ingang van het park Valkhof.

“Vandaag, 8 augustus 2015, is het precies 150 jaar geleden dat de spoorlijn Nijmegen – Kleve geopend werd en de eerste stoomtrein vanuit Nijmegen naar Kleve vertrok en Nijmegen op het Europese spoorwegnet werd aangesloten. Door dure grenslandtarieven, achterstallig onderhoud en daardoor uitgeklede exploitatie kwam aan het reizigersvervoer na ruim 125 jaar op 1 juni 1991 een einde.

Diverse haalbaarheidsonderzoeken hebben sindsdien aangetoond dat railvervoer haalbaar is, zowel met de trein en/of tram. Dit voorjaar nog bleek uit onderzoek van de Radboud Universiteit dat bestuurlijke inefficiëntie de enige reden is dat er nog steeds niets rijdt over deze spoorlijn. Als nieuw gekozen bestuur van de VIEV zullen wij er alles aan doen om vóór het einde van dit decennium weer reizigers over deze spoorlijn naar Duitsland en vice versa te laten reizen. Wij hebben hiervoor het concept Keizerlijn bedacht, een tramverbinding tussen Nijmegen, Groesbeek en Kranenburg.

Het zal inspanning vergen om deze internationale tramverbinding te realiseren en er zal geïnvesteerd dienen te worden, maar de kosten van “niets doen” met deze verbinding zijn op de lange termijn veel hoger. Deze groene en getalenteerde Keizerstad heeft een spoorverbinding met Duitsland nodig en Nijmegen zou niet alleen de ambitie moeten hebben, maar zichzelf de verplichting moeten opleggen dit te realiseren!

Wij als bestuur van de VIEV willen deze historische dag niet alleen gebruiken om stil te staan bij 150 jaar geschiedenis, maar tevens als startschot naar de toekomst. Zodat opnieuw generaties per spoor Europa kunnen gaan verkennen. Niet met stoom of diesel, maar op groene stroom, elektrisch trammen op windenergie!

Op deze dag roepen wij de bestuurders op, aangegeven op onze intentieverklaring, om zich in te zetten om de Keizerlijn te realiseren. Honderdvijftig jaar geleden werd de spoorlijn geopend op initiatief van de Nijmeegse Burgerij. Vandaag is het aan de Nijmeegse bestuurders om de stap te zetten en met trots te verkondigen: Nijmegen krijgt de Keizerlijn! Dank u voor uw aandacht!”

Naast de VIEV besteden ook de PvdA-afdelingen Nijmegen, Berg en Dal en de SPD-afdelingen Kleef en Kranenburg aandacht aan het 150-jarig bestaan door zaterdag om 13.00 uur in de draisine vanaf het draisinestation in Groesbeek te vertrekken naar Kranenburg. Ook deze politieke partijen zijn voorstander van het reactiveren van de spoorlijn.

Groesbeek dwarsboomde jarenlang de ingebruikname van de spoorlijn voor een nieuwe (trein)verbinding tussen Nijmegen en Kleve en liet in eerdere voorstellen duidelijk blijken niet gediend te zijn van de komst van een trein door het dorp. In 2012 kwam hier verandering in toen de Groesbeekse raad heeft besloten dat de huidige spoorlijn, onder voorwaarden, weer in gebruik mag worden genomen.

In 2013 werd middels een beslisdocument van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen duidelijk dat een reactivering er de komende jaren niet in zit, maar dit wordt wél nagestreefd op de (middel)lange termijn. Tot die tijd kunnen de liefhebbers van de draisine nog genieten van hun ritjes. De discussie over de spoorlijn werd in het voorjaar weer actueel.

Dossier spoorlijn Nijmegen – Kleve.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 7 augustus, 2015 door Redactie DeGroesbeek with 9 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Toontje
Nep-jubileum om de publiciteit te halen in deze komkommertijd, immers de spoorlijn bestaat niet meer, alleen in de hoofden van de voorstanders van re-activering. Die misbruiken nu de geschiedenis van de lijn om hun doelen te bereiken. Bij die aangehaalde onderzoeken stel ik m’n vraagtekens. De vraagstelling is namelijk dermate dat je wel op een ‘haalbaar’ uit moet komen. Re-activering gaat de belastingbetaler weer klauwen met geld kosten in de vorm van ondersteunende subsidie. Er zou maar één vraag moeten worden gesteld: is re-activering economisch haalbaar? Dus voor de duidelijkheid: kan de spoorlijn economisch volledig op eigen benen staan, zonder… Lees meer »
Corné

Kan niet worden geactiveerd i.v.m. de aanwezigheid van de zandhagedis, hazelworm en gladde slang :)!

Jaap Schedeltjes
Toontje, De enige OV-verbinding die volledig zelf de broek kan ophouden is de metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag. De rest, ook lijn 5 in Groesbeek, zijn niet kostendekkend. Dat er gemeenschapsgeld bij moet, is een teken van beschaving. Niet iedereen kan een auto betalen, niet iedereen kan in zijn eigen levenshoud voorzien. De Nederlandse beschaving voorziet ook daarin middels bijstand. Ik vind het wel een sympathiek initiatief. De spoorlijn ligt er immers al, dan kun je ‘m ook maar beter gebruiken ook. De Hettsteeg is geopend voor automobilisten, naast de spoorlijn is een fietspad geopend en nu is mijn… Lees meer »
Toontje

Beste Jaap, weer het geijkte linkse, babyboomer verhaal. Gelijk weer de superioriteitskaart trekken met termen als beschaving. Deze verbinding is kansloos, daar besteed je geen belastinggeld aan, dat besteed je aan bijvoorbeeld onderwijs, veiligheid, gezondheidszorg, ouderenzorg, WMO. Er gaat in Nederland lokaal en nationaal al veel te veel geld naar kansloze missies en degenen die echt in nood zitten kunnen het zelf uitzoeken. Als de overheid dan weer een begrotingstekort heeft door al die kansloze uitgaven, kan de belastingbetaler het weer ophoesten. Over beschaving gesproken…

Piet

Waarom is er geen laatste verjaardag van de zelfstandige gemeente Groesbeek gehouden toen deze 27 mei 975 jaar bestond?

Als deze spoorlijn weer opengesteld zou worden, is dat allen maar voor transport. De VVD Nijmegen is hier een geweldige voorstander van. Voor personen vervoer is dit totaal niet haalbaar. Ik heb nog meegemaakt dat de trein toen nog in vol ornaat door Groesbeek denderde. Daar zat toen geen mens in, alleen maar transport van goederen. In waar moet dan de draisine heen, daar is ook al veel geld aan besteed, weer geld over de balk. En wat dacht je van het fietspad, als daar de trein langs dendert het gevaar voor de fietsers, moeten we dat ook maar weer… Lees meer »
Hans

@ Piet omdat de zelfstandige gemeente Groesbeek net zoals de spoorlijn Nijmegen – Kleve niet meer is. Het 150 jarig jubileum is er alleen maar om wat bobo’s een gratis feestje te geven.

karin

helemaal gek zijn ze allemaal geworden. aan de ene kant loopt een groep te huilen omdat er door fietsers een compleet ecosysteem om zeep geholpen wordt (want gezien hun eisen is het pad niet het probleem, als het grind en de fietsers maar weggaan is het ook goed…) om aan de andere kant een tram/trein lobby groep te hebben.

geef mijn portie maar aan fikkie…

Toontje

@ Karin: da’s een heeeeeeeeeeeeeeeele goeie observatie. De samenstelling van de groepen overlappen elkaar ook nog eens. 😉

wpDiscuz