Nieuw scenario afvalinzameling in de gemeente

Er ligt een nieuw voorstel voor de afvalinzameling in de gemeente Berg en Dal.

Containers_omgekeerd_inzamelen-DGB

Uit vergaderingen van vorig jaar blijkt dat er binnen de gemeenteraad geen meerderheid is te vinden voor het omgekeerd inzamelen per 2017. Het collegevoorstel hield in dat men de beschikking heeft over 3 minicontainers: 1 waarin men kunststofverpakkingen, blik en drankenkartons inzamelt; 1 voor oud papier en karton en 1 voor gft. Restafval moet naar een ondergrondse container gebracht worden en met name dat stuitte op verzet.

Nieuw alternatief

Naar aanleiding van de carrouselvergadering in december heeft het college de fracties gevraagd om hun eigen gewenste inzamelsysteem aan te geven, dit om het draagvlak binnen de raad te toetsen. Daaruit is het volgende alternatieve scenario voortgekomen:

• Restafval: tariefzakken, tweewekelijks aan huis inzamelen;
• GFT-inzameling: minicontainer, tweewekelijks aan huis inzamelen + zomerinzameling (juni t/m oktober);
• Papier: minicontainer, maandelijks aan huis inzamelen met inzet van verenigingen. Daarnaast brengcontainers in eigen beheer van verenigingen;
• Plastic+: Zak, tweewekelijks aan huis inzamelen OF minicontainer tweewekelijks aan huis inzamelen;

Voor de GFT-zomerinzameling is gekeken of de huidige inzamelperiode ook langer kan worden: van april tot en met oktober. Dit kost de gemeente € 50.000,- extra. Voor wat betreft het plastic+ zijn beide scenario’s (container of zak) doorberekend.

Kosten

Uit de berekening van alle mogelijke varianten blijkt dat het omgekeerd inzamelen nog steeds één van de goedkoopste varianten is: € 940.000,- (€ 63,- per aansluiting). De Groesbeekse en Millingse methode blijft het goedkoopst: € 922.000,- (€ 62,- per aansluiting).

Voor wat betreft het nieuwe scenario is de variant met de plastic+ zakken goedkoper dan die met de minicontainers. Het verschil blijft echter minimaal: € 1,136 miljoen (€ 77,- per aansluiting) om € 1,074 miljoen (€ 72,50 per aansluiting). De afvalstoffenheffing in de gemeente ligt met het nieuwe scenario tussen de € 127 (eenpersoons) en € 195 (meerpersoons) per huishouden. Bij omgekeerd inzamelen en de huidige Groesbeekse/Millingse inzamelmethode is dit € 10,- goedkoper.

Het college zal de raad in januari voorstellen om voor de nieuwste variant met plastic+ zakken in plaats van containers te kiezen.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 5 januari, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 4 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Handy

Waarom Papier in container?

Akkie

Waarom het plastic+ niet in container en papier gewoon aan de straat zoals normaal?? Nog anders… Waarom wordt het de inwoners niet gevraagd wat ze zouden willen!

zwarte piet

Met een NEE/JA sticker op de deur, heb je hooguit 1 doosje papier in de 4 weken. Moeten we daarvoor een container in de tuin zetten?
Daarnaast zorgt plastic+ voor minstens 1 volle zak per week. Daar krijgen we dan geen container voor?
Dit is op z’n minst vreemd te noemen…

Boos

Wie moet het betalen? WIJ!!!!!!
Mogen wij dan ook zelf beslissen wat wij willen.
Mij is nog niets gevraagd. Stelletje achterbakse gasten.

wpDiscuz