Cliënten WMO en jeugdhulp tevreden

GEMEENTE BERG EN DAL – De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)-cliënten en de ouders van jeugdhulpcliënten in de gemeente Berg en Dal zijn over het algemeen tevreden over de ondersteuning die zij krijgen. Dit blijkt uit een cliëntervaringsonderzoek (CEO) in opdracht van de gemeente Berg en Dal.

Respons

In de gemeente zijn er 1800 cliënten, waarvan er 1400 zijn aangeschreven voor het onderzoek. Van de aangeschreven WMO-cliënten reageerde 38% (316) en voor wat betreft de jeugdhulp was de respons 21% (113). Bij die laatste categorie dient opgemerkt te worden dat de ouders van jongeren t/m 14 jaar de jeugdhulp hebben beoordeeld. Cliënten van 15 jaar en ouder zijn via de instellingen aangeschreven in verband met privacy, maar reageerden niet. De respons is daar dus 0%.

WMO: een 7,9

De WMO-cliënten geven een rapportcijfer van 7,9. De hoeveelheid ondersteuning, hoe de hulp wordt uitgevoerd (ondeskundigheid) en de communicatie zijn de minpunten. De kwaliteit van de hulp wordt positief beoordeeld. De meeste cliënten (65%) vragen hulp bij het huishouden, 30% krijgt ondersteuning bij vervoer en 61% heeft een mantelzorger. Cliënten hadden contact met Sociale Teams, huisartsen en zorgaanbieders. Tussen de 60% en 80%, afhankelijk van het soort contact, is daar tevreden over.

Jeugd: een 7,7

Het traag verlopen van het proces, de hoeveelheid hulp en het gevoel niet serieus genomen te worden. Dat zijn de problemen die de ouders van jeugdhulpcliënten (t/m 14 jaar) met de ondersteunende voorzieningen hebben. Toch is het grootste deel tevreden en wordt er een rapportcijfer van 7,7 gegeven. De geboden hulp wordt als positief ervaren en de ouders weten doorgaans waar ze moeten zijn met hun hulpvraag. Ouders hadden contact met Sociale Teams, huisartsen en scholen. Tussen de 75% en 83%, afhankelijk van het soort contact, is daar tevreden over.

WMO: Berg en Dal en andere regiogemeenten

Ook in andere regiogemeenten is dit onderzoek uitgevoerd. Voor wat betreft de WMO scoort de gemeente Wijchen goed, met tevredenheidspercentages veelal boven de 80% . Berg en Dal zit op het regiogemiddelde, maar daar vinden cliënten dat ze niet snel genoeg geholpen worden. De tevredenheid is op dat punt 67% tegenover 75% gemiddeld. Berg en Dal loopt samen met Druten voor op andere gemeenten als het gaat om de kwaliteit van leven. 80% is van mening dat de kwaliteit van hun leven door de WMO-ondersteuning is verbeterd.

Jeugdhulp: Berg en Dal en andere regiogemeenten

Diezelfde vergelijking is gemaakt voor de jeugdhulp. Ook hier wijkt Berg en Dal niet af van de resultaten uit de regiogemeenten. Er zijn geen grote afwijkingen (zowel positief als negatief) ten opzichte van de rest. 79% van de respondenten uit de gemeente Berg en Dal is van mening dat zijn of haar kind zich beter voelt door de hulp en 71% zegt dat het gedrag van hun kind verbeterd is. 82% van de ouders voelt zich serieus genomen door de hulpverleners en 65% vindt dat zij snel geholpen zijn.

Klik hier voor de rapportage CEO.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 7 november, 2016 door Redactie DeGroesbeek with Comments Off on Cliënten WMO en jeugdhulp tevreden

Reageren is niet toegestaan.