[MV] Dorpsstraat verder ontlasten van autoverkeer

GROESBEEK – Door het beter spreiden van verkeer over verschillende andere wegen moet de route via Dorpsstraat in Groesbeek in de toekomst minder aantrekkelijk worden voor doorgaand autoverkeer.

Dat moet leiden tot een leefbaarder en levendiger centrum, maar dan is er wel een herinrichting van overige wegen nodig.

Geen grote aanpassingen

In Groesbeek is er vooral op de Nieuweweg, Molenweg en Herwendaalseweg een hoge verkeersintensiteit: meer dan 10.000 motorvoertuigen per etmaal. Naar schatting kent het verkeer in Groesbeek tussen 2012 en 2022 een totale groei van 8%. De gemeente is de komende 10 jaar niet van plan om grootschalige infrastructuur, zoals een rondweg, aan te leggen. Wel komen er aanpassingen aan de huidige infrastructuur om een verkeersveilige en leefbare gemeente te blijven.

Rondweg niet aantrekkelijk genoeg

De huidige rondweg die via de Cranenburgsestraat, Hulsbroek en Nieuwe Drulseweg gaat ontlast de Dorpsstraat deels, maar is volgens de gemeente nog niet aantrekkelijk genoeg. Naast de genoemde rondweg is het ook de bedoeling dat het verkeer op de routes Houtlaan – Kerkstraat – Burg. Ottenhoffstraat en Hoflaan – Wisselpad – Nijverheidsweg toeneemt. Daarvoor is het zogeheten spreidingsmodel in het leven geroepen.

Overige routes

Om dat beter te laten functioneren zullen enkele van de wegen op die routes worden heringericht als Erftoegangsweg Plus (ETW+). Een greep uit de maatregelen: de boog tussen de Kerkstraat en de Burg. Ottenhoffstraat moet in verband met het zicht aangepast worden en het trottoir op die locatie wordt mogelijk verplaatst naar de zijde van de woningen. Het wegprofiel is bij voorkeur 6 meter breed.

Planning

In 2017 wordt een ontwerp opgesteld voor een ETW+ inrichting van de wegen Wisselpad en de Kerkstraat – Burg. Ottenhoffstraat. Groot onderhoud aan de Hoflaan staat gepland voor 2017. Ook de Dries gaat op de schop. Na de genomen maatregelen zou het voor het verkeer een stuk aantrekkelijker moeten zijn om de alternatieve routes te kiezen. De verkeerslichten in het centrum laten het verkeer tenslotte maar gedoseerd toe, wat nu al voor ergernis zorgt. Het is al langer bekend dat het centrum verkeersluw moet worden.

Mobiliteitsvisie: Autoverkeer

De gemeente Berg en Dal heeft een mobiliteitsvisie (in de titel van ons bericht afgekort tot “MV”) opgesteld met daarin de knelpunten en kansen op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente. Autoverkeer is daar een thema van. Andere thema’s zijn fietsers en voetgangers, openbaar vervoer, vrachtverkeer, veiligheid en leefbaarheid.

De komende week zullen er op DeGroesbeek.nl meer artikelen volgen naar aanleiding van de mobiliteitsvisie. Hieronder kunt u de 77 pagina tellende visie alvast lezen. De politiek praat er op 8 december in de carrousel over.

Klik hier voor de mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 2 december, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 8 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Handy

Wat nu weer, dan moet je juist parkeergarages maken midden in het dorp en de supermarkten centreren in het dorp?? Ik weet niet wat ik gemist heb..

Hendriks

Even voor de doorstroming:
Stoplichten uitlaten. Afgelopen dagen bewezen dat dat helpt.
Zebrapad ter hoogte van bruna verplaatsten naar hoogte van hans de bakker.
Alle winkelaars proberen op dat punt tussen het verkeer te rennen.

En inderdaad. Auto weren maar wel (gratis) pareergarage aanbieden midden in het dorp… ?!?

Muts

En al het verkeer omleiden door de 30km zones. Hoe dom kun je zijn.
Zorg er dan gewoon voor dat de rondweg wel aantrekkelijk wordt. Verniel niet iedereen z’n woongenot met dit soort idioterie.

Oud raadslid
In de jaren zeventig was de gemeente dat al van plan. Maar nooit werd een afdoende oplossing gevonden. “Knappe koppen” denken dat het nu wel lukt. Maar er spelen zoveel verschillende belangen. Zie de opmerkingen over het laten knipperen van de stoplichten. Daardoor werd met veel hogere snelheden gereden. Uitrijden vanuit de Hoflaan werd daardoor een hachelijke onderneming. Stel liever de stoplichten beter af. Nu is de tijd dat over de kruising helemaal geen verkeer gaat, vaak overbodig lang. Maak de route door het dorp onaantrekkelijker. Bekeur personenwagens die te hard rijden en vrachtwagens die niets in het dorp te… Lees meer »

Jammer dat ze meer verkeer willen leiden door 30-km zones waar al veel te hard wordt gereden en wat ook nog eens een hele drukke route is voor alle kinderen die met de fiets naar school gaan. Zowel de kinderen naar onze eigen basisscholen in Groesbeek, zoals Op de Heuvel en de Adelbrecht, als de schoolgaande jeugd richting Nijmegen. Veiligheid staat hier schijnbaar niet hoog in het vaandel.

Babbel

De doorgang industrieweg, wisselpad is een belachelijke doorgang en levensgevaarlijk

Henk Baron

Schakel eerst die verkeerslichten ter “ontregeling” van het verkeer maar eens uit of laat ze werken op het verkeersaanbod ipv de vaste cyclus. Zal al een stuk schelen.

Oud-raadslid

Henk Baron, de stoplichten staan nu al te vaak op knipperen. Alleen voor mensen die zich niet aan de snelheidsregels willen houden is dat een oplossing. Er is destijds voor een te goedkope oplossing gekozen ipv een verkeersafhankelijke afstelling

wpDiscuz