[MV] Aandacht voor fietsers en voetgangers

GEMEENTE BERG EN DAL – Fietsers en voetgangers zijn kwetsbare verkeersdeelnemers en dienen dan ook beschermd te worden. Voor hen is in de mobiliteitsvisie de nodige aandacht.


Bij de bocht van de Nijmeegsebaan richting Nieuweweg moet een oversteekvoorziening komen. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Het fietsnetwerk wordt verbeterd, er komen oversteekvoorzieningen en ook de schoolroutes worden nader onderzocht. Daarnaast moeten er fietsparkeervoorzieningen en oplaadpunten voor E-bikes komen.

Fietsers

De Fietsersbond ziet graag dat Berg en Dal dé fietsgemeente van Nederland wordt. Zo ver willen burgemeester en wethouders nog niet gaan, maar het opwaarderen van de fietspaden is wel een belangrijk speerpunt. Onveilige obstakels op de fietspaden moeten op korte termijn verwijderd worden. Zoals we eerder hebben geschreven zijn er ook plannen om de Dorpsstraat te ontlasten, waardoor autoverkeer op wegen komt waar fietsers geen eigen strook hebben. Door die wegen anders in te richten zou hun veiligheid gewaarborgd moeten worden.

Directe verbinding Stekkenberg – Groesbeek-centrum

De gemeente is van mening dat er bijna geen ontbrekende schakels in het fietsnetwerk zijn. Toch mist er wel iets: een directe fietsverbinding tussen de Nijmeegsebaan en het centrum van Groesbeek, waarschijnlijk via de Stekkenberg. De studie daar naar volgt de komende jaren en de uitvoering van het project zou in 2020 moeten zijn. De kosten bedragen zo`n € 900.000,-. Tevens is de aansluiting van het fietspad langs de spoorlijn naar Op de Paap en Husenhoff in Groesbeek een voornemen.

Herwendaalseweg en Heumensebaan in 2017/2018

Wat al wel op korte termijn wordt uitgevoerd is werken aan de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen de Heumensebaan en Rijlaan. Daar begint men in 2017 mee. Vanaf volgend jaar zullen ook de plannen voor de vernieuwing van de Herwendaalseweg meer vorm krijgen. Daar zou ook een fietsstrook moeten komen, mits dat ruimtelijk mogelijk is. Uitvoering van de reconstructie is in 2018, zo staat in de begroting.

Fietsen in voormalig Millingen en Ubbergen

Ook komt er nog een studie naar een haalbaar tracé voor een vrijliggend fietspad tussen Ooij en Erlecom. Mocht dat haalbaar zijn dan is de aanleg gepland voor 2023. Verder is er aandacht voor de Steenheuvelsestraat/Botsestraat in Leuth. Daar moet de in 2012 uitgevoerde reconstructie nog geëvalueerd worden. Dan is er ook nog een hoofdfietsroute Nijmegen – Beek – Leuth – Millingen aan de Rijn. Die moet in overleg met de provincie verbeterd worden.

Voetgangers

Voetgangers zijn ook kwetsbaar en met name op de Nieuweweg in Groesbeek missen er oversteekplaatsen. De plannen zijn om die te realiseren op enkele punten, zoals bijvoorbeeld bij de bocht Nijmeegsebaan/Nieuweweg en op de Nieuweweg ter hoogte van de Dries. Trottoirs en oversteekplaatsen moeten goed begaanbaar en onderhouden blijven. Daarom worden periodieke controles uitgevoerd.

Schoolroutes

Tot slot zijn er nog de school-thuis route projecten: hoe komen kinderen via een veilige route op school? Daarvoor wordt op basis van ongevalsgegevens en klachten eerst onderzocht wat de meest kansrijke en urgente schoolomgevingen zijn. Het gaat om zowel basisscholen als middelbare scholen in de gemeente Berg en Dal. Werkgroepen worden vervolgens opgezet waarbij ouders, gemeente en scholen indien nodig een maatregelenpakket kunnen samenstellen. De ambitie van de gemeente is dat in 2026 75% van de ouders hun kinderen te fiets of voet naar school laat gaan.

Mobiliteitsvisie: Fietsers en voetgangers

De gemeente Berg en Dal heeft een mobiliteitsvisie (in de titel van ons bericht afgekort tot “MV”) opgesteld met daarin de knelpunten en kansen op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente. Fietsers en voetgangers is daar een thema van. Andere thema’s zijn autoverkeer, openbaar vervoer, vrachtverkeer, veiligheid en leefbaarheid.

De komende week zullen er op DeGroesbeek.nl meer artikelen volgen naar aanleiding van de mobiliteitsvisie, twee zijn er al verschenen. Hieronder kunt u de 77 pagina tellende visie lezen. De politiek praat er op 8 december in de carrousel over.

Klik hier voor de mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal.

Klik hier voor berichtgeving op DeGroesbeek.nl over de mobiliteitsvisie.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 4 december, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 10 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Henk

Spoorkuil, en schelpenpad en nu nog een fietspad erbij , 3 in 1 rij. Mag weer wat kosten. En niet vergeten, fietsen dus niet brommen. En dan het dorp auto luw maken en alles om laten rijden langs de school route. Gewoon nog meer bouwen in het centrum met ondergrondse parkeerplaatsen. Hoe zo twee kanten op werken. Volhouden daar op het dorpsplein met jullie geweldige plannen.

Geert-Jan

@Henk wat ben jij toch een ongelooflijke zeur. Of de gemeente nu links, rechts of door het midden gaat, jij wil altijd de andere kant op. Niks van wat de gemeente doet is in jouw ogen goed. Ik had jou graag met jouw visie als beleidsmaker en uitvoerder op het gemeentehuis gezien maar niet heus.

Muts

@Geert-Jan: Misschien is Henk wel een zeur, maar hij heeft wel een punt. Hoe kun je als gemeenteraad met goed fatsoen blijven beweren dat het dorp autoluw moet worden als je daar wel alle supermarkten en parkeergarages concentreert.

Dan moet het verkeer dus andere routes nemen en hiermee verniel je alle rustige woonwijken die Groesbeek nog had. Als je ziet hoe er op de Hoflaan, Ottenhoffstraat en zo geracet wordt, dan snap je wel dat het huidige beleid volledig faalt.

Geert-Jan

Dat racen ligt niet aan de een of de andere raadslid of wethouder maar aan de persoon die het gaspedaal bedient en niet anders. Op stukken waar max. 30 is toegestaan rijdt men 60 en waar 60 is toegestaan word er 100 gereden.

Henk
Beste Geert – Jan, niemand heeft het hier over snelheid, het gaat om het luw maken en dat doe je niet door alles te concentreren op het centrum met zijn nieuwbouw. En ja ik vind het geld weggooien als je eerst weet ik hoeveel kwijt bent voor een fietspad in de spoorkuil met zijn soap er om heen, daar nog geen 50 meter vandaan ligt een schelpenpad waar je kunt fietsen, daar direct aan vast ligt de oude Heumensebaan waar je vroeger binnen door kon met de auto naar o.a. de stekkenberg. ( dus dat was / is al een… Lees meer »
Geert-Jan

Het zit je kennelijk hoog. Ben je al eens naar een inspreekavond geweest?

henk

nee ik heb een hekel aan mensen die domme opmerkingen maken zoals G_J en iemand een zeur vinden . Maar goed ieder zijn mening.

Geert-Jan

Henk, jij geeft aan dat er zoveel schort aan het beleid. Denk jij nu werkelijk dat een gemeente ambtenaar jouw opmerkingen op deze site leest en er vervolgens mee aan de slag gaat? Denk het niet. Vandaar dat ik je vertel over de mogelijkheid in te spreken op een daarvoor bestemd inspreek uur. In andere gevallen kun jij tot Sint Juttemis klagen op een site als deze maar gebeurt er niets.

Jan Norp

Als ze daar bezig gaan, kunnen tevens de opstelstrook herstellen, die in de jaren tachtig daar, op mijn initiatief, is neergelegd om kinderen die op de fiets naar school in Nijmegen gaan, de gelegenheid te geven NAAST het fietspad te wachten om hun vriend(inn)en.

Diana

Beste gemeente.
Het wordt tijd dat jullie eens iets gaan doen aan het fietspad op de nijmeegsebaan .
Ik moet er iedere dag over heen het is een ramp gebied met die zogenaamde beschermee fietsers het zijn gewoon brutaler gasten .
Met drie man naast elkaar als je tutert krijg je nog een grote waffel ook nog en niet aan de kant gaan .ik vind het echt verschrikkelijk. Hoop dat jullie is over na gaan denken

wpDiscuz