[MV] Hoe om te gaan met vrachtverkeer?

GEMEENTE BERG EN DAL – De hoofdwegenstructuur in de gemeente Berg en Dal is, zo zegt de gemeente, “uitermate geschikt” als ontsluiting voor vrachtverkeer, maar het ontbreekt wel aan parkeerterreinen voor vrachtwagens.


De grensovergang Wyler wordt ook besproken in de mobiliteitsvisie. Die moet aangepast worden in verband met het vrachtverkeer. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

In de mobiliteitsvisie wordt er ingegaan op hoe het vrachtverkeer zo min mogelijk door de wijken komt en via de gebiedsontsluitende wegen wordt afgewikkeld. Iets dat nu overigens al voldoende gebeurt, maar altijd nog beter kan. Gewenste routes moeten worden aangegeven met bebording.

Hoe is het op dit moment geregeld?

De N325, N840, N842, N843 en de verbinding Mooksebaan – Groesbeekseweg zijn de belangrijkste ontsluitingsroutes voor het vrachtverkeer. In de centrumzones van Beek en Groesbeek (ook Kerkstraat, Houtlaan, Wisselpad in Groesbeek etc.) is doorgaand vrachtverkeer in verband met de veiligheid en leefbaarheid niet toegestaan. Door woonwijken komt het vrachtverkeer ook vrijwel nooit, omdat er genoeg alternatieven zijn.

Strategisch plaatsen gesloten verklaring

Toch zijn daar in Millingen aan de Rijn wel wat problemen, omdat de alternatieve routes niet de kortste zijn en het navigatiesysteem dus de woonwijken pakt. “Een oplossing kan worden gevonden in het strategisch plaatsen van gesloten verklaringen voor landbouw- en/of vrachtverkeer”, staat er in de mobiliteitsvisie. “Duidelijke bebording in combinatie met handhaving, als ook opname in navigatieapparatuur zal moeten leiden tot het bedoelde gebruik over de gebiedsontsluitende wegen”.

Grensovergang Wyler

De verschillende routes moeten behouden blijven. Ook wil de gemeente in gaan zetten op de route Wylerbaan – grensovergang Wyler – Hauptstrasse – B9/A325. Aandachtspunt is dan wel de veelbesproken grensovergang in Wyler. Daar moet in overleg met Kranenburg en Kleve op middellange termijn (2017-2021) een geschikte vormgeving komen voor het vrachtverkeer. Het punt is voor veel automobilisten overigens ook een doorn in het oog en er ontstaan vaak opstoppingen.

Parkeren

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Berg en Dal is opgenomen dat het parkeren van vrachtverkeer in de woonkernen niet is toegestaan. Dat moet op de daarvoor aangewezen plekken, die steeds schaarser worden. Om die reden wordt er gekeken naar de aanleg van nieuwe parkeerterreinen voor vrachtwagens. Eerste locatie is mogelijk De Mies.

Mobiliteitsvisie: Vrachtverkeer

De gemeente Berg en Dal heeft een mobiliteitsvisie (in de titel van ons bericht afgekort tot “MV”) opgesteld met daarin de knelpunten en kansen op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente. Vrachtverkeer is daar een thema van. Andere thema’s zijn autoverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers, veiligheid en leefbaarheid.

De komende week zullen er op DeGroesbeek.nl meer artikelen volgen naar aanleiding van de mobiliteitsvisie. Drie zijn er al verschenen. Hieronder kunt u het basisdocument en onze eerdere berichtgeving lezen. De politiek praat er op 8 december in de carrousel over.

Klik hier voor de mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal.

Klik hier voor berichtgeving op DeGroesbeek.nl over de mobiliteitsvisie.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 5 december, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 4 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Lambert

De visie van het college op het vrachtverkeer zien we bij Jumbo, Lidl, Albert Heijn en ik ben benieuwd naar de nieuwe Jan Linders en Aldi. Met andere woorden het ontbreekt in alle opzichten aan inzicht en al helemaal aan visie.
De grensovergang Wyler is al discussie zolang we vrij verkeer van goederen hebben in Europa. Ik zou zeggen, ga eens zelf een paar dagen in een truck met oplegger zitten, rijdt eens rond en PROBEER je in te beelden hoe het anders zou moeten. Of is dat teveel inlevingsvermogen gevraagd…..?

Jammer ook dat de route Cranenburgsestraat – Hulsbroek – Nieuwe Drulseweg totaal ongeschikt is voor vrachtverkeer. Vooral vrachtwagens met oplegger. Door de vele en te smalle bochten kunnen vrachtwagens elkaar nauwelijks passeren en moeten regelmatig op elkaar wachten om elkaar ruimte te geven om door te kunnen rijden. Ook de vele drempels aan de Nieuwe Drulseweg zijn zeer verkeersonvriendelijk zoals men dit nu gebruikt als ontsluitingsroute voor vrachtverkeer. Dan hebben we het nog niet over de overlast die aanwonenden ervaren door het vele afremmen en opnieuw optrekken door de vrachtwagens.

Lambert

De rode duimpjes, zijn mensen die niet snappen hoe hun boodschappen in de winkel komen, dat lukt niet met ene boot, ook niet met een drone en als je het met kleine busjes wilt doen, vervang je een trailer door 6 busjes, dat is pas milieuvriendelijk……………

Geert-Jan

Elektrische busjes misschien?

wpDiscuz