[Update] Raad verwerpt motie VOLG over verkeerslichten

GROESBEEK – De lokale partij VOLG ziet niets in de plannen van het college van burgemeester en wethouders om de verkeerslichten drie maanden lang buiten werking te stellen.

De partij dient donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie in om de plannen terug te draaien. Donderdag is de behandeling van de mobiliteitsvisie.

Huidig beleid

De verkeerslichten worden op dit moment ingezet zodat er voor automobilisten weinig tijdswinst te behalen valt als zij via het centrum van Groesbeek naar de eindbestemming willen komen. In de nog vast te stellen mobiliteitsvisie staat duidelijk aangegeven dat de gemeente Berg en Dal het huidige beleid voor wat betreft doorgaand verkeer in het centrum door wil zetten. Dat beleid is er op gericht de Dorpsstraat te ontlasten van autoverkeer. Dit ook ten behoeve van de leefbaarheid van de woningen en appartementen in Bellevue. Er ligt namelijk ook een bestemmingsplan waarin het een en ander is opgenomen als het gaat om de geluidshinder.

Opstoppingen

Vooralsnog hebben de maatregelen redelijk effect, al zal de gemiddelde automobilist daar anders over denken. Er ontstaan namelijk opstoppingen in het centrum door de werking van de verkeerslichten. Verkeer wordt met opzet gedoseerd toegelaten in de hoop dat men voor alternatieve routes om het centrum heen kiest. In 2019 zou het maximaal aantal motorvoertuigen moeten zijn teruggeschroefd naar 8.000 per etmaal. Volgens VOLG zijn dit er nu, ondanks de genomen maatregelen, nog steeds duizenden meer. De alternatieve routes (o.a rondweg Hulsbroek, Nijverheidsweg-Wisselpad en Kerkstraat-Houtlaan) worden te weinig gebruikt, zo staat in de mobiliteitsvisie, waarin wordt voorgesteld om die routes aantrekkelijker te maken.

Proef

Wethouder Alex ten Westeneind stelde deze maand echter voor om de lichten drie maanden uit te laten, om te kijken wat de gevolgen daarvan zijn. De pilot lijkt niet zozeer bedoeld om te onderzoeken of de doorstroming beter wordt, dat is ondertussen al wel gebleken, maar om te zien wat er met de verkeersintensiteit (er liggen al meetpunten) en -veiligheid gebeurt.

Consequent

“De leefbaarheid van het centrumgebied als woon- en winkelgebied is toch belangrijker dan het plezieren van de automobilist die ongehinderd door het centrum wil rijden?” aldus VOLG. De partij wil dat het college consequent blijft in het beleid.

Donderdag zal duidelijk worden of er genoeg steun voor de motie is. De vergadering is evenals voorgaande keren (als de techniek het toe laat) live op DeGroesbeek.nl te zien.

Update 02-02-2017, 21:00 uur
De motie van VOLG is donderdagavond verworpen. Een meerderheid (12-9) wilde de proef toch een kans geven, maar wel als vooraf duidelijk is wat de vervolgstappen zijn wanneer blijkt dat er meer verkeer door het centrum komt. “Wij moeten daar wel vooraf afspraken over maken”, zei Hennie Eikholt van de Groesbeekse Volkspartij (GVP).

De partijen die voor de motie waren (VOLG, Voor Berg en Dal, PvdA Berg en Dal, GroenLinks Berg en Dal) schatten in dat de doorstroming weliswaar beter wordt, maar de verkeersintensiteit ook flink toeneemt. “Op piekmomenten komen er 15.000 motorvoertuigen per etmaal door Groesbeek-centrum”, zei Peter Maas van VOLG. Zij zien het experiment dan ook niet zitten.

Partijen als Sociaal Groesbeek en D66 vonden de conclusie van de tegenstanders van de proef te voorbarig en wilden eerst de resultaten afwachten. Wethouder Alex ten Westeneind zal de plannen de komende tijd uitwerken voordat de lichten tijdelijk uit gaan.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 2 februari, 2017 door Redactie DeGroesbeek with 9 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering

Tuurllijk, … met z’n allen met de auto voor het stoplicht staan is veel beter voor het milieu !!

hentje

Ik kan volg nie mer volgen

Henk

Ik VOLG het niet meer, ik stem het ook nooit meer!

stom

Ik kan volg wel volgen. Het beste is het centrum autovrij te maken

Groesbeker

alternatieve route langs wisselpad is gevaarlijk want die weg is niet geschikt om meer verkeer te verwerken er zitten twee bochten in die met twee auto`s tegelijk lastig te nemen zijn. voor fietsers en voetgangers wordt het daar erg gevaarlijk

Diegene die in belleveu zijn gaan wonen weten toch ook wel dat het in een centrum drukker is ,en wordt er wel naar de mensen gekeken die aan alternatieve route wonen en kinderen bij de school aan de rondweg gedacht,
De houtlaan ook zo een leuke alternatief dat het verkeer zich ophoopt boven bij de kruising , ik kan het niet meer volg{en}

Appie

Breng dan ook de winkels naar t industriegebied.Zodoende hoeft er geen enkel verkeer meer door t centrum!!

karin

ik ga niet eens meer proberen om het te volgen. gemeentebeleid is het centrum te ontlasten van verkeer.. Dan lijkt het mij echt een tópidee om een gloednieuwe parkeergarage midden in het centrum te brengen met de ingang in het drukste deel van het centrum! Oh wacht, die is er al….

Van \'t een komt \'t ander

Laat ook de verkeerspolitie wat meer aanwezig zijn. Steeds meer asociaal gedrag. Automobilisten met haast maar ook scooters die over het voetpad kruisingen afsnijden. Vanmiddag al 3 auto’s gezien die in de dorpstraat buiten de blauwe vakken staan. Aan de kant van de etos op de stoep, voor de uitrit van bakker hans en notabene op de stoep ter hoogte van het zebrapad.

Van ergernis tot ergernis gaat het nu wat voor agressie en gevaarlijke situaties zorgt.
Met alleen het stoplicht project is de gemeente er nog lang niet.

wpDiscuz