“Verkeer niet door Groesbeekse woonwijken als alternatief”

GROESBEEK – Om de Dorpsstraat te ontlasten moet het verkeer over meerdere wegen verspreid worden. In de mobiliteitsvisie staan alternatieve routes aangewezen.


Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Twee schrappen

Twee van die routes zijn Houtlaan-Kerkstraat-Ottenhoffstraat-Dries en de route Nijverheidsweg-Wisselpad. Die wegen worden opgeknapt, om de routes aantrekkelijker te maken. Via een amendement wil de lokale partij VOLG dat die routes als alternatief uit de visie worden geschrapt. Donderdagavond is de raadsbehandeling van deze visie.

Duizenden auto’s door woonwijken

“In 1999 ging de gemeente nog uit van 4000 motorvoertuigen per dag door de Dorpsstraat. Het bestemmingsplan Dorpsstraat – Mariendaal is gebaseerd op een verkeersintensiteit van 7200 motorvoertuigen per dag door de Dorpsstraat (oplopend tot bijna 8000 in 2019)”, schrijft VOLG. “Terugdringen van het aantal motorvoertuigen door de Dorpsstraat betekent volgens deze visie dat we duizenden auto’s doorgaand verkeer per dag door woonwijken gaan sturen over zogenaamde Erftoegangswegen+. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid van die woonwijken en zal in de toekomst alleen maar ongenoegen en klachten opleveren en mogelijk leiden tot ongelukken in die woonwijken”.

Twee routes waar nodig beter inrichten

De partij stelt voor om de twee gebiedsontsluitingsroutes, rondweg Hulsbroek en Herwendaalseweg-Mooksebaan, waar nodig beter in te richten ten behoeve van een vlotte doorstroming. De overige wegen in het dorp Groesbeek zijn gewone erftoegangswegen, waar het gemotoriseerde verkeer zich aanpast aan het langzame verkeer (fietser en voetganger).

Motie verkeerslichten

VOLG dient naast het amendement ook een motie in om de verkeerslichten gewoon in werking te houden. Het uitzetten van de lichten, zoals het college bij wijze van proef van plan is, zorgt voor een vlottere doorstroming, maar ook voor meer verkeer door het centrum. Dat laatste staat, zo zegt VOLG, haaks op het gemeentelijk beleid.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 1 februari, 2017 door Redactie DeGroesbeek with 6 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Muts

Er staat letterleijk:
De overige wegen in het dorp Groesbeek zijn gewone erftoegangswegen, waar het gemotoriseerde verkeer zich aanpast aan het langzame verkeer (fietser en voetganger).

Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar die is zeker nog nooit in een van die wijken geweest. Er wordt helemaal niet aangepast, maar met debiele snelheden door woonwijken gescheurd, waarbij totaal niet gekeken wordt naar kinderen, ouderen en fietsers. Het motto is: “aan de kant, ik moet er door”.

Hoflaan, Mariendaalseweg, Ottenhoffstraat, van Nispenstraat allemaal racebanen en de politie doet er niks aan.

Ik ben niet vaak voor VOLG, maar dit is tenminste een goed idee.

kiezer 2014
Deze oplossing is hinken op twee benen. Veilig in de wijken & participatie van inwoners versus verkeersluw maken van het centrum. Die spoorwegovergang is best wel makkelijk maar je moet wel met 30 km per uur door de Hoflaan en heel goed op spelende kinderen, oudjes en fietsers letten. Dat lukt niet iedereen, nu niet, straks niet en over tien jaar ook niet. Oude wet; dat was zo, dat is nog steeds zo en het zal zo ook nog wel in de toekomst blijven. De politie kan ons daar niet bij helpen, wij moeten dat immers zelf inzien. De politiek… Lees meer »

De reeds bestaande gebiedsontsluitingsroutes beter inrichten, zodat ze ook gebruikt kunnen worden waar ze voor bedoelt zijn. En niet de woonwijken extra gaan belasten en nog meer gevaarlijke situaties in de hand werken. Het aanpassen van het gemotoriseerde verkeer aan het langzame verkeer blijft echter nog een punt van aandacht.

Hallo
nog meer verkeer over de rondweg…….normaal gesproken loopt een rondweg om de kern heen. Hier in groesbeek loopt hij echter MIDDEN door een woonwijk namelijk het stuk van het bosbessenbeest tot de hulsbroek. De woonwijk ten zuiden van deze weg is enorm gegroeid en groeit nog. Al deze mensen en kinderen moeten altijd de weg oversteken om naar school/bieb/dorp te kunnen. Ook de treffers en pluryn zijn ten zuiden van de weg gestationeerd en zorgen voor veel overstekend verkeer. Nu is het al een racebaan en wordt er echt niet gestopt voor de zebrapaden…..deze weg was oorspronkelijk bedoeld voor de… Lees meer »
Toontje

Kiezer 2014 raakt wat mij betreft de kern: “De politie kan ons daar niet bij helpen, wij moeten dat immers zelf inzien.” En daar gaat het te vaak mis: zelfreflectie, inzicht en verantwoordelijkheid zijn spaarzaam in deze tijd. Te vaak wijzen naar de ander, zelf te vaak de regels aan je laars lappen. Zo wordt het nooit wat.

kiezer 2014
Ach Toontje, ik heb zojuist nog een keer de verkiezingsbeloften van 2014 bekeken en wat raadsbesluiten, hulde aan het archief van deze site! Het centrumplan behelsde o.a. 5 grote supermarkten tussen het spoor en de Zuidmolen. Niet zoals in Kranenburg net buiten de kern, maar op de wijze van Sjaak en het GVP in het ‘auto-luwe’ centrum. Het is nog 2 uurtjes voor de raadsvergadering maar ik voorspel je nu al dat de inwoners van Groesbeek-noord en andere wijken de auto’s door de wijken gejaagd zien krijgen om ‘ons’ centrum autoluw te maken, liefst met de vertragende verkeerslichten uit zodat… Lees meer »
wpDiscuz