Gemeente Berg en Dal betaalt rekeningen sneller

GEMEENTE BERG EN DAL – Bij de start van de nieuwe gemeente in 2015 betaalde de gemeente in 80% van de gevallen bijtijds de rekeningen.

Eind 2016 heeft de gemeente dat flink op weten te schroeven; naar 93%. De Rijksoverheid hanteert als streven dat 90% van de facturen binnen de wettelijke termijn van 30 dagen betaald zijn.

600 facturen

Het percentage van 93% is gebaseerd op 600 facturen, blijkt uit navraag van DeGroesbeek.nl bij de gemeente Berg en Dal. Dat er daarvan zo`n 40 niet op tijd zijn betaald heeft verschillende redenen. “Van onjuiste facturering, afwachten van creditnota, facturen waar vragen over waren richting het betreffende bedrijf tot aan vertraging in ons eigen betaalproces (met wisselende oorzaken)”, laat een woordvoerder ons desgevraagd weten. De gemiddelde overschrijdingstijd wordt niet gemonitord en is dus niet bekend. “We monitoren juist tijdige betaling en sturen daar ook op”.

Invloed

De Vereniging Nederlandse Gemeenten benadrukt al een aantal jaar dat korte betaaltermijnen bijzonder belangrijk zijn. Dit is van wezenlijke invloed op de financiële positie van lokale ondernemingen en daarmee de lokale economie.

“Verder opkrikken”

De gemeente Berg en Dal onderschrijft dit en hanteert dit zelfs als beleidsdoelstelling. Wethouder Sylvia Fleuren van Financiën: “Het was een noodzakelijke en mooie verbeterslag. In 2017 proberen we dit percentage nog verder op te krikken.”

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:
Gepost op 25 februari, 2017 door Redactie DeGroesbeek with Geen reacties »

Reageer op het artikel

Laat als eerste een reactie achter

wpDiscuz