Congres in Groesbeek over reactivering spoorlijn Nijmegen-Kleve

GROESBEEK – PvdA Berg en Dal organiseert op 27 januari 2018 samen met PvdA Nijmegen, SPD Kranenburg en Kleve een congres over de reactivering van de (light)railverbinding tussen Nijmegen en Kleve.

Dat gebeurt in voorzieningenhart Op de Heuvel aan de Ericastraat 39 in Groesbeek. Aanvang is 10:30 uur.

Jarenlange discussie

Er is al jaren discussie over de reactivering van de oude spoorlijn. Voorstanders hiervan proberen de grensoverschrijdende infrastructuur duurzaam verder te verbeteren door ook de lightrailverbinding tussen Nijmegen en Kleve op de agenda te krijgen. “Een duurzaam en beter openbaar vervoer voor studenten, stagiaires, grenswerkers, forenzen, toeristen, shoppers en dagjesmensen. Maar ook voor de ontsluiting van het achterland en eventueel op den duur het vliegveld Weeze en de steden Düsseldorf en Duisburg”, aldus de politieke partijen.

Grensoverschrijdende samenwerking

PvdA Berg en Dal werkt samen met haar politieke partners in Nijmegen, Kranenburg en Kleve. “Het fietspad van Nijmegen naar Kleve is daarvan het meest zichtbare en aansprekende resultaat. Zonder de grensoverschrijdende samenwerking was dit er nooit gekomen”. Met de lightrailverbinding moet de economie van Groesbeek, en dus ook van de gemeente Berg en Dal, versterkt worden. Vandaar ook de samenwerking op dit punt.

Duurzaam tram-treintje

Het vernieuwde centrum van Groesbeek staat volgens PvdA Berg en Dal grotendeels, maar leeft nog onvoldoende en is nog niet af. In Groesbeek-centrum past volgens de partij een stationnetje van een duurzaam elektrisch/waterstof tram-treintje dat tweemaal per uur vriendelijk tussen Nijmegen en Kleve pendelt. Het moet daarbij Groesbeek, De Poort, Kranenburg, Donsbrucken, Nutterden en het bedrijventerrein in Groesbeek aandoen.

Nieuw onderzoek

Daarvoor is nieuw onderzoek nodig. “Het oude onderzoek, waar de provincie nog steeds van uit blijft gaan, houdt geen rekening met die inzichten en technische ontwikkelingen”, stellen PvdA en SPD. Een gezamenlijke inzet van de politieke partijen en de voorstanders zou moeten leiden tot een nieuw onderzoek. “De resultaten daarvan zou het nemen van vervolgstappen of het afzien ervan voor eens en altijd moeten afdwingen”.

Uitnodiging

Betrokkenen, belanghebbenden en deskundigen zijn op 27 januari welkom in het voorzieningenhart om in gesprek te gaan over de vervolgstappen. De uitnodiging vind u hier (klik, PDF-bestand). Daarin staat meer info over het aanmelden.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 12 januari, 2018 door Redactie DeGroesbeek with 14 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Piet

Het is ongeveer 30KM van Nijmegen naar Kleve, dus die trein zal al zeker 60 KM/uur moeten rijden om twee maal per uur te pendelen tel daarbij ook nog de wachttijden op de stationnetjes dan is het onverstandig om een trein met zo’n 70 km per uur 1.5 meter langs een druk bereden fietspad te laten rijden.

Iemand

En de diertjes in de spoorlijn dan

H. v. Angeren

Ik vind het een goed initiatief. Laat op zijn minst onderzoeken of het haalbaar is want de omstandigheden zijn behoorlijk veranderd tussen het laatste onderzoek en het onderzoek wat nu ( mogelijk) gaat plaatsvinden. Ben ook zeer benieuwd naar het standpunt in deze van andere politieke partijen en met name SG.

Hent

Je bent pas echt duurzaam bezig als je de boodschappen naast de deur koopt. Een trein laten rijden voor koopjes jagers en toeristen is verspilde energie. Waterstof generen kost ook energie. Dus het beste voor het milieu is geen trein :).

Een trein tussen Nijmegen en Groesbeek Voor forenzen is nog te begrijpen. En iedereen kan zich de lege bussen nog herinneren die dagelijks tussen Groesbeek en kleve op en neer reden.

ze zijn niet goed bij hun hoofd PVDA besteed dat geld maar ergens anders aan.

Piet

Ik zou er ook graag naartoe gaan ,maar het is alleen voor betreffende instanties en niet voor de gewone man, de reiziger dus.

Sterretje

Lijkt mij een mooi plan , ook voor de ouderen,en studenten een zeer mooie ontwikkeling zo een trammetje of treintje.

Rinus

Komt er nu nooit een einde aan dit domme geneuzel. Totaal geen behoefte aan gezien de lege bussen richting Dld. Er moet wellicht weer een Europees subsidiepotje geleegd worden. Er ligt nu een mooi fietspad dat intensief wordt gebruikt. Slim vd PvdA om dit verhaal weer in verkiezingstijd op te rakelen. Of juist niet omdat Groesbeek dit niet ziet zitten.

Kiezer 2014

Bij de PVDA zijn ze het ‘spoor’ bijster!
Moeten wij nu vrezen dat daags na de verkiezingen en wederom in het geniep de werkzaamheden gestart worden???

piet

nie Wies.

Juustem

PvdA wil minder blik in het centrum en het moet autoluw worden…maar een trein dwars door het dorp moet wel kunnen?

@ Piet: IEDEREEN die is geïnteresseerd mag en kan zich aanmelden voor de 27e.

En lijkt me dat de gemeente toch wel heeft geleerd van de fouten bij het fietspad en het hierbij (tram!! Geen trein) dus WEL goed kan doen.

Bernard

Een politieke partij dient nuttig werk te verrichten. Alle tijd die aan deze discussie wordt besteedt, is verloren tijd. Het is niet voor niets dat de PvdA landelijk gezien nog maar een mini partij is, vergeleken met lange tijd geleden. Wordt wakker, leden van het Bestuur ! Bedenk dat de kiezers de partij helemaal kunnen wegstemmen.

Karin

Mag ik aannemen dat dit dromende clubje het onderzoek van hun eigen zakgeld betaalt?

wpDiscuz