Mogelijk nieuw onderzoek spoorlijn Nijmegen – Kleve

NIJMEGEN/GROESBEEK – Onlangs werd er in Groesbeek een congres georganiseerd over de reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleve.

In collegeprogramma

De belangrijkste conclusie van de conferentie is dat elke politieke partij die voorstander is van reactivering, zich nu moet inzetten om na de gemeenteraadsverkiezingen de spoorlijn in de coalitieakkoorden van gemeenten Nijmegen en Berg en Dal opgenomen te krijgen. Alleen dan kan de spoorlijn in de volgende coalitieperiode ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Als het om de financiering van het project gaat, is natuurlijk ook medewerking vanuit Duitse zijde cruciaal. Op de conferentie werd die toezegging gedaan. Zij zijn bereid te investeren op basis van de nieuwe cijfers.

Tij gekeerd?

In de afgelopen 25 jaar was de politieke consensus nog nooit zo groot als nu. Is het tij gekeerd?. Peter Kerris van de PvdA Gelderland stelde, samen met D66 Gelderland en GroenLinks Gelderland, tijdens een statenvergadering mondelinge vragen met betrekking tot de reactivering. ‘In 1991 werd de lijn tussen Nijmegen en Kleef na 126 jaar gesloten in verband met tegenvallende reizigersaantallen’, aldus Kerris. ‘Inmiddels is er meer verkeer over de grens en meer behoefte aan goed openbaar vervoer in het grensgebied. Bovendien kan een railverbinding tussen Nijmegen en Kleve via Groesbeek en Kranenburg een impuls geven aan de Radboud Universiteit, de HAN de Hochschule Rhein-Waal, het toerisme in Groesbeek en de regionale economie. Dat vinden zowel de PvdA, de SPD, de Radboud Universiteit, de FNV, VIEV, VRR en de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal”.

Ook bij de Provincie

Kerris wil onder meer antwoord op de vraag of Gedeputeerde Staten (GS) bekend is met de uitspraak van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) dat er nieuw onderzoek moet worden uitgevoerd naar het railtraject Nijmegen – Kleve. Ook wil hij weten of de kosten van de exploitatie op het Duitse deel van het traject door de deelstaat Nordrhein-Westfalen worden overgenomen als de haalbaarheid positief uitvalt. Een en ander zou moeten worden vastgesteld met een nieuw onderzoek.


Het congres in het voorzieningenhart is goed bezocht. Men zet in op een vernieuwd onderzoek. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Financiële middelen

Gedeputeerde Conny Bieze gaf in haar beantwoording namens GS aan dat er onlangs een overleg in Kleve was, waarbij Provincie Gelderland en VRR ook aanwezig waren. ‘De kosten bij reactivering aan Duitse zijde zijn erg hoog, maar de VRR heeft meer geld van de Bundesregierung gekregen voor openbaar vervoer. GS heeft op dit moment geen middelen voor realisatie en exploitatie van de spoorverbinding. Op de langere termijn ziet GS echter wel innovatiemogelijkheden en daarover zal nog gesproken worden’, zei ze. GS vindt dat wanneer het gaat om verbindingen en grensoverschrijdende samenwerking, iedere verbinding een belangrijke. Bieze: ‘Toen destijds vanuit Duitsland medewerking aan GS gevraagd werd ten behoeve van de verbinding tussen Emmerich en Arnhem, had GS ook geen middelen, maar heeft toen ook heel hard gewerkt om die toch gerealiseerd te krijgen. Als er kansen zijn, proberen we die wel degelijk op te pakken”.

Constructief overleg

Er is momenteel sprake van een constructief overleg, maar Duitsland en GS zijn het nog niet overal over eens. GS legt tot op heden het accent op het verbeteren van de bestaande busverbinding tussen Nijmegen en Kleve. Medio 2018 moet dit voor elkaar zijn. GS is van mening dat er geen sprake mag zijn van “parallelliteit van spoor- en busverbinding”. Het moet niet zo zijn dat de ene partij reizigers bij de ander weghaalt. Bieze laat weten dat de ingrepen die nu uitgevoerd worden op station Nijmegen Centraal en Heijendaal een toekomstige reactivering van de spoorverbinding niet onmogelijk maken. Er wordt ook geen rekening mee gehouden, wat betekent dat er bij een mogelijke reactivering te zijner tijd extra maatregelen getroffen moeten worden om het mogelijk te maken.

Bereidheid tot nieuw onderzoek, veiligheidsmaatregelen Groesbeek

GS is zeker bereid om mee te werken aan nieuw onderzoek, omdat zij zich afvraagt of de cijfers uit eerder onderzoek nog wel kloppen. Bieze: ‘Wat nu eerst nodig is, is te kijken of het wel kan in het gebied waar de spoorlijn doorheen zal gaan lopen. Ook moeten we samen met ProRail de veiligheidsmaatregelen inventariseren die getroffen moeten worden, met name in de kern van Groesbeek. We gaan hiermee aan de slag, dat is al afgesproken.’

Artikel via mediapartner Streekomroep RN7.

Bron/Tekst: Streekomroep RN7


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, ,
Gepost op 5 februari, 2018 door Redactie DeGroesbeek with 15 reacties »

Reageer op het artikel

15 reacties op "Mogelijk nieuw onderzoek spoorlijn Nijmegen – Kleve"

Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Lambert
De kosten aan de Duitse kant zijn hoog en aan onze kant is geen geld. Krijgen we nu een beleidsontwikkeling zoals de Betuwelijn is ontstaan? Namelijk een veel te dure lijn aan Nederlandse kant en al meer als 10 jaar geen aansluiting op de Duitse kant!! Stel voor, dat deze keer de Duitsers maar eens het voortouw nemen en als dat klaar is, dan kijken wij of we er geld voor over hebben. Duitsland is aanzienlijk rijker als wij en we hoeven geen water naar de zee te dragen. Daarnaast is de discussie over parallelliteit nog een forse, natuurlijk kost… Lees meer »
Hent

De gemeente berg en dal vindt nog helemaal niks. Ze kunnen beter de B9 van Nijmegen doortrekken naar Kleve, zoals ooit de bedoeling was. Eerste gedeelte inclusief afslag naar Kranenburg ligt er al. Laat hier een elektrische bus overheen rijden en klaar is kees. Dan kom je ook alle (elektrische) automobilisten van Nijmegen naar kleve of emmerich tegemoet en ontlast je de binnenwegen van Kranenburg naar Kleve en niemand heeft er last van!

Hent

Daarbij is de afstand over de B9 (als deze door getrokken wordt) van Nijmegen naar Kleve vele male korter dan over het spoor van Kleve via Groesbeek naar Nijmegen.

Posi

Hoe is het geselt met de zandhagedissen en salamanders wachten zij met oversteken totdat de trein voorbij is

Waarom weer deze discusie Er zijn al heel wat bewijzen dat hier niemand op zit te wachten bv een duitse bus die een jaar gesubsidieerd heeft rond gereden daar werd geen gebruik van gemaakt. Groesbeek zit toch niet te wachten op een hekwerk dwars door het dorp. Er rijd een bus van breng naar Duitsland en ook daar zitten geen mensen in. Die trein zal heel veel geld kosten en geen opbrengsten hebben. Na twee jaar wil dan een paar partijen goederen vervoer daar laten rijden. Dit is ook de opzet van Duitsland vervoer na het vlieg veld. Je zult… Lees meer »
Piet

Willen de voorstanders zich even melden, dan weet ik waar ik niet op moet stemmen.

piet

mafkezen.

Name

De PvdA laat weer eens zien dat de kiezer nu al buiten spel staat. Ik zeg: referendum in Berg en Dal. Als de uitkomt tegen de spoorlijn is, deze discussie stoppen voor op zijn minst de komende 50 jaar!

Rinus

Snel kappen met deze trein discussie. Krankzinnig idee om te reactiveren. Prestige project zonder perspectieven waar de Echte Groesbeker tegen is omdat het afbreuk doet aan zijn mooie dorp. Al die surrogaat groesbekers zal dat een zorg zijn.
Afsluiten en boek dicht maken.

Ursuela

@Rinus, vroeger reed er ook een trein naar en door Groesbeek. Op vele oude foto’s laat men graag en vol trots het oude station van Groesbeek zien. Veel inwoners van Groesbeek zijn hier maar wat trots op.

Rinus

@Ursuela, aan je reactie te zien heb jij dat niet zelf ondervonden hoe dat destijds ging. Grote ergernis over het lange wachten omdat dat treintje door een druk centrum moest rijden. Dit zal nu alleen maar langer zijn gezien de toename vh verkeer. Ik als echte Groesbeker kom maar zelden iemand tegen die met trots terug kijkt op die “trein” tijd. Of kom jij de mensen tegen die “Vroeger” altijd alles beter vonden.

Eijbert

Geweldig, biedt veel mogelijkheden voor jong en oud

Het is dan alleen voor mensen van nijmegen en kleven en Groesbeek heeft er last van.
Een man van de PvdA die wethouder wil worden is hier de aanstoker van.

Stekkenbergse

Haha, maar welke gek wil er nou naar Kleve gaan winkelen, terwijl er hier een prachtig winkelcentrum hebben..

Zusje

Steek het geld in nuttigere zaken

wpDiscuz