[Video] Hoofdpijndossier grensovergang bij Groesbeek na 24 jaar gesloten

GROESBEEK/KRANENBURG – Er is na 24 jaar een einde gekomen aan de juridische procedures rondom de grensovergang Altena – Hettsteeg, het grensweggetje tussen Groesbeek en Kranenburg.


Wethouder Sjaak Thijssen geeft een samenvatting over het dossier. Video via onze mediapartner Streekomroep RN7.

De provincie Gelderland heeft de last onder dwangsom van september 2015 dit jaar formeel ingetrokken en de gemeente Berg en Dal het beroepschrift daartegen bij de Raad van State.

Sluiting in 1994

De grensovergang werd in 1994 gesloten. In de jaren daarna probeerde de voormalige gemeente Groesbeek de weg opnieuw open te stellen voor het autoverkeer. Een verkeersbesluit daarover haalde het aanvankelijk niet, omdat de gemeente bij de rechtbank niet kon aantonen dat de situatie wezenlijk is gewijzigd ten opzichte van 1994. Ook toonde de gemeente niet aan dat de Cranenburgsestraat het verkeer wel zou kunnen verwerken.

Besluit Kranenburg en Groesbeek in 2006

In 2006 hebben Kranenburg en Groesbeek in een gezamenlijke vergadering besloten dat de grensovergang weer in gebruik moet worden genomen. Tussen 2006 en 2010 heeft er juridisch getouwtrek plaatsgevonden tussen de gemeente en de toenmalige Dienst Regelingen. Dat ging over onderzoek naar de effecten van het verkeer in de grensstreek op alle soorten fauna. Dat geschil is in maart 2010 opgelost.

Geslotenverklaring opheffen

In juli 2010 neemt Groesbeek het verkeersbesluit om de geslotenverklaring vlak voor de landsgrens op te heffen, met een uitzondering voor vrachtverkeer. Dat besluit wordt in december 2012 bij uitspraak van de Raad van State onherroepelijk. Begin 2013 beginnen de civieltechnische voorbereidingen om de Cranenburgsestraat aan te passen. In het ontwerp zijn ook alle maatregelen opgenomen die nodig zijn om overtredingen van verbodsbepalingen uit de Flora- en faunawet te voorkomen.

Last onder dwangsom

Vanaf eind 2013 ligt de gemeente in de clinch met de Staatssecretaris van Economische Zaken. Door de overgang weer open te stellen voor het verkeer zouden beschermde steen- en kerkuilen in gevaar komen. Een preventieve last onder dwangsom ter voorkoming van een overtreding op grond van artikel 9 van de Flora- en faunawet volgt, maar wordt door de rechtbank van tafel geveegd.

Weg open sinds 2015, maatregelen genomen

In de zomer van 2015 gaat de weg open voor autoverkeer, maar lopen er nog wel procedures en dreigt er niet veel later opnieuw sluiting. Zo ver komt het niet meer, mede dankzij een mediationtraject tussen Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Werkgroep Milieubeheer Groesbeek (WMG) en de gemeente. Er is een maatregelenplan opgesteld die eind 2017 is ondertekend. Daarin staan afspraken over snelheidsremmende maatregelen, de maximumsnelheid van 30 km/uur en het monitoren van de snelheid en verkeersintensiteit.

Kosten

De kosten waren begroot op € 856.000,- maar vielen € 211.000,- hoger uit. Dat blijkt uit een evaluatie van het hele project, waar het college van burgemeester en wethouders dinsdag kennis van heeft genomen. “De hoog opgelopen voorbereidingskosten zijn volledig te wijten aan kosten voor advocatuur, onderzoeken en interne uren voor de diverse juridische procedures”, aldus het college.

Na openstelling maken zo’n 1.200 motorvoertuigen per dag gebruik van de grensovergang. De intensiteit blijft daarmee onder de prognoses.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze mediapartner Streekomroep RN7.

Bron/Tekst: DeGroesbeek.nl & Streekomroep RN7. Video: RN7.


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 5 maart, 2018 door Redactie DeGroesbeek with 9 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Hanny

De gemeente is gezwicht voor een lobby van automobilisten die met borrelpraat over “Open Grenzen” nu iets sneller in Kranenburg zijn om boodschappen te doen en te tanken.

De gemeente wist heel goed dat het Verdrag van Schengen (zg Open Grenzen) helemaal niets te maken heeft autoverkeer. Vandaar dat er vanaf het begin dure advocaten en adviseurs zijn ingeschakeld om dit erdoor te drukken.

Triest dat opnieuw een rustig en veilig gebied is opgeofferd aan de auto. Probeer daar nog maar eens rustig te wandelen en te fietsen met je kinderen.

Wat een verloedering!

Peter

Triest maar waar Hanny: In Groesbeek bekijken ze de wereld alleen door de voorruit van hun auto!

De witte

Altijd handig zo’n binnendoorweg.
Het lijk wel een parcours voor een rijopleiding. Toch goed dat de gemeente dit er doorgedrukt heeft.
Het moet maar een klaar zijn met die azijnzeikers die daar wonen.
1500 auto per dag laat me niet lachen. Ik snap de ophef niet.
Zelfde als het fietspad spoorkuil maar dat is weer een andere discussie. Het blijft een snelle binnendoorweg naar kranenburg en dit moet lekker zo blijven. Ik fiets er vaak en heb weinig last van auto’s

Hanny

@De Witte: Wel jammer voor jou dat jij nooit de rust, stilte en veiligheid hebt ervaren die daar was toen er nog geen doorgaand autoverkeer was. Dat komt helaas nooit meer terug.

boersteeg

hanny 150 meter verder ligt een fietspad en deze komt ook uit op de hettsteeg. dus niet miepen over fietsen of wandelen.

Heinrich

Ik blijf het heel vreemd vinden dat de gemeente Groesbeek zoveel van ons belastinggeld heeft uitgegeven om het gemakkelijk te maken om in Kranenburg te gaan winkelen, tanken en te gaan eten.
Dit gaat ten koste van onze eigen Groesbeekse winkeliers.
Je zou haast denken dat onze bestuurders wat toegeschoven hebben gekregen van de Kranenburgse middenstand.

bert

ik heb nog nooit een weg gezien buiten de bebouwde kom met zoveel obstakels als dat laatste stuk van de kranenburgsestraat ga je daar dan de grens over is het perfect .

Juustem

Verspilling van gemeenschapsgeld net als bij het fietspad. De gemeente moet zich ook aan wet- en regelgeving houden. Je maakt je als gemeente ongeloofwaardig als je als gemeente keer op keer de mist in gaat. Mediation wordt door de gemeente alleen ingezet als er juridisch geen andere uitweg meer is, maar misschien met het oog op de juridische kosten, ga eerst met belanghebbenden om tafel zoals burgerparticipatie hoort te werken. Doen wat je zegt, wees die betrouwbare overheid en geef het goede voorbeeld.

wat een gezemel dat er auto,s rijden je kunt overal fietsen.

wpDiscuz