Herontwikkeling Spoorlaan kost € 500.000,- extra

GROESBEEK – De herontwikkeling van de Spoorlaan in Groesbeek heeft € 494.000,- meer gekost dan verwacht en de gemeente Berg en Dal stond tijdens het project onder druk.


Mei 2017, vlak voor de opening van de eerste supermarkt. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Dat blijkt uit een evaluatie van dit project.

1.8 miljoen ipv 1.3 miljoen

Het gaat om de voorbereiding en uitvoering van de bouw van het parkeerdek van de Aldi en de Jan Linders, maar ook het bouw- en woonrijp maken op die locatie. Daarvoor was een budget van 1.3 miljoen euro beschikbaar. Nu blijkt dat de werkelijke kosten zijn opgelopen tot 1.8 miljoen euro.

Laat gestart

In 2014 is er overeenkomst gesloten tot ontwikkeling van de twee supermarkten en een parkeerterrein op het voormalig ZOMA-terrein aan de Spoorlaan. Tussen ontwikkelaar en gemeente Berg en Dal zijn afspraken gemaakt over grondtransacties, maar ook over de taakverdeling en de daarbij horende verplichtingen. De bouw is na een lang voorbereidingstraject en door het failliet gaan van een architect pas eind oktober 2016 gestart. De eerste supermarkt opende al in mei 2017.

Druk op gemeente hoog

De druk op de gemeente Berg en Dal was hoog, omdat er is afgesproken dat het parkeerterrein voor de supers bijtijds moest worden opgeleverd door de gemeente. Dit om een boete van € 500.000,- te voorkomen. “Met name het logistiek afstemmen wie wanneer waar mag en kan werken leverde druk op”, weten burgemeester en wethouders. Het is de gemeente gelukt het terrein op tijd op te leveren. Een beetje chaotisch was het allemaal wel: in de eindfase van het werk waren vier aannemers, twee supermarkten en vele onderaannemers gelijktijdig aan het werk om de openingsdatum te halen.

Flinke onderschatting

Het beschikbare budget is echter alsnog flink overschreden, onder andere door inschattingsfouten van de afdeling. De kosten voor de verlaging van de Spoorlaan zijn onderschat (60.000 euro), zo ook die van de bouw van het parkeerdek. Die bleken 2 ton hoger uit te vallen. Ook zijn er kosten (36.000 euro) gemaakt doordat er extra bodemvervuiling (er zat vroeger een tankstation) is aangetroffen en straatwerk bij het draisinestation kapot is gereden (34.000 euro). De kosten voor interne uren en externe adviseurs (zogeheten VAD-kosten) vielen € 100.000,- hoger uit. Dat die kosten zo hoog uit kunnen vallen had de afdeling vooraf niet gerealiseerd.

Leren

We zijn er nog niet: het HEMA/Scapino-plan is aangepast en daarvoor moet de gemeente aan de ontwikkelaar € 75.000,- extra betalen. Dat valt buiten de genoemde € 494.000,-. Nog wel een positieve afsluiting: “Er is geen sprake van uitgaven die overbodig zijn”, staat er in de evaluatie. De gemeente wil leren van de fouten en heeft een extern onderzoeksbureau opdracht gegeven om een nader evaluatieonderzoek uit te voeren.

De centrumlocatie Spoorlaan beslaat circa 10.000 m2.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , , , ,
Gepost op 28 mei, 2018 door Redactie DeGroesbeek with 5 reacties »

Reageer op het artikel

5 reacties op "Herontwikkeling Spoorlaan kost € 500.000,- extra"

Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Jp Smits

Zo te zien is er pas begonnen met een nieuwe gemeentebestuur en nu al vliegen de cijfers en verwijten door de lucht,waar moet dit uiteindelijk op uitkomen(wij wisten van niets?,toch?)

Als ik op mijn werk een vergissing maak van een galf miljoen!!! sta ik de volgende dag op straat.

Kloeke

Sjaak’s erfenis?

ze zijn allemaal het zelfde.

De witte

En die kosten worden nog hoger.
Uitrit parkeerplaats moet/mag breder worden. Je kunt er amper met twee auto’s naast elkaar door rijden.
Ook de hangplek voor jeugd met een auto op het parkeerdek mag aangepakt worden.
Vaak met piepende banden worden er rondjes gedraaid tot het een keer mis gaat. Wie is er dan het haasje.?

wpDiscuz