Gemeente nog druk met verkeersproef Groesbeek-centrum

GROESBEEK – De onderzoeksresultaten van de proef van de gemeente Berg en Dal voor wat betreft het verkeer door Groesbeek-centrum laten nog even op zich wachten.

Dat laat de gemeente ons desgevraagd weten.

“Proef van Alex”

In het voorjaar is de gemeente Berg en Dal begonnen met deze proef; een initiatief van voormalig wethouder Alex ten Westeneind (GJS). Hij wilde weten wat het uitzetten van de verkeerslichten in het centrum van Groesbeek betekent voor de doorstroom, de verkeersintensiteit en verkeersveiligheid. Doordat aansluitende wegen regelmatig werden opengebroken begon de meting later dan aanvankelijk gepland.

Verkeersstromen en akoestisch onderzoek

De verwachting is dat de doorstroming beter gaat, zoals inmiddels ook te zien is, maar er ook veel meer verkeer door het centrum komt. De harde cijfers zijn echter nog niet beschikbaar. “We hebben de verkeersstromen gemeten, zoals op de Dorpsstraat, Houtlaan, Wisselpad en Hulsbroek. We hebben ook akoestisch onderzoek uitgevoerd om te onderzoeken of er teveel geluid van het verkeer komt”, aldus de woordvoering van de gemeente.

Zebrapaden

De gemeente wil ook andere aspecten in kaart brengen en is daar nu mee bezig. Zo wordt bekeken hoe lang het duurt om vanuit de parkeergarage aan de Dorpsstraat de weg op te rijden, maar ook welke routes de fietsers en voetgangers gebruiken. Voor die laatste doelgroep wil de gemeente weten of zij oversteken bij de zebrapaden, of juist elders. Tot slot wordt ook de parkeerdruk op verschillende tijdstippen gemeten. “Kortom een totale inventarisatie van het verkeer in het centrum van Groesbeek”, is de uitleg.

Beleid is autoluw

Groesbeek-centrum moet voor doorgaand verkeer niet aantrekkelijk zijn en om dat te realiseren werd verkeer door middel van de verkeerslichten gedoseerd toegelaten. De bedoeling daarvan is dat automobilisten geen tijdswinst boeken en eerder kiezen voor een andere route, zodat de Dorpsstraat wordt ontlast. Er ontstonden inderdaad “files”. Het centrum moet volgens gemeentelijk beleid autoluw worden.

Toch is er voor gekozen om te kijken wat het uitzetten van de verkeerslichten met de veiligheid en doorstroming doet.

Bron/Tekst: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , ,
Gepost op 28 augustus, 2018 door Redactie DeGroesbeek with 8 reacties »

Reageer op het artikel

8 reacties op "Gemeente nog druk met verkeersproef Groesbeek-centrum"

Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
pedro

de doorstroom is beter maar het zebra daar moet je niet oversteken daar wordt je voor je sokken gereden

Helemaal prima. Verkeerslichten uit. Maak alleen een verhoging op de kruising bij Lee ho Fook en bij Huis Valois. Dit voorkomt grotendeels het harde rijden door het dorp.
Tijdelijk een flitspaal doet wonderen.

zo is het

Ik snap de hele discussie niet sluit dat hele centrum toch af. Tot ‘s morgens 10.00 uur kunnen wagens lossen en daarna dicht met die handel. Veel aantrekkelijker om nieuwe winkels aan te trekken en meer publiek naar Groesbeek te laten komen. In andere dorpen om Groesbeek heen is er ook een autoluw centrum. Daarbij mogen er inderdaad een stuk of 10 flitspalen geplaatst worden want dat hard rijden lijkt de gewoonste zaak van de wereld te worden. Wat een idioten zijn dat. En veel meer 30km zones rond het centrum aub. Het is nu wachten tot het weer misgaat.

Welke dorpen om Groesbeek zijn dat dan, zo is het.

Centrum

Inderdaad Zo is Het , goed verwoord afsluiten die straat, neem een voorbeeld aan o.a. Gennep, Wijchen en Beuningen. Daar floreert de middenstand uitstekend.
Maar in Groesbeek parkeert men het liefst in de winkel, met moet eens een meter teveel lopen

Je laat het wel uit je hoofd om in Groesbeek op de fiets naar het centrum te komen. Als je niet in het ziekenhuis wilt belanden moet je het trottoir op.

Welke ouders durven hier met hun kinderen door het centrum te fietsen?

Middenstanders met visie zouden moeten pleiten voor een autovrij centrum waar je rustig kunt shoppen zonder uitlaatgassen in te ademen.

Paula

Maak er een richting verkeer weg van, scheelt de helft.

Sluit dan af die handel, laat het verkeer maar bij jullie door het straatje rijden, maar de meeste klagers zullen wel ver buiten het centrum wonen, en geen last hebben van een rondweg.

wpDiscuz