Bezwaar tegen Duitse tolplannen

De Euregioraad, waarin de gemeente Groesbeek is vertegenwoordigd, heeft bezwaar aangetekend tegen de plannen van de Duitse regering om tol voor personenauto´s in te voeren.

Per 2016 tol betalen? Nederlanders gaan bij Wyler regelmatig de grens over. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Per 2016 tol betalen? Nederlanders gaan bij Wyler regelmatig de grens over. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl

Tolplannen per 1-1-2016

Duitsland heeft plannen om per 2016 tol te gaan heffen. Dit gebeurt niet alleen op de snelwegen, maar ook op de lokale wegen. Automobilisten moeten dan kiezen tussen verschillende tolvignetten. De goedkoopste vignetten zijn 10 tot 20 euro. Deze zijn dan tien dagen of twee maanden geldig. De prijs van een jaarvignet is afhankelijk van het type auto. De kosten kunnen oplopen tot zo`n 100 euro per jaar. Voor Duitsland zal dit over de gehele regeringsperiode meer dan 2 miljard euro opleveren.

Kranenburg

Minder Nederlanders zullen nu naar Duitsland gaan, terwijl Duitse winkels in de grensregio juist erg geliefd zijn onder de Nederlanders. Het Duitse dorp Kranenburg is in de regio Nijmegen zo`n boodschappenparadijs waar veel Nederlanders te vinden zijn. De tolkosten lijken, in verhouding tot wat men kan besparen door in Duitsland boodschappen te doen en te tanken, vooralsnog mee te vallen.

Euregio Rijn-Waal

Bondskanselier Merkel heeft van de Euregio Rijn-Waal een brief ontvangen, waarin de Duitse regering met klem verzocht wordt af te zien van deze plannen of voor de grensregio´s een aparte oplossing te vinden. Momenteel heeft de Euregio Rijn-Waal meer dan 50 leden, waaronder 32 gemeenten uit Nederland en 24 uit Duitsland.

Ook in Duitsland verzet

“We werken al meer dan veertig jaar aan het slechten van barrières tussen Duitsland en Nederland, maar hierdoor zijn we weer terug bij af”, zegt een woordvoerder van Euregio Rijn-Waal tegenover de NOS. In Duitsland zelf zou er ondertussen ook al veel verzet zijn tegen de plannen.

Tevens heeft de Euregio minister-president Rutte verzocht om namens de Nederlandse regering in Berlijn aan te dringen op een oplossing voor de verwachte negatieve gevolgen.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl, Gemeente Groesbeek, NOS



Tags:, ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 12 juli, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 15 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering

Lang leve Europa. Opgezet om alle grenzen te laten verdwijnen.

Lambert
Grenzen zijn ooit onstaan om tol te heffen. Dat heeft vervolgens geleidt tot de douane zoals we die van dertig jaar terug kennen. Met het besluiten om grenzen open te maken door het Schengen akkoord, dacht men vrijheid te creëeren. Nu moet er kennelijk voor doe vrijheid betaald gaan worden, want vrijheid betekent mobiliteit en mobiliteit betekent een ander slijtagebeeld en vaak ook meer slijtage aan wegen. Oplossing we gaan weer tol heffen om dat te betalen en doordat politici over het algemeen geen historisch geheugen hebben en al zelden in staat zijn tot volledige analyses, herhaalt de geschiedenis zich.… Lees meer »
maria

ALS DEZE GRAP DOORGAAT ZOU IK ALS NEDERLANDS E REGERING DE DUITSERS OOK TOLHEFFING LATEN BETALEN.
HIER ZIE JE OOK NIETS ANDERS DAN DUITSE KENTEKENS,ALS HUN ZO FLAUW KUNNEN DOEN DAN KUNNEN WIJ HET TOCH OOK?????

Kruimeltje

Maria, niet schreeuwen, we horen je zo ook.

truus

Het zou wel eens de omgekeerde wereld kunnen worden.Nu klagen de Nederlandse pomphouders, straks gaan de Duitse winkeliers klagen.

Bertus

@ Lambert, een Europees wegenfonds lijkt mij nou helemaal niet de oplossing. Want dan blijft er een groot gedeelte
aan de Brusselse strijkstok hangen……..
En hoe wil je dat doen met de huidige tarief verschillen?
In Nederland betaal je per kwartaal ongeveer net zoveel of meer wegenbelasting als in b.v. Duitsland, België en Engeland per jaar.

Ik kan wel begrijpen dat ze tol gaan heffen . In Frankrijk. Oostenrijk. Zwitserland en nog veel meer landen vinden we het normaal als we moeten betalen.

www.hanspeters.eu

Dan meteen ook in Nederland invoeren, er zijn immers meer Duitsers dan Nederlanders

Kruimeltje

Hans, heb je wel eens nagedacht hoeveel wij aan de Duitsers verdienen. Bijten in de hand die je voert is niet slim.

www.hanspeters.eu

Kruimeltje ik reageer maar weer eens op jou. Legitimeert dit volgens jou dan, dit voorgestelde tolplan, al meteen als je over de grens in Wyler komt? Ik blijf bij stelling gelijk in Nederland invoeren indien Duitsland dit invoert

Kruimeltje

Invoeren als ‘straf’ lijkt mij niet goed. Ik zie liever een goede economische doorrekening wat de financiële consequenties zijn. Soms lijken oplossingen gunstig maar blijken deze op termijn ongunstig uit te pakken.
M.a.w. Geen onderbuik reactie maar een besluit met je verstand nemen.

Kruimel die Duitsers lanceren gewoon een slecht plan met als doel de eigen begroting op orde krijgen, juist geen Europese gedachte en ook slecht voor de grensregio.
Maar ja als ze echt willen kan dat betonnen fietspad langs het spoor door ons gebombardeerd worden tot 1e ‘tol-fietspad’. Dat zal die Duitsers leren:)

Kruimeltje

Sam, als ik de bijdrage van Hans goed lees wil ook hij door tolheffing zijn begroting op orde krijgen.

slecht gelezen Kruimel!

www.hanspeters.eu

Sam kruimeltje zal het worst wezen om eens iets goed te lezen.

wpDiscuz