Geen aanpassing grensovergang Wyler

Aan de grensovergang Wyler wordt niets veranderd. Er is namelijk een gebrek aan bestuurlijk draagvlak aan de Duitse zijde van de grensovergang.

De "kleine" grensovergang: grensovergang Wyler. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

De “kleine” grensovergang: grensovergang Wyler. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Er is jarenlang gesproken over een mogelijke aanpassing van deze grensovergang met verschillende varianten, waaronder een rotonde. Een nieuwe vormgeving van de grensovergang dient er primair toe om de grensovergang beter geschikt te maken voor vrachtverkeer van en naar Groesbeek. In de huidige situatie is Z-vorm van de infrastructuur niet comfortabel te gebruiken door vrachtverkeer.

Het vrachtverkeer maakt in de huidige situatie alsnog gebruik van de overgang. Dit leidt tot schade aan tuinafscheidingen bij nabijgelegen panden. De doorstroming en verkeersveiligheid op de grensovergang zouden ook gebaat zijn met een overzichtelijkere vormgeving van de grens.

Duitsland zegt nee

Op 17 december 2013 heeft de burgemeester van Kranenburg in opdracht van zijn raad een brief verzonden aan Kreis Kleve met het verzoek niet langer in te zetten op een verandering van de grensovergang in Wyler. Uit respect voor de raad van Kranenburg heeft Kreis Kleve per brief van 11 februari 2014 de gemeente Groesbeek laten weten af te zien van een verandering van deze overgang. In de kern Wyler vreest de bevolking namelijk een toename van (zwaar) verkeer als de weg wordt aangepast, met als gevolg meer geluidsoverlast en een verslechtering van de luchtkwaliteit.

College Groesbeek: “Project afsluiten”

Hierna is er in maart nog een vervolg gesprek geweest. Johannes Hagemann (eigenaar van het gelijknamige lottokantoor/reisbureau), Klaus van Horrick (de Orstvorsteher van Wyler) en Gunter Steins (burgemeester van Kranenburg) waren hierbij namens Wyler aanwezig. Burgemeester Harry Keereweer en wethouder Theo Giesbers hebben het Groesbeeks belang uitgelegd en getracht de angsten voor grote toenamen van het verkeer weg te nemen. Vanuit Wyler is echter de wens gebleven om de huidige situatie te behouden. Hagemann wil om die reden het grenskantoor niet meer verkopen. Dit is wel noodzakelijk om de variant die men in gedachten had te kunnen realiseren. Het college van burgemeester en wethouders in Groesbeek vraagt de gemeenteraad van Groesbeek eind september om het project definitief af te sluiten.

Mook en Middelaar

Er zijn nu echter wel mogelijke consequenties voor de verbinding Mook-Groesbeek. De gemeente Mook en Middelaar heeft Groesbeek herhaaldelijk verzocht om de overlast door vrachtverkeer in haar gemeente te verkleinen door het vrachtverkeer te spreiden over meerdere toegangswegen, waaronder Wyler. Nu dit plan niet meer doorgaat zal Mook zelf mogelijk verkeersmaatregelen willen treffen.

Altena-Hettsteeg

Er is ook nog discussie over een andere grensovergang: Altena-Hettsteeg. Daar is het juist de Nederlandse zijde die de plannen blokkeert. Groesbeek mag van het ministerie van Economische Zaken verder gaan met de voorbereidende werkzaamheden, maar de grensovergang zelf kan voorlopig nog niet open. Reden: de veiligheid van de beschermde diersoorten (in dit geval de steen- en kerkuilen) zou onvoldoende gewaarborgd zijn.

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

Bron: DeGroesbeek.nl



Tags:
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 10 september, 2014 door Redactie DeGroesbeek with 16 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Henk

tja op de Horst zegt Nederland nee. Lekker handig voor beide partijen.

Tja op de horst zegt Nederland nee wat bedoel je hiermee?

de nachtboswachter.

Aan de bewoners van de horst kijk uit straks krijgen jullie al het vrachtwagen verkeer over de horst dit noem ik een ballentje in de ring gooien pas op.

Henk

@Jos, Altena – Hettsteeg bedoel ik daarmee.

www.hanspeters.eu

Nachtboswachter Kranenburg wil geen aanpassing aan de splitsing Wyler. De Altena is niet ingericht voor vrachtverkeer en zal daar ook niet voor worden ingericht

Jennifer Janssen

Als heel Groesbeek nee zegt, gooi dan maar gelijk de grensovergangen dicht.
Kranenbrug zegt nee tegen de grensovergang bij Wyler en ziet het vrachtverkeer het liefst via de grensovergang Altena-Hettsteeg, omdat dan Wyler en Kranenburg ontlast worden.

Het beste is toch Altena-Hettsteeg open te gooien en Wyler niet aan te passen.

buisje

Verbinding naar Mook ? Welke “verbinding”, dat bruggetje ? Laat me niet lachen…
Zolang dat de bottleneck is, wordt ‘t nooit wat met die verbinding.

www.hanspeters.eu

Jennifer nu weet ik het zeker, jij leest geen reacties maar raaskalt

Jennifer Janssen, wat ben jij een vervelend negatief mens.
Zoek a.u.b. een andere hobby maar reageer niet meer op deze site. Ik denk dat heel Millingen zich zit te schamen om deze negatieve reacties.

telstar

wat een drukte hierover.
als de tol doorgaat wordt het wel rustiger op dat punt in wyler.

Jennifer Janssen
hanspeters zei: “Jennifer nu weet ik het zeker, jij leest geen reacties maar raaskalt” Ik heb de reacties wel gelezen. Maar dat is niet de oplossing. Groesbeek kiest voor Wyler en Kranenburg kiest voor Altena-Hettsteeg. Jij schreef dat De Altena niet voor vrachtverkeer is ingericht en dat het ook niet zal gebeuren. Kranenburg wilt de grensovergang bij Wyler niet aanpassen omdat men daar het vrachtverkeer niet door Wyler en het dorp Kranenburg wilt laten rijden. Dus zit het gewoon muurvast: patstelling. Groesbeek heeft gewoon veel te veel ingezet op Wyler. J zei: “Jennifer Janssen, wat ben jij een vervelend negatief… Lees meer »
www.hanspeters.eu

Jennifer voor alle duidelijkheid ik was aanwezig bij dat nee van Gunther Steins, dus ik weet echt wel waarom die nee er is. Ik weet ook waarvoor de Altena Hettsteeg is ingericht

Jennifer Janssen

@Hans:
Dat begrijp ik allemaal wel, maar ik zoek wel oplossingen.
De oplossing is volgens Duitsland niet Wyler en volgens Groesbeek niet Altena-Hettsteeg.
Dus is er geen oplossing mogelijk en blijft het maar aanmodderen.
Als er toch een oplossing moet komen kan mijn inziens beter gekozen worden voor Altena-Hettsteeg dan voor Wyler.
Ik vind het echt flauw dat ik de shit over me heen krijg omdat ik voor de Duitse kant kies en niet de Groesbeekse kant.

www.hanspeters.eu

Aan dat laatste kan ik niks willen Jennifer. Het enige echte alternatief is ter hoogte van het tankstation een aanpassing maken. Altena Hettsteeg is absoluut geen optie en verder filosoferend de Ketelstraat en Grafwegen ook niet. Wel voor normaal auto en langzaamverkeer, echter niet voor vrachtverkeer

Jennifer Janssen

hanspeters zei:
“Het enige echte alternatief is ter hoogte van het tankstation een aanpassing maken.”
Waarschijnlijk bedoel je dat tankstation net voorbij Wyler aan de Oude Kleefsebaan.
Vandaar een weg naar de grote weg van Beek naar Kranenburg.
Dat kan een optie zijn.

Jan Norp

Is er wel een goed uitgezocht waar het vrachtverkeer vandaan komt en waar het heen gaat? Moeten we alle wegen maar openstellen voor de steeds grotere vrachtwagencombinaties? Groesbeek moet wel bereikbaar blijven voor normaal voor Groesbeek bestemd vrachtverkeer, maar doorgaand vrachtverkeer is nu gelukkig door het dorp verboden. Zo rijden de grote zandwagens niet meer door de Dorpsstraat/Pannenstraat. Alleen in goed overleg (met geven en nemen!) in groter verband (provincies Limburg en Gelderland en Kreis Kleve) kan een rechtvaardige verdeling van de verkeersoverlast bereikt worden.

wpDiscuz