Gaat mijn kind dit jaar over?

NIJMEGEN – Het derde en laatste trimester op de middelbare scholen is volop aan de gang.

Studiebegeleiding_Nijmegen-DGB

De meest spannende tijd voor leerlingen die zich zorgen moeten maken over hun overgang. “Blijf ik zitten of stroom ik af naar een lager niveau? Heb ik zelf invloed op die eindbeslissing? Of moet ik NU toch maar beginnen met alles op alles zetten om mijn cijfers op te halen?”. Behalve voor sommige middelbare scholieren zelf, is het ook voor hun ouder(s) een zenuwslopende finale.

Stress

Positieve stress kan ervoor zorgen dat leerlingen een extra tandje bij zetten. Het kan er zelfs voor zorgen dat zij op tijd inzien dat zij er hard aan moeten gaan trekken. Aan het einde van het jaar laten ze dan ook zien dat ze het kunnen. Menig ouder zal glimlachend terugdenken aan dit fenomeen. Misschien ben je ook wel eens een jaar langs het randje van de afgrond gegaan. En de glimlach duidt erop dat het allemaal nog goed gekomen is. Zie je wel! Gaat het om je eigen kind, dan ervaar je de gevaren toch wat minder luchtig. De consequenties van doubleren of afstromen zijn vaak groot.

Aan het woord is Sophie Klüter, orthopedagoge en leidinggevende bij Studiebegeleiding Nijmegen op de locatie Malden.

Uitstelgedrag…
Sophie: “Het type leerling dat het op deze stress aan laat komen, heeft gedurende het schooljaar vaak uitstelgedrag vertoond. Aan het einde van het schooljaar ontstaat hierdoor een risicovolle situatie, bijna vergelijkbaar met een eindexamen. De leuke kant van zo’n risicovol schooljaar is: veel vrije tijd, een rijk sociaal leven, sport en spel, gamen, nemen een grote plaats in en de leerling steekt lekker zijn kop in het zand voor de gevaren. De keerzijde echter is niet zo leuk: onvoldoendes, zorgen, spanningen met ouders, verlies van het vertrouwen van leerkrachten in de leerling, aanzienverlies van de sociale omgeving, verlies van zelfvertrouwen en zelfbeeld, motivatieverlies. Een teleurstellende afloop kan niet uitblijven en kan zelfs leiden tot psychosomatische symptomen, depressiviteit, vlucht-of vermijdingsgedrag (spijbelen).”

Voorkomen is beter dan genezen?
Sophie: “Zeker! Laten we vaststellen: de hierboven beschreven gang van zaken is nooit een goede ervaring voor een kind. Het is schade oplopen. Deze schade moet vroeg of laat hersteld worden. Ook al roepen ouders geen hulp in, eenmaal afgestroomd of gedoubleerd, blijft het opgeslagen als een negatieve ervaring en niet als overwinnen in het brein van de puber. We horen erg vaak ouders zeggen dat zij het eerst maar eens willen aanzien, dat ze eerst willen ervaren of hun kind het wel zelf redt. Na een herfst- of kerstrapport – waarop onvoldoendes staan – komen ze dan toch met een hulpvraag naar ons toe. Ook al heeft het zelfvertrouwen een deuk opgelopen, gelukkig kunnen we er dan nog alles aan doen om de leerling te laten ervaren hoe hij/zij zich hier samen met ons een weg uit kan banen. Dit maakt dat de schade hersteld wordt en de deuk in het zelfvertrouwen wordt overwonnen.”

Is er nog hoop als het echt vijf voor twaalf is?
Sophie: “Ja! In de laatste maanden van het schooljaar zien we bij Studiebegeleiding Nijmegen nog veel leerlingen en hun ouders om hulp aankloppen. Vaak hebben zij de hoop laten varen om de cijfers nog voldoende te kunnen opkrikken om over te kunnen gaan. De hulpvraag luidt dan ook eerder: ‘is het mogelijk om de motivatie van ons kind nog te behouden bij jullie?’. Of ze geven bij ons aan: ‘we zouden het wel nuttig vinden, dat ons kind beter leert hoe hij/zij moet leren’. Echter: ieder jaar maken we mee dat leerlingen met zes of zeven onvoldoendes toch in de laatste periode laten zien dat zij het wel kunnen. Docenten beoordelen in de laatste rapportvergadering of de leerling gebaat is bij de beloning (overgaan!) voor dit harde werken, ook al was het pas in een laat stadium. We zien regelmatig gebeuren dat een leerling het voordeel van de twijfel krijgt. “

Zelfvertrouwen herwinnen
Sophie: “Het schooljaar afsluiten met een goede ervaring is hoe dan ook een verstandig doel. Ook al lukt het niet meer om over te gaan, het is een ontdekking van formaat om een hoog cijfer te halen, nadat je je goed hebt voorbereid op een toets. Leren hoe je moet leren, gecoacht worden in een goede studie-aanpak, studiehouding, planning, gecontroleerd en overhoord worden en daarna complimenten ontvangen. Enthousiasme en motivatie kunnen dan alleen maar groeien. Nog belangrijker is het gevoel van ‘ik kan dit dus wél!’

FacebookLogo_DG1Like DeGroesbeek.nl op Facebook.
FacebookLogo_DG1Volg DeGroesbeek.nl op Twitter.

DeGroesbeek.nl

Gerelateerde berichten



Tags:
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 28 mei, 2016 door Redactie DeGroesbeek with Comments Off on Gaat mijn kind dit jaar over?

Reageren is niet toegestaan.