Groot onderhoud Van Randwijckweg, nieuwe vormgeving

BEEK-BERG EN DAL – Aan de Van Randwijckweg in Beek-Berg en Dal wordt binnenkort groot onderhoud uitgevoerd. Daarbij krijgt de weg een andere vormgeving dan de huidige.


Van Randwijckweg in Beek-Berg en Dal. Deze inrichting voldoet niet aan de landelijke richtlijnen van 50km/uur-wegen. Foto en rechten: DeGroesbeek.nl.

Er wordt, zo wil het college, gekozen voor een dwarsprofiel met twee rijlopers en een asmarkering. Aan de zijde van de woningen wordt en trottoir aangelegd en aan de andere zijde een in rood asfalt uitgevoerd fietspad voor fietsverkeer heuvelop.

Huidige variant de goedkoopste

Het college heeft de keuze moeten maken uit 3 ontwerpen. De eerste was het behoud van het huidige profiel, tevens de goedkoopste variant. Dit heeft zijn voor- en nadelen, waarbij als nadelen worden genoemd dat de brede rijbaan uitnodigt om harder te rijden en er geen voorziening is opgenomen voor fietsverkeer. Die moeten op de rijbaan rijden.

Ubbergs ontwerp

Het tweede profiel was het ontwerp van de voormalige gemeente Ubbergen uit 2013 en bestond uit één rijloper van 3,5 meter en twee fietssuggestiestroken. De restruimte diende als trottoir. Dit is weliswaar gunstig voor het fietsverkeer, maar de indeling past niet bij een 50 km/uur weg binnen de bebouwde kom. Eerder een 60km/uur weg buiten de bebouwde kom. De parkeercapaciteit was ook minimaal.

Nieuwe indeling

De variant waar nu voor gekozen is betreft onderstaande. Twee rijlopers (samen 5,50 meter), één fietspad voor verkeer heuvelop en een trottoir aan de andere zijde. Dit ontwerp heeft ook de meeste voordelen; het autoverkeer zal mogelijk minder hard rijden omdat de breedte met één meter is versmalt, de parkeercapaciteit blijft gelijk en de fietser heuvelop krijgt zijn eigen rode strook. Nadeel: de fietser heuvelaf moet gebruik blijven maken van de rijbaan.


Tekening van het nieuwe ontwerp. Afbeelding: gemeente Berg en Dal.

Wensen

In juni 2013 hebben omwonenden in een brief laten weten wat hun wensen zijn. Dat zijn er vier, waaronder het toepassen van éénrichtingsverkeer en het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur. Deze voorstellen zijn echter gezien het belang en de functie van de Van Randwijckweg niet te realiseren, zegt het college. Enkele voorstellen kunnen mogelijk nog wel in het ontwerp worden verwerkt.

Geen bezwaar mogelijk

Het ontwerp wordt nog éénmaal voorgelegd aan de direct belanghebbenden die vervolgens op details als inritten en locaties van lantaarnpalen kunnen reageren. Bezwaar is echter niet mogelijk. “Het onderhoud wordt in beginsel uitgevoerd als feitelijke handeling door de gemeente als wegbeheerder. Tegen feitelijke handelingen staat geen bezwaar en/of beroep open”, leggen burgemeester en wethouders uit.

Het onderhoud stond al sinds 2013 in de planning bij voormalig Ubbergen, maar is om meerdere redenen uitgesteld. Zo worden de fusie en het feit dat er aanvankelijk geen rekening is gehouden met de waterhuishouding als redenen genoemd.

De kosten zijn nog niet bekend, maar bedragen waarschijnlijk meer dan € 270.000,-. Firma NTP voert het onderhoud uit.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 7 september, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 2 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
Handy

Dus inwoners van de gemeente Berg en Dal niet meer zeuren we hebben zo besloten, einde discussie!!! Wat een arrogante B&W. Zal ongetwijfeld wel weer duurder uitpakken…

Camagurka

Wat had jij dan nog willen melden naar de gemeente toe?

wpDiscuz