[MV] Gemeente: “Reactivering spoorlijn belangrijke kans”

GROESBEEK – De gemeente Berg en Dal ziet de reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleve als tramlijn nog steeds als een kans voor het openbaar vervoer. “Een belangrijke kans”, aldus de gemeente.

2028-2040

De reistijden van en naar Groesbeek worden daarmee aanzienlijk korter en dat zou de aantrekkingskracht van het heuveldorp moeten vergroten. De ambitie van de gemeente is om in 2026 een duurzaam openbaar vervoernet te hebben. Vanaf dat jaar moet er dan samen met de regio een grote lobby gevoerd worden bij de Rijksoverheid om de reactivering op de MIRT-planning te krijgen. We spreken dan wel over de periode van 2028 tot 2040. Het tracé van de voormalige spoorlijn moet in ieder geval behouden blijven. Dat wordt nu gebruikt voor de draisine.

Busnetwerk

Een mogelijke reactivering heeft gevolgen voor de bereikbaarheid met de bus van en naar de gemeente Berg en Dal. Om de goede bereikbaarheid te behouden moet er dus naar een andere opzet van het busnetwerk gekeken worden. Ook moet er een P+R-halte bij de Hulsbroek komen. OV-reizigers maken anders gebruik van parkeerplaatsen in het centrum en dat is niet gunstig voor ondernemers.

Voorwaarden

Groesbeek was jaren fel tegenstander van het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn. In 2012 is de raad onder voorwaarden akkoord gegaan: geen trein, niet mee investeren en minstens één halte in Groesbeek. Vanwege het ontbreken van zicht op de daartoe benodigde financiën heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen in haar rol als vervoersautoriteit de eventuele reactivering uitgesteld tot na 2025. Van plannen op korte termijn is dus geen sprake. Het is dan ook de vraag of het project ooit haalbaar wordt.

Mobiliteitsvisie: OV

De gemeente Berg en Dal heeft een mobiliteitsvisie (in de titel van ons bericht afgekort tot “MV”) opgesteld met daarin de knelpunten en kansen op het gebied van verkeer en vervoer. Openbaar Vervoer (OV) is daar een thema van. Andere thema’s zijn fietsers en voetgangers, autoverkeer, vrachtverkeer, veiligheid en leefbaarheid.

De komende week zullen er op DeGroesbeek.nl meer artikelen volgen naar aanleiding van de mobiliteitsvisie. De politiek praat er op 8 december in de carrousel over.

Klik hier voor de mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal.

Bron: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

Gerelateerde berichten



Tags:, , , , , , , , ,
Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 3 december, 2016 door Redactie DeGroesbeek with 8 reacties »
Reacties sorteren op:   nieuwste eerst | oudste eerst | waardering
De Kuier.

De ene soap is amper achter ons…of er is er alweer een (oude) gestart. Kansloos weer.

Gerrit

Waarom zien ze nu ineens weer kansen en mogelijkheden? Waarop is deze visieverandering gebaseerd ?

Goed bezig

Samen met Nijmegen, Kranenburg en Kleef aan een snelle tram en fietsverbinding van Kleef naar Nijmegen werken is hartstikke goed.
Daar kan geen weg, rotonde of stoplicht tegenop. Het is geen visieverandering maar doorgaan op de reeds lang geleden ingeslagen weg.

Gerrit

Goed bezig, even het artikel goed lezen, staat toch echt wat anders,

Toontje

Daar zijn we weer!

winkelaar.........

Laat die tram maar zo snel mogelijk komen, ideaal om dan met de tram ipv nu met de auto naar kranenburg of kleve te gaan om te gaan winkelen, ook voor de mensen die nu geen auto hebben ideaal dus, strak plan!!!

Karin

Top idee! Maar hoe gaan we dat doen in het broedseizoen van de Groesbeekse kakelspringinhetveldworm?

R. Ommel

Kleve gaat anderhalf miljoen investeren om het betonfietspad door te trekken tot in Kleve. Als het klaar is laten we een tram met 70 km per uur op een meter van dat betonfietspad rijden. Je schrikt je te barsten.

wpDiscuz