De energiereep, ja ja… 

 
Ze liggen in van die doosjes in het schap en bij de kassa liggen ze los. We hebben het over energie- of sportrepen. Is het verstandig die te nemen als je een energie-dip hebt? 
 
Ze zouden inderdaad extra energie geven, maar is dat ook zo? Dat doen ze wel, maar zijn vooral nuttig als je fanatiek sport. Dan krijg je met zo’n reep precies voldoende voedingsstoffen binnen voor- of na een inspanning. En dan ligt het er nog aan welke. Sporters kijken over het algemeen bewust naar wat er allemaal inzit. 
 
Veel deskundigen zijn het er over eens dat je het ook uit gewone voeding kunt halen. Een banaan extra, paar rozijnen, krentenbol. Maar zo’n reep eet natuurlijk snel en het past goed in je sporttas of zelfs in je Cowboysbag laptoptas mee naar het werk. Voor de dagelijkse dip. Het zou het gezonde tussendoortje zijn. 
 

Boordevol energie is boordevol calorieën

 
Volgens een Belgische gezondheidssite zitten de repen niet alleen boordevol energie, maar ook boordevol calorieën. Wie regelmatig sport kan dat misschien best hebben, wie op kantoor zit? Beter van niet.
 
In veel gevallen zijn het gewoon snoeprepen waar veel suiker, vet of eiwitten in zitten. Als je gevarieerd eet, heb je zo’n reep heus niet nodig. Heb je er toch trek in, kies dan een reep waar minder dan 3 gram vet per 100 gram in zit. Ook liever niet meer dan 5 gram vezels. De extra vitamines die genoemd staan, zijn vaak onnodig. 
 
Kies voor een gezonder tussendoortje op kantoor en net zo makkelijk mee te nemen in je laptoptas. Goed afsluitbaar bakje mee en smikkelen maar. 
Hier een aantal aanraders die gewoon lekker zijn! 
 

Humus met rauwe dipgroenten

Kikkererwten zijn een bron van ijzer, eiwitten, calcium en vezels. En lekker. Ook op een cracker met een plak avocado bijvoorbeeld. 
 

Kwark of yoghurt

Zuivel, mits ongezoet, is een lekker tussendoortje. Doe er wat vers fruit in of muesli. Stilt de honger en is heel goed voor je. Zit immers vol goede bacteriën. En nee, geen yoghurt met een smaakje dus. 
 

Appels en pindakaas

De nieuwste hit: appelpartjes dippen in een potje (ongezoete) pindakaas. Top! De appels zijn een lekkere energiebron en pindakaas bevat enkelvoudige onverzadigde vetten en eiwitten. Daar slaat je bloedsuikerspiegel niet van op hol. In tegendeel; je krijgt er een prima portie energie van. 
 

Chocolade

Daar is ie dan… de lastigste. Chocolade is heerlijk, dat weet iedereen. Tegelijkertijd moet je opletten welke je eet. Kies voor de meest pure met echte cacao (70%). Daar zitten antioxidanten in, goede mineralen (ijzer, zink en selenium). Het zou zelfs hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Paar stukjes is natuurlijk genoeg. Genieten maar en er weer lekker tegenaan. 


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 17 september, 2019 door Be Heerder with Comments Off on De energiereep, ja ja… 

Reageren is niet toegestaan.