Een startup: handige tips voor een startende ondernemer

Gefeliciteerd! Je bent je eigen onderneming gestart. Wat een goed idee. Bij de start van een bedrijf komt veel kijken en daar is niet altijd iedereen tegen opgewassen. Jij wilt het proberen. Dat laat al zien dat je moedig bent. Dat komt goed uit want dat heb je nodig in het ondernemers vak. In het onderstaande artikel staan een aantal tips om van jouw zaak een succes te maken. Te beginnen bij een ondernemersplan.

Ondernemingsplan

En gaat het dan de goede kant op? Dan mag je jezelf ondernemer noemen. Dat mag ook als het even niet meer zo goed gaat want dat hoort er helaas ook bij. Hierbij meteen een risico: een onderneming zorgt niet voor vastigheid. De markt waarin het bedrijf werkzaam of afhankelijk van is zal fluctueren. De ene keer gaat het goed, de andere keer wat minder. Je moet je goed verdiepen in de verschillende terreinen van de markt waarin je je begeeft en de positie van je zaak. Denk aan het optimaliseren van je bedrijfspropositie, aan het maken van je eigen website en heel belangrijk: het schrijven van een ondernemingsplan.

Laat jezelf zien

Je product of dienst wordt niet vanzelf ontdekt. Daar is promotie voor nodig. Voor welk bedrijf wil je werken of welke doelgroep wil je bereiken? Wat is de problematiek van deze doelgroep en kijk wat je voor hen kan betekenen. Maak daarnaast zowel online als offline reclame en zoek partners die eventuele klanten kunnen doorverwijzen. Het is belangrijk om zowel offline als online zichtbaar te zijn, zodat je ook daadwerkelijk gevonden kunt worden. Om offline zichtbaar te zijn kan je bijvoorbeeld kleding bedrukken voor evenementjes en andere bedrijfsgelegenheden. Heel slim, want zo ziet iedereen jouw logo of bedrijfsnaam.

Originele bedrijfsnaam

Elke ondernemer moet bij het kiezen van een bedrijfsnaam goed nadenken over de vraag of de naam past bij toekomstige producten en diensten. De naam wordt succesvol als hij voldoet aan de volgende onderdelen: hij moet uniek zijn, niet specifiek voor een sector of regio, in overeenstemming met het merk dat we uiteindelijk zouden bouwen. David Placek is de oprichter van Lexicon, het marketingbedrijf achter namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. David heeft een handige checklist samengesteld voor bij het bedenken van je bedrijfsnaam. Belangrijk is dat de naam kort maar krachtig is én een duidelijk doel heeft. Een saaie naam is een slechte naam, oftewel: het moet een beetje enthousiast klinken. Nog een goede tip: houdt het simpel. Als je dan een naam hebt gevonden: laat het registreren. De registratie gaat makkelijk en snel bij: merknaam registratie.


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 25 februari, 2020 door Be Heerder with Comments Off on Een startup: handige tips voor een startende ondernemer

Reageren is niet toegestaan.