Back to school met een tas van Zebra

Het was halverwege de maand maart dat de lagere scholen dicht gingen. Vanaf dat moment werd ‘afstandsonderwijs’ een woord waar een groot deel van Nederland mee te maken kreeg. Vanaf 11 mei kunnen leerlingen weer naar school. Basisscholen verkleinen de groepsgrootte in de klas en kinderen gaan daarbij vijftig procent van de tijd naar school. Kinderen in het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs gaan weer volledig naar school.

In die tussentijd hebben basischool leerlingen online les gekregen en werd er veel van ouders gevraagd, die het thuisonderwijs moesten ondersteunen. De Zebra rugzak bleef onaangeroerd aan de kapstok hangen, en soms werden boekenpakketten van school gehaald en konden de kinderen ook daar thuis mee aan de slag. 

Ouders creëerden met de kinderen werkschema’s. ’s Ochtend voor school werken, ’s middags spelen. Of de hele dag aan de slag, met de gebruikelijke pauzes tussendoor. In de meivakantie is er geen afstandsonderwijs. Het is gewoon vakantie. 

In het begin bleek het lastig kinderen te motiveren om thuis aan de slag te gaan. Veel kinderen zagen het eerst als een welkome vakantie, maar al snel kwam bij de wat oudere basisschoolleerlingen het besef wat er echt aan de hand was en was het contact met de juf of meester online welkom. 

Zebra tas wekenlang onaangeroerd aan kapstok

Nederlandse kinderen zijn zoals bekend niet de enige kinderen die lange tijd school hebben moeten missen. Wereldwijd zaten er begin maart al 290 miljoen kinderen thuis. Daar kwamen in de weken daarna nog eens miljoenen kinderen bij. 

Het afstandsonderwijs blijkt in veel gevallen eigenlijk best goed te gaan, maar toch vrezen veel schooldirecteuren dat er uiteindelijk een leerachterstand ontstaat. Driekwart van de basisscholen uitte eind maart dat ze bang is voor de achterstand die vooral achterblijvende leerlingen oplopen en veertig procent van de ouders vreest ook dat hun kinderen op de lange termijn die achterstand zullen merken nu de Zebra tas voor school wekenlang niet is ingezet. Zo bleek uit een peiling door Ouders en Onderwijs samen met de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).

De tevredenheid over het online-onderwijs blijkt weliswaar groot, maar voorzitter van de AVS Petra van Haren meldde in die eerste weken als dat het onderwijs bij tien tot twintig procent van de leerlingen lastiger gaat ging. “Dan kan het gaan om het contact tussen school, ouders en leerlingen, door taalproblemen of het ontbreken van de juiste apparaten thuis. Zo’n crisis maakt dit soort onderwerpen heel prominent.” 

Voor een bepaalde groep ontstaat een kansongelijkheid 

Aan de andere kant blijken er ook leerlingen te zijn die in een hoger tempo door het werk heengaan en zich de stof veel sneller eigen maken. Dat is vooral te danken aan goed opgeleide ouders met de juiste computers en tablets in huis die optimaal gebruik maken van de door de school geboden mogelijkheden. “Het verschil met de tien procent zonder internetaansluiting is dan ook groot,” voegt Van Haren hieraan toe. 

Uiteindelijk blijkt er toch een groot verschil tussen scholen en leerlingen onderling, waardoor er een kansongelijkheid ontstaat. Sommige gezinnen en leerlingen zijn slecht te bereiken en die volgen nu nauwelijks onderwijs. Terwijl anderen, zoals hierboven genoemd, als een speer gaan. 

Zebra tassen staan klaar om ingezet te worden

Ook al zijn de meeste ouders en leraren tevreden over het contact dat ze hebben via email, videobellen of telefonisch, het geeft aan dat het weer naar school gaan na de meivakantie welkom is. Bij veel gezinnen staan de Zebra tassen alweer klaar om ingezet te worden. Leerlingen staan de popelen om hun vriendjes weer te zien en leraren hopen dat de extra werkdruk hiermee wat afneemt en de draad weer enigszins opgepakt kan worden. 

Ook al gaan de kinderen nog niet volledig naar school, veel ouders menen dat het de kinderen in ieder geval weer meer structuur biedt. Ouders krijgen hiermee ook weer meer lucht en kunnen hun eigen werk beter oppakken en daar weer meer tijd aan besteden. 

Momenteel zijn veel leerkrachten druk om alles op tijd klaar te hebben voordat de school na de vakantie weer opengaat. Er moeten desinfectie middelen geregeld worden, een nieuwe opstelling van tafels en een verdeling van wie wanneer les heeft. Ook al blijken jonge kinderen nauwelijks voor besmetting gevoelig en geven het ook niet door, toch moeten ook de pauzes -als de kinderen buiten gaan spelen- in goede banen geleid worden. 

Wanneer de scholen weer volledig kunnen draaien is nog koffiedik kijken. 


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 29 april, 2020 door Be Heerder with Comments Off on Back to school met een tas van Zebra

Reageren is niet toegestaan.