Drie lekkere gerechten met weinig koolhydraten

Het begint steeds duidelijker te worden hoe slecht koolhydraten daadwerkelijk voor je zijn. Toch zijn deze suikers wel nodig, want het menselijk lichaam gebruikt de koolhydraten als bron van energie. Desondanks krijgen we in Nederland over het algemeen veel te veel er van binnen. Ons eetpatroon bestaat namelijk voor maar liefst 50 tot 60 procent uit koolhydraten, wat echt wel wat minder mag. Een koolhydraatarm dieet volgen is dus zeker aan te raden. De gerechten die je dan zult eten bevatten dus nog wel koolhydraten, alleen een stuk minder. Hieronder vind je een paar heerlijke gerechten inclusief de koolhydraatarme recepten.

Erwtensoep

De herfst is weer begonnen in Nederland, dus het wordt weer tijd om erwtensoep te eten. Dat past natuurlijk perfect bij het snertweer dat we zo nu en dan ervaren in ons kikkerlandje. Dit recept valt in 15 minuten te maken, waarna je het vervolgens in de slowcooker kunt stoppen voor 10 uren. Hoe langer je het laat koken, hoe lekkerder erwtensoep wordt. Voor 6 koppen heb je de volgende ingrediënten nodig: 100 gram spliterwten, 150 gram wortel, 40 gram bleekselderij, 100 gram hennepzaad, 30 gram ui, 1 liter water, 1 laurierblad en 0,5 kilogram varkenshiel met bot. Eventueel kun je zout en peper toevoegen. In de slowcooker moet je alle ingrediënten mixen, roer het dus goed door. Vervolgens kun je het apparaat afsluiten, laat het op een lage temperatuur 8 tot 10 uur sudderen. Als de spliterwten zacht zijn kun je genieten van de erwtensoep. 

Thaise pompoensoep

Een andere soort soep dat ook perfect past in een koolhydraatarm dieet is de Thaise pompoensoep. Per kop soep zit hierin 16 gram koolhydraten, terwijl het bereiden maar 35 minuten duurt. Om 8 koppen te maken heb je deze ingrediënten nodig: 30 gram ui, 50 gram currypasta, 15 milliliter kokosolie, 10 gram knoflook, 1 liter water, 400 milliliter kokosroom, 800 gram flespompoen, 15 gram verse koriander en een blokje groentebouillon. Vervolgens kun je de Thaise pompoensoep gaan maken. De flespompoen moet gehalveerd worden zodat je alle zaad en zaadlijsten kunt verwijderen. De flespompoen kan dan met schil in stukken gesneden worden, terwijl de knoflook en ui versnipperd moeten worden. In een soeppan verwarm je de kokosolie zodat je de ui hierin kunt bakken. Vervolgens voeg je de currypasta, knoflook en cayennepeper toe. Laat het niet verbranden of aanbakken! Voeg daarna de water, bouillon en flespompoen toe. Breng het aan de kook, waarna je de kokosroom toe kunt voegen. Pureer het daarna nog fijn met een staafmixer.

Spaanse omelet

Normaal gesproken vind je in een Spaanse omelet ook aardappelen, maar dat is natuurlijk niet bepaald koolhydraatarm. Daarom wordt er geen aardappel gebruikt in dit recept met maar 6 koolhydraten. Wel wordt het volgende gebruikt: 150 gram chorizo, 140 gram rode paprika, 200 gram courgette, 100 gram ricotta, 5 grote eieren, 50 gram geraspte kaas, 5 gram boter, zout, peper, paprikapoeder, peterselie en tijm. De paprika, courgette, chorizo en ricotta moet gesneden worden. Daarna kun je de chorizo bakken in een pannen voor vijf minuten. Voeg de groente toe en bak het nogmaals vijf minuten. Nu kun je de eieren luchtig kloppen in een kom. De helft van de kaas en de peper kun je mee roeren. De ricotta moet in een pan verdeeld worden, net zoals het eimengsel. De rest van de geraspte kaas strooi je hierover. Laat het garen op een middellaag vuur waarna je het zowel warm als koud kunt serveren.


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 20 oktober, 2020 door Be Heerder with Comments Off on Drie lekkere gerechten met weinig koolhydraten

Reageren is niet toegestaan.