Dit doet corona met onze voedingspatronen

De pandemie heeft onze eetgewoontes flink veranderd. HelloFresh deed onderzoek naar de veranderingen in de Nederlandse keuken en kwam tot een aantal interessante bevindingen. Aangezien uit eten voor een groot gedeelte van 2020 geen mogelijkheid was, stonden Nederlanders maar liefst 72% meer achter het fornuis, vergeleken met 2019. Gezamenlijk brachten we wel 12,8 miljoen uren door in de keuken!

Ruim de helft Nederlanders kookt gezonder

Door corona zijn we gezonder gaan eten. 39% van de respondenten geeft aan dat ze sinds maart 2020 meer fruit en groente nuttigen. 53% kookt gezonder door meer groente bij de maaltijd toe te voegen. We deden dit door bijvoorbeeld recepten met gebalanceerde voedingswaarden (25%) en voedzame bowls (11%) te maken. Ondanks de gezonde maaltijden hebben veel mensen er blijkbaar toch coronakilo’s bij gekregen. Er werd namelijk 200% vaker gezocht op “gezonde maaltijd met weinig calorieën”. Ook zochten we naar “gezonde recepten maaltijd” (89%) en “gezonde maaltijd voor afvallen” (75%).

Wijnconsumptie stijgt met 60%

Wellicht komen die extra kilo’s door de gestegen alcoholconsumptie. Gezond koken combineerden we in het afgelopen jaar namelijk graag met een flesje wijn. Vanaf maart 2020 wordt er bij HelloFresh 60% meer wijn besteld ten opzichte van de voorgaande periode: van 1500 naar 2400 flessen.

Steeds meer interesse in vegetarische gerechten

De vegetarische eettrend is al een aantal jaar in opkomst en dat is sinds corona niet minder geworden. 40% van de bestelde maaltijden bij HelloFresh had een vegetarische eiwitbron, gevolgd door kip (22%). Daarna kwam vis (12%), rund (11%) en varken (10%). HelloFresh zag in de bestellingen een stijging van 3,8 miljoen naar 10,1 miljoen vegetarische gerechten. Verder aten we niet alleen graag vegetarisch, maar ook koolhydraatarm. Er werd 133% vaker gezocht naar recepten zonder vlees en met weinig koolhydraten. Gezond eten vinden we sinds de pandemie steeds belangrijker, want 50% van de respondenten geeft aan dat ze sinds maart vorig jaar bewust meer groente bij de maaltijd gooien.

32.000 taarten en cakes in 2020

Gezond (avond)eten compenseerden we met ruim 32.200 taarten en cakes. Vooral bananenbrood en worteltaart waren erg populair in het afgelopen jaar. HelloFresh deed ook mee aan deze trend: in 2020 werden er ruim 8000 toetjes besteld. Vooral crème brûlée en chocolade-lavacake waren grote favoriet.

Geen fysieke, maar culinaire reizen

Reizen naar verre oorden zat er helaas niet in door corona. In plaats daarvan gingen we op culinaire reis in onze keukens. De Italiaanse keuken was een grote favoriet bij Nederlanders, want ruim 25% van alle HelloFresh-boxen had een Italiaanse twist. Ook was er een verdriedubbeling in fusion maaltijden te zien.

Populairste groenten van 2019 én 2020

De populairste groenten van 2019 én 2020 waren courgettes, tomaten, rode paprika’s, broccoli en prei. Nieuwkomer is de paddenstoel: HelloFresh zag dat maaltijden met dit ingrediënt 8% vaker werd besteld.

Het volledige onderzoek naar voedseltrends is hier terug te lezen.


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 10 augustus, 2021 door Be Heerder with Reacties uitgeschakeld voor Dit doet corona met onze voedingspatronen

Reageren is niet toegestaan.