Mannen besteden gemiddeld meer geld aan smartwatches

Mannen geven gemiddeld meer geld uit aan smartwatches dan vrouwen. Met een toenemende zoekvraag naar smartwatches worden ze ook steeds meer gekocht. In het onderzoek van otto.nl naar smartwatches en trends is te zien dat 48,5% van de mannen gemiddeld tussen de €200 en €600 besteed aan smartwatches. Bij vrouwen is dit slechts 40,7%. De meeste vrouwen (56,7%) geven gemiddeld tot €200 uit aan smartwatches.

De 65+’ers geven minder uit aan een smartwatch of sporthorloge

Op het gebied van leeftijd en prijs, wilt verreweg de grootste groep €100 tot €200 of €200 tot €400 uitgeven aan een smartwatch. In dezelfde data is duidelijk zichtbaar dat bij de groep 65+ in totaal 73,2% niet meer dan €200 aan een smartwatch wilt uitgeven.

In Friesland geeft men relatief het meeste geld uit aan een smartwatch

In welke provincies wordt de duurzaamheid van smartwatches belangrijk gevonden?

Er zijn significante verschillen tussen provincies met betrekking tot het belang van een duurzame smartwatch of sporthorloge. In Limburg en Gelderland vindt men duurzaamheid relatief het belangrijkst, zoals te zien is in onderstaande grafiek. In Friesland en Drenthe vindt men een duurzame smartwatch of sporthorloge het minst belangrijk in vergelijking met de andere provincies.

Smartwatch of sporthorloge kapot? Dan kopen we gewoon een nieuwe

Op de vraag wat men doet zodra de smartwatch of het sporthorloge kapot is, antwoordt een meerderheid van 64,9% dat ze een nieuwe smartwatch of sporthorloge zullen kopen. Dit is controversieel met de relatief grote groep die voor duurzaamheid is bij de productie van de horloges. In totaal laat 27,1% het horloge repareren. De overige 5,0% van de respondenten geeft aan geen actie te ondernemen bij een kapotte smartwatch.

Dit zijn de populairste gezondheidsapplicaties per leeftijdscategorie

In bovenstaande grafiek valt ons op dat jonge deelnemers (van 18 tot 24 jaar) het belangrijker vinden om hun stressniveau en ademhaling te kunnen meten (14,0%) dan ouderen (5,0%). Vanaf de leeftijdsgroepen 45+ halveert het percentage ten opzichte van de jongeren namelijk. Naarmate men ouder is, wordt de hartslagmeter als belangrijker ervaren door de respondenten. Ook de slaapmetingen en stappenteller zijn populair onder de oudere doelgroep (65+). Ons valt op dat de groep van 25 t/m 54 jarigen met name met work-out gerelateerde apps bezig is op zijn/haar smartwatch. Andere gezondheidsapplicaties die werden genoemd in de categorie “overig” waren: ‘het meten van je bloed zuurstof gehalte’ en ‘slagen tellen en afstand bepalen bij de golfsport’.

‘Slagen tellen en afstand bepalen bij de golfsport.’

Een siliconen bandje is het populairst

Onder de ondervraagden die al een smartwatch in bezit hebben, is het siliconen bandje (53,6%) verreweg het populairst en daarna een leren bandje (16,2%) of een bandje van roestvrijstaal (14,1%). Bij deze vraag zijn de minst populaire bandjes gemaakt van geweven nylon (5,1%) of gevlochten garen met siliconen draad (4,2%).

Grootste irritatie

Tot slot werd aan respondenten gevraagd wat voor hen de grootste irritatie is met betrekking tot het gebruiken van een smartwatch. Stipt op 1 staat de ergernis dat anderen hun smartwatch gebruiken terwijl zij in gesprek zijn. Ook het in het verkeer gebruiken van een smartwatch wordt door de respondenten als irritant ervaren. Een andere irritatie die werd genoemd door een respondent: het betalen met je smartwatch, maar niet weten hoe het werkt.

‘Dat ze met hun smartwatch betalen maar niet weten hoe het werkt.’

Onderzoeksmethode

Om een beeld te krijgen over het gedrag omtrent Smartwatches in Nederland, heeft otto.nl een onderzoek gehouden onder 1390 klanten van OTTO over de periode van 3-9-2021 t/m 20-9-2021.

 

 


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 27 oktober, 2021 door Be Heerder with Reacties uitgeschakeld voor Mannen besteden gemiddeld meer geld aan smartwatches

Reageren is niet toegestaan.