De voordelen van een loyaliteitsprogramma

Het implementeren van een loyaliteitsprogramma is een fantastische manier om jouw huidige klanten te betrekken en behouden. Hiermee stimuleer je klanten om jouw producten en diensten te blijven kopen, waardoor je bent verzekerd van een vaste stroom van inkomsten. In dit artikel vertellen we je meer over loyaliteitsprogramma’s en van welke voordelen je kunt genieten bij een succesvolle implementatie. 

Wat is een loyaliteitsprogramma? 

Programma’s voor klantenbinding zijn als het ware incentives die worden gebruikt door bedrijven om klanten terug te laten komen naar hun (web)winkel. Een loyaliteitsprogramma is voornamelijk gericht om huidige klanten te belonen en een sterkere klantenbasis op te bouwen. Hoewel deze marketingstrategie al decennia lang wordt ingezet, evolueren loyaliteitsprogramma’s voortdurend om tegemoet te komen aan de behoeften van het publiek en de alsmaar toenemende concurrentie voor te blijven. 

Loyaliteitsprogramma’s werken doorgaans op basis van een puntensysteem of op de hoeveelheid geld die klanten uitgeven. Veelvoorkomende prikkels zijn exclusieve aanbiedingen en promoties voor de leden. Om in contact te blijven met de klanten, wordt er vaak gebruikgemaakt van mailinglijsten om ze op de hoogte houden van interessante nieuwtjes. Wil je meer weten over het opzetten van een loyaliteitsprogramma? Kijk op loyalty platform voor meer informatie. 

Proactief werken aan het creëren van trouwe klanten

Trouwe klanten zijn verreweg het meest winstgevende klantensegment dat het succes van jouw merk bepaalt. Een van de manieren waarop je kan werken aan een sterkere klantenbasis, is door hen te belonen voor hun aankopen. Hiermee laat je hen zien dat je hun zaken waardeert. Beloningen kunnen klanten namelijk het gevoel geven dat ze geld besparen en onderdeel uitmaken van jouw succes, waardoor ze sneller geneigd zijn om jouw merk te ondersteunen. 

Beperk rustige seizoenen

Hoewel het afhankelijk zal zijn van jouw branche, is het goed mogelijk dat je te maken hebt met trage seizoenen voor jouw merk. Met behulp van een loyaliteitsprogramma kan je de zaken stimuleren door klanten een extra reden te geven om te winkelen. Je kan bijvoorbeeld besluiten om meer beloningen uit te delen en een vervaldatum op te nemen zodat klanten worden aangetrokken om binnen een bepaalde tijd een aankoop te doen. 

Betrek nieuwe klanten 

Hoewel loyaliteitsprogramma’s bekend staan om huidige klanten te behouden, kan mond-tot-mond reclame ervoor zorgen dat jouw uitzonderlijke manier van klantenbinding ook nieuwe klanten weet aan te trekken. Je kunt zelfs verwijzingsprogramma’s inzetten om jouw huidige klanten zover te krijgen om vrienden en familieleden te betrekken bij jouw merk. 

Verbeter je merkreputatie

Jouw merkreputatie speelt een cruciale rol in het merksucces. Met behulp van een loyaliteitsprogramma kan je ervoor zorgen dat klanten gunstiger over jouw merk zullen denken. Je bent namelijk proactief bezig om positieve connecties tussen jouw merk en de klanten te creëren, waardoor ze zich goed voelen wanneer ze bij jou komen winkelen. 


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 22 december, 2021 door Be Heerder with Reacties uitgeschakeld voor De voordelen van een loyaliteitsprogramma

Reageren is niet toegestaan.