Online trends van 2022: Gamen, kansspelen en educatie
Digitale consumptie neemt toe onder de gehele bevolking. Nederlanders spenderen gemiddeld 47 uur per week online. Omgerekend brengen we dus ongeveer 21 jaar van ons leven online door. Maar hoe besteden we al deze tijd online dan eigenlijk? We zetten de trends van 2022 op een rij.
Online Winkelen
Online winkelen kan tegenwoordig overal. Google, Instagram en Facebook hebben shopping features. Daarnaast zijn er talloze online shops en e-commerce platformen waar in Nederland meer dan 10 miljoen mensen online aankopen deden in 2020.
Online-kansspelen
Een van de snelst groeiende online activiteiten is het spelen van online casinospellen. Er zijn veel verschillende online casino’s om uit te kiezen. Als je op zoek bent naar de beste online casino’s, zijn er een paar factoren waar je rekening mee moet houden. Allereerst wil je er zeker van zijn dat het casino een goede selectie aan spellen biedt. Let op de veiligheid en betaalmethodes. Je kunt online reviews lezen om een idee te krijgen van wat anderen ervaren. Let ook op de bonussen, want die kunnen verschillen.
Social Media
Sociale media zijn een belangrijk onderdeel van ons online leven. We houden contact met vrienden en familie. We delen verhalen en ervaringen met online vrienden. Ook gebruiken we sociale media steeds vaker voor nieuws, entertainment en voor online activisme. Ondanks dat social media voor minder levensvreugde zorgen bij tieners, spenderen zowel Gen- Z als Millennials er veel tijd. Millennials zitten steeds minder op Facebook en steeds meer op Instagram, terwijl Gen-Z vaker TikTok gebruikt dan alle andere generaties.
Persoonlijke groei
Een groeiend aantal mensen gebruikt educatieve apps waarin ze bijvoorbeeld taalcursussen volgen, of deelnemen aan trajecten voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zijn fitness, welzijn en gezondheid ontzettend populair online. Zelfzorg is voor veel Nederlanders een prioriteit en in 2022 gaat het zeker niet alleen om de buitenkant, maar ook om persoonlijke ontwikkeling op gebied van werk en zingeving. Zo maakt een 94-jarige dame uit Nijkerk ouderen al 25 jaar wegwijs met haar kennis over het internet wat het voor de oudere generatie uit de regio Gelderland toegankelijk maakt.
Taalcursussen
Je kunt met apps zoals Duolingo en Babbel de populairste taalcursussen in Nederland volgen zoals Engels, Duits en Frans. Daarnaast wordt er ook Spaans, Italiaans en Nederlands in deze apps geleerd. Dankzij de digitalisering is het makkelijker en goedkoper geworden om een online taalcursus te volgen. Je hoeft niet naar een fysieke les, maar je kunt, waar je ook maar wilt, elke dag iets nieuws leren.
Online Games
Een andere sociale vorm van online tijdsbesteding is online gamen. De online gaming is enorm en blijft groeien, met miljoenen mensen wereldwijd die uren en uren in virtuele werelden doorbrengen. Ongeveer 9,3 miljoen Nederlanders heeft wel eens een game gespeeld. Dat staat gelijk aan c.a. 70 procent van de Nederlandse online bevolking. Het aantal actieve spelers in Nederland (minimaal 1 keer per maand) ligt op 120.000. De populairste spellen zijn Fortnite, Minecraft, FIFA en Call of Duty.
Wat zal de toekomst brengen?
De manier waarop we onze vrije tijd online doorbrengen, verandert voortdurend. Het is dan ook moeilijk te zeggen wat de toekomst zal brengen. Zullen we sociale media evenveel blijven gebruiken als nu? Zullen er nieuwe platformen zijn die het stokje van TikTok overnemen? Alleen de tijd zal het leren. We kunnen er echter zeker van zijn dat digitalisering op alle gebieden van ons leven steeds belangrijker zal worden; online tijd doorbrengen is een blijvertje. Dus laten we ervoor zorgen dat we ervan genieten!