In 4 stappen je huis (en je hoofd) opruimen

 
Opruimen en je spullen opbergen. Als we die zin lezen, kunnen we nog maar aan één persoon denken: Marie Kondo. Dé expert als het gaat om opruimen. En niet zomaar opruimen. Ze maakte daar haar core-business van en lanceerde haar eigen ‘KonMari’ methode. 
 
Met opruimen breng je rust en orde in je huis en tegelijkertijd in je leven. Dat is zo ongeveer het motto. Helemaal niet verkeerd dus. Juist omdat dat vaak voor veel mensen een lastige klus is, geeft de Japanse Kondo allerlei handvatten en tips om korte metten te maken met je spullen. De rotzooi eruit, en mooie spullen de ruimte geven. 

Gooi weg

Overtollige spullen weggooien is de eerste stap. Maar wat is overtollig? Spullen die je al maanden niet meer gebruikt of zelfs zelden gebruikt hebt. Die doe je weg. Meteen! Niet meer over nadenken. Jurkje dat al een jaar ongedragen in de kast hangt? Naar het Leger des Heils of naar je vriendin. Een tas die al een half jaar onderin de kast ligt? Weg. Je gebruikt toch alleen maar die mooie Cowboysbag. Dat is genoeg. Staafmixer die het nauwelijks nog doet? Weg!  Als je de KonMari methode goed hanteert, ben je streng voor jezelf. Niets bewaar je voor later. Want later is nooit. Wat nu niet handig is, is het in de toekomst ook niet. 

Opruimen

Je ruimt op per categorie. Dus je ruimt eerst al je boeken op, dan de spelletjes, dan je kleding, dan de keukenapparatuur, dan het serviesgoed. Dus niet per kamer, maar per item. Dan zou het volgens Kondo een stuk grondiger gebeuren. 
 
Betekent ook dat je niet alles tegelijk hoeft te doen, maar het kunt inplannen. Deze week de servieskast, volgende week de boekenkast. Je doet het wel helemaal! Dus ook de boeken van zolder horen bij de categorie boekenkast. Je gaat ze allemaal langs en ruimt op wat je niet meer wilt. 

3 Bewaren?

En dan de hamvraag: wat is het criterium om iets wel of niet te bewaren? Ten eerste dus die tijdregel. Een lange tijd niet gebruikt is weg ermee. Wat je overhoud kan nog best veel zijn. Ga er dan nog eens doorheen. Alleen dat waar je blij van wordt, houd je. De rest gaat eruit. 
Emoties en sentimenten doen even niet mee. 

Reorganiseren

Als je nu alleen nog maar spullen hebt waar je blij van wordt ga je ze goed opruimen. Het is als je paspoort niet los in je tas stoppen, maar in een portemonnee waar een paspoorthouder in zit. Functioneel en doeltreffend. En altijd goed terug te vinden en overzichtelijk. 
 
Kleding kun je veelal oprollen en dan ‘staand’ in opbergbakken bewaren. Dan zie je wat je hebt en het ligt er netjes bij. Zo doe je dat met alles. Gevolg: geen dubbele rijen boeken meer in de kast, je ziet nu eindelijk wat je hebt en het zijn de boeken waar je blij van wordt. Ongebruikt serviesgoed is niet meer, nu ziet je kast er veel mooier uit. En guess what? Het voelt ook nog eens lekker opgeruimd. In je hoofd, je lijf en … precies! Dat geeft een hoop ruimte. 


Zowel reageren als pingen is momenteel niet toegestaan. Gepost op 29 augustus, 2019 door Be Heerder with Comments Off on In 4 stappen je huis (en je hoofd) opruimen

Reageren is niet toegestaan.